Säker investering med avkastning på 4%

Hej,

Har ca. 3 000 000 SEK. Är 57år och tänker sluta jobba om 3år.

Summan har jag fått genom investeringar i indexfonder och investmentbolag. Det inte många år kvar tills jag ska börja använda mina investerade pengar så nu vill jag bli lite defensivare i mitt investerande. Om något händer med marknaden och investeringarna reduceras hinner jag inte arbeta upp min portfölj. Hur ska jag placera mina pengar så säkert som möjligt men ändå 3-4% avkastning?

Hej Jonny!

Skulle rekommendera dig att kolla upp “Nybörjarportföljen”, ett lite mer balanserat sparande.

Eller så kan du också kolla på “RikaTillsammans-portföljen”, en portfölj som placera i flera olika tillgångar för att mer behålla värdet än att maximera vinsten!

Hej Jonny,

Jag skulle nog i ditt fall satsat på en mix av olika räntefonder eftersom du ska gå i pension om 3 år. Sedan kan man ju inte garantera avkastning på 4% men du kommer allafall kunna sova bättre om du kör på räntefonder. Det finns även något avsnitt om räntefonder som kan vara värt att kolla upp.

//Tobias

Står inte många räntefonder still eller går minus? Vilka ska man satsa på?

Här är artikeln om räntefonder!

Som Mattias säger så går inte räntefonder så bra i en lågräntemiljö, i dom flesta fallen så passar det bättre med sparkonto med ränta där du iaf är garanterad avkastning.

Och man plockar ju inte ut hela beloppet samtidigt så tycker 0/100 i räntor är onödigt. Visst att man kan balansera det lite, men i och med att man förhoppningsvis har många år kvar i livet efter 60 så tycker jag att man kan låta pengarna jobba lite till.