Jag spelar stryktipset med oregelbunden intervall. Jag brukar tycka att det faktiskt är rätt kul och det är absolut en kostnad som jag beredd att ta för lite spänning. Jag spelar för 36kr de gångerna det blir av (total förlust på ca 500kr i år). Jag vet att chansen är minimal att vinna och dessutom skulle en vinst inte påverka mitt liv på något sätt då jag ändå skulle vara kvar på samma trappsteg i rikedomstrappan.
Vad jag försöker komma till är att spelande på en kontrollerad nivå kanske har andra värden och att de 188kr i månaden resten av ens liv inte är hela världen?
Du har ett negativt förväntat värde varje gång du spelar på lotteriet. Om skillnaden mellan det du betalar och det du förväntar dig få tillbaka över tid är mindre än värdet av att vara med (spänningen av att det kanske kan bli du som vinner storvinsten) då är det bättre att säga upp vinsten.
Med det sagt, vi människor ägnar oss åt massor med saker som har ett negativt förväntat värde för att vi tycker det är kul, gott eller fint. Det är helt ok att ha Postkodlotteriet som en av sina saker som man går back på.
Köper inte heller lotter, speciellt inte Postkodlotteriet. “Men vad gör du då om dina grannar vinner?” Jag gratulerar dem, det kan de behöva efter att ha lagt en mindre förmögenhet på spel genom åren.
Tänk om och tänk om… kör din lott du om du kan avvara de 188kr mot spel. Just postkodlotteriet hade jag nog själv inte valt dock. Det gör inget om mina grannar vinner lite extra och jag inte är med där då.
Jag ingår just nu i en Eurojackpott-pool i stället på jobbet på 15 pers, 175kr varje 5:e vecka, eller beronde på hur vi vinner, tror det är “gratis” vecka nu t ex. Relativt liten kostnad, kan lämna in ett stort spel typ och såkalrt är det bara jackpotten som räknas och även delat på 15 pers blir det många miljoner. Fortfarande liten chans men man är ändå med bland alla nummer och kostnaden är överkomlig att förlora typ.
I andra hand hade jag annars kört på sport typ stryktipset, tror återbetalningsprocenten ligger högre än t ex lott, triss, postkodlotteriet, men… jag har inga egna siffror på det, frågade chat gpt lite snabbt bara och inte kontrollerats dess källor.
Hur som, köpa in sig i färdiga rader osv brukar vara mest kostnadseffektivt men såklart blir det fler att dela på.
Så ska du spela kan du ju åtminstonde välja det som ger mest bang for the buck då kanske? Om inte just grannyran är det du vill vinna?
Förhoppningsvis kanske du har ett sparande i dag redan i en global indexfond, men visst… de pengarna skulle ju göra nytta där också.
Hur har du gjort nu då? Ursäkta men jag har inte läst igenom alla svar exakt, har du avslutat det eller kör vidare?
Hade du tecknat det på nytt om du fick frågan idag? Om svaret är “nej” så är risken att du blir lurad av fenomenet Sunk Cost Fallacy, dvs det psykologiska motståndet att sluta med ett beteende på grund av att man inte vill gå miste om tidigare gjorda investeringar i ändamålet, trots att man egentligen vet att investeringen är felaktig och att det enda rätta borde vara att sluta.
Jag tänker på den här artikeln ibland. En kvinna som vann 5 milj på Triss och köpte husbil. Inte det som är spännande dock, utan stycket i slutet av artikeln som säger en del om hur många tänker:
”Med vinsten i närminne köper hon trisslotter nästan varje dag. Hon är också ganska övertygad om att hon kommer att kamma hem en miljonvinst i postkodlotteriet en dag. Till dess njuter hon av friheten och är tacksam för vinsten som blev en livets lott.”
Att säga upp abonnemanget är också välgörenhet. Om alla säger upp sitt abonnemang gör man säkerligen någon en tjänst eftersom det blir mindre pengar till deras påstridiga telefonförsäljning. På sikt innebär det att de kanske inte ringer upp någon som är lättövertalad. Varje sådan person som inte luras in att spela = en vinst för den enskilde individen och en vinst för samhället.
Att säga upp prenumerationer på lotter är med andra ord en mycket fin solidaritetshandling.