Saker ni unnar er trots att det (enligt er definition) är "Lyx"

Nyare bil. . .svindyrt och totalt onödigt, men jag har det ändå

3 gillningar

Släpkärra. Har jag inte. Men jävlar vad jag skulle må om jag hade. Ja, man kan hyra billigt, och man kan låna på byggmarknaden. Så det tar lång tid att räkna hem, om någonsin med tanke på att den mest lär stå och rosta ihop i regnet. Men vilken känsla av frihet det hade varit att ha den tillgänglig. Kunna lassa på allsköns skit när behovet uppstår och dra iväg till tippen när det blir fullt. Mys.

Kolfiberhjul

1 gillning

Praliner från lokala chokladaffären en random tisdag.

Bokköp, teaterbesök och bioupplevelse precis när jag vill.

Färska blommor i varje rum

Lyx för mig är att ofta sätta guldkant på vardagen. Du hittar väldigt få stora skrytiga lyxköp och flådiga prylar i mitt hem.

6 gillningar

Kan bekräfta. Ekonomiskt hål i huvudet. Känslan att det står där underbar . Tyvärr måste den besiktigas och servas ibland.

2 gillningar

Aldrig tänkt på det som lyx, klart man ska ha en släpkärra. Sen ska man också ha en pickup så man slipper ta kärran för halvstora saker :joy:

2 gillningar

Släpvagn är nästan must have när man har gård på landet, vet inte om jag klarat mig utan en egen. Sen är man släktens hjälte när man löser en massa transporter åt nära och kära. Det blir en fin anledning att träffas.

Min lyx där är att jag satt snabbkoppling på elen på de släpvagnar jag äger(jo, plural). I början av min släpvagnskarriär så körde jag med den fast monterade originalsladden. Det kostade en massa pengar i lagning när den av olika anledningar gick sönder. Efter att jag installerade uttag så har har inte elen krävt verkstadsbesök eller någon arbetsinsats från mig någon gång.

Däremot har den lösa utbytbara delen fått en del stryk och behövts bytas ett par gånger. Det löser man enkelt för några hundralappar på närmsta reservdelsbutik. Billig och enkelt.

1 gillning

Jag säger bara: Skåpbil, tex Merca Sprinter. Eller pickis med tippflak​:drooling_face:

Inte så jobbigt ekonomiskt kanske men visst är det lite stök och bök med underhåll och besiktning. Har både båt och släpkärra och det är en enorm frihetskänsla att spontant bara kunna hänga på och köra iväg när andan faller på och inte behöva planera allt i förväg.

man kanske kan räkna ut värdet på “skönt”
snabbt exempel Kärra 6000:- (jga köpte begagnad men inte gammal) på 10 år= 600 per år, besiktning och fix ytterligare600 = 100/månad
eller 1200 per år (exklusive att man kunde satt 6000 i globalt index…)
Om jag hyrt 6 gånger för 200 är den redan betald…
I mitt case känns det värt det. Betalar i princip 0 för smidigheten (tills den blir så gammal att det kostar för mycket i reparationer…)

Kul tråd!

Tre bilar på två personer

Äter ute på restaurang 2-4 gånger i månaden.

riktigt bra kvalitetskläder

Hemmastädning

Bra viner

3 gillningar

Håller med. Behöver släp en gång om året och lokala uthyraren 2km bort tar 100kr för en dag.

Och vill man snåla extra kan man alltid ta ett släp gratis hos Byggmax. :sweat_smile:

1 gillning

Lite nyfiken bara. Hon spenderar extra pengar på något du tar del och kan njuta av, medan du spenderar extra pengar hon inte tar del av. Tas även de pengar du spenderar från den gemensamma ekonomin?

Har haft pool i över 20 år, med manuellt överdrag. I vår köpte vi pooltak för 117 000 kr, och vi har satt upp en glasvägg mellan uteplats och pool för att vädersäkra möbler och matta på uteplatsen, att det håller värmen bättre och myggen ute är ytterligare ett plus, det kostade drygt 20 000 men var väl investerade pengar, (Hade en macgyverlösning tidigare med “växthusplast-skynken” som vi rullade ned som skydd mot kyla och mygg, det fungerade men var inte snyggt, och lite besvärligt att hantera)

Köpte första elbilen för 1.5 år sedan KIA EV3, den var inte bra, men i vår köpte vi en Skoda Enyaq 85X som vi är supernöjda med, har även beställt en Polestar 2 Long range dual motor som kommer inom ett par veckor, jag kör bara 1000 mil/år, men det är SÅÅÅ härligt att köra elbil så jag vill unna mig den lyxen, 421 hästar gör också det det skottar på rätt bra när man trampar på gasen, kul!

Två nya bilar gör att vi slipper besiktning, reparationer, däckbyten och annat som har med äldre bilar att göra, det spar tid också.

För att spara mer tid och besvär har jag dessutom gett bort SPA-badet till dottern och hennes familj, och en av Snöskotrarna till sonen, det spar tid och är väl också en typ av lyx att kunna skänka bort prylar som är värda runt 50 000 kronor vardera.

Mycket av det som jag satsar pengar på nu är sånt som gör livet lite enklare, mindre att underhålla, sköta om, och lagra helt enkelt.

Har också köpt värsta dartanläggningen för över 20 000 kr med onlinespel förbetalt för resten av livet, en dedikerad 32” TV med soundbar för att få naturtrogen kommentering av spelet, 3 kameror som övervakar spelet och sköter räkningen, tillsammans med en CPU som sköter kommenteringen - kul för fler än jag själv. Synd bara att man är så dålig… Kommer nya pilar idag hoppas jag, så vi får väl se om man kan öka snittpoängen med dem. :wink:

Scolia Home 2 med livstids abbonnemang. :+1:

En annan lyx jag unnar mig är att beställa hem allt som jag behöver, primärt från Amazon, bara klicka hem, nu pratar jag om småsaker som kostar typ 0-1000 kr men som man känner att man skulle haft, målet är att det ska komma nya småsaker minst 2-3 gånger/vecka med posten, kul att alltid ha något att se fram emot. Just nu väntar vi på en uppblåsbar vattenskoter år barnbarnen, ett par nya joggingbyxor i en modell som jag tycker är kanonfina, ett set med 20 konstnärspenslar (Bra att ha när man behöver bättra på färg någonstans och inte ids rengöra penslarna sen), nya pilar, Nya hasplåtar och kromlister till bilen som ska säljas när vi får Polestar 2 levererad. Och lite bättringsfärg till glaspartiet (Skånska byggvaror betalar).

I samband med pooltaket så uppkom även behov av ombyggnad av altanen, en större yta behövdes för att kunna skjuta av hela taket från poolen, i samband med det byttes också några trasiga kompositbrädor ut, och ca 60 m2 av vanlig trätrall byttes ut.

5 veckor med hårt fysiskt arbete samtidigt som jag haft en långdragen förkylning har inte varit kul, men nu är det bara lite småfix kvar så är det klart och bör vara relativt underhållsfritt i närmare 20 år. Fridens liljor som vi brukar säga. Tänkte att det var smart att göra det nu när man är 60 istället för om 10 år när det kanske hade varit helt nödvändigt, men orken kanske inte finns där längre.

2 gillningar

Blommor och växtlighet. Kostar en del och är helt onödigt

Handlar på Ica ibland.

2 gillningar

Ah, de kanske bidrar till ‘existentiell hälsa’ :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 gillningar

Växter bidrar absolut till det existentiella välmåendet. Men det finns en stor kvot av ”villhöver” där också!

2 gillningar

Gruyère lagrad i 12-18 månader till ett kraftigt italienskt vin. Rena rama lyxen men helt värt det! :drooling_face:

5 gillningar