Säga upp sig för att gå i pension men nyttja a-kassa samt inkomstförsäkring

Det är ju knappast värre än alla sjukpensionärer från 80- och 90-talen som blev arbetsbefriade på livstid för lite hosta eller depression.

1 gillning

Ser fram emot den dagen det händer.

Eller kanske snarare läggs ner / ersätts av medborgarpeng.

Min svägerska blev sjukskriven efter första förlossningen och friskskriven när andra/sista barnet börjat skolan.

Hej FireBB
baserat på att regeringspartier tog ett helt separat beslut att ändra pensionssystemets ålder med riktålder istället för som tidigare att du kan välja att gå vid 61 år och få allmän pension.
Nu så kan du tidigast få den allmänna pension från 64 så då skall du använda din tjänstepension i två år…
Tycker det är helt rätt att tänka som du med att välja a-kassa först och därefter gå i pension runt 64 år.
i övrigt tycker jag du fick en massa moralkakor från övriga.
du har all rätt till akassan , sen vet man aldrig du kanske hittar något jobb som du ändå vill prova :grinning_face:
Lycka till.

Bidragstak införs – storfamilj mister tusenlappar I ljuset av det här kanske fler förstår. (fastän det inte är nån nyhet…) 46000 netto utan motprestation vore ju nice. :money_mouth_face:

1 gillning

Var en god medborgare och gå till jobbet för att sedan bli kastat som en använd disktrasa när samhället inte är i behov utav dig längre :wink:

1 gillning

Det är väl inte helt fel. Om man tänker att du lämnar en plats i ”jobb-kedjan” tar någon annans plats i arbetslös/a-kassan. Dvs du lämnar ett jobb som någon annan tar kanske direkt från a-kassan eller så lämnar den en plats som någon tar med a-kassa , osv.

Hur menar du nu?

Jag skulle resonera att om du lämnar en tjänst för att gå på a-kassa så uppstår det en vakans som behöver täckas. Det innebär att en som är arbetssökande kommer få jobbet. Lite som ”friårstänket”.

Det är ju inte alls säkert. Med den inlåsning vi har på arbetsmarknaden i Sverige kommer säkert många tjänster aldrig ersättas när folk går i pension.

Över huvud är idén att det finns ett fixt antal arbetstillfällen helt feltänkt. Minskar utbudet av arbetare så minskar, på en någorlunda fungerande arbetsmarknad, i regel mängden arbete som utförs.

Kommer sent in på bollen nu men en annan idé till @FireBB kunde ju vara att testa att bli egenföretagare? (lite tiltad här eftersom jag är det själv :slightly_smiling_face:). Ta en tid för att se om du hittar något kul att jobba med inom ditt kompetensområde som företag är beredda att betala för. Visar det sig vara omöjligt så kan du ju alltid anmäla dig a-kassan eller ta kontakt med gamla arbetsgivaren och diskutera. Har du tur så kanske du får igång en verksamhet som är så kul att du rentav vill jobba lite på sidan om några år till.

Att gå och stämpla ett år fast man är arbetsförmögen känns inte riktigt i linje med hur systemet är tänkt att nyttjas. (Och ja, jag vet att det finns folk som gör det men det är - som man säger - en annan diskussion).

En 62-åring som vantrivs med sitt jobb vill säga upp sig och leva på a-kassa fram till pensionen. Folk kallar det omoraliskt.

Samtidigt tycker ingen det är fel att plugga gratis i flera år och sedan jobba med att hjälpa företag undvika att betala skatt.

Kanske handlar det inte om moral egentligen – utan bara om vilka som är bra på att dölja att de också lever på systemet.

6 gillningar

Är i liknande situation, min anställning slutar sista juni och får skriva in mig på AF. Om arbetsgivaren erbjuder mig en förlängning ett år och jag inte godtar detta, kan AF få reda på att man blivit erbjuden en förlängning? Och påpeka att jag inte tagit detta erbjudande?