Har ca. 3 000 000 SEK. Är 57år och tänker sluta jobba om 3år.
Summan har jag fått genom investeringar i indexfonder och investmentbolag. Det inte många år kvar tills jag ska börja använda mina investerade pengar så nu vill jag bli lite defensivare i mitt investerande. Om något händer med marknaden och investeringarna reduceras hinner jag inte arbeta upp min portfölj. Hur ska jag placera mina pengar så säkert som möjligt men ändå 3-4% avkastning?
Skulle rekommendera dig att kolla upp “Nybörjarportföljen”, ett lite mer balanserat sparande.
Eller så kan du också kolla på “RikaTillsammans-portföljen”, en portfölj som placera i flera olika tillgångar för att mer behålla värdet än att maximera vinsten!
Jag skulle nog i ditt fall satsat på en mix av olika räntefonder eftersom du ska gå i pension om 3 år. Sedan kan man ju inte garantera avkastning på 4% men du kommer allafall kunna sova bättre om du kör på räntefonder. Det finns även något avsnitt om räntefonder som kan vara värt att kolla upp.
Som Mattias säger så går inte räntefonder så bra i en lågräntemiljö, i dom flesta fallen så passar det bättre med sparkonto med ränta där du iaf är garanterad avkastning.
Och man plockar ju inte ut hela beloppet samtidigt så tycker 0/100 i räntor är onödigt. Visst att man kan balansera det lite, men i och med att man förhoppningsvis har många år kvar i livet efter 60 så tycker jag att man kan låta pengarna jobba lite till.