Jag ska nu köpa en dyrare bil och flytta till ett land där det finns en stor maffia som stjäl och exporterar dyrare bilar. De som bor där och har dyrare bilar har säkert koll på vilka säkerhetsarrangemang man behöver ha för sin bil. Jag vill dock försöka lösa denna fråga innan jag kommer dit så att jag inte behöver ha bilen parkerad ute utan att ha rätt arrangemang på plats.
Den bil jag har idag är inte direkt stöldbegärlig och jag har därför aldrig sett något behov av att tänka igenom säkerhetsarrangemangen kopplade till bil. Som jag uppfattar det är det här behovet i första hand kopplat till priset på bilen. Att jag ska bo utomlands kan förstärka behovet något men i grunden behöver alla ägare av dyrare bilar även i Sverige ha ungefär samma tänk.
Frågan är alltså: Vilka säkerhetsarrangemang har du kopplat till din dyra bil? Jag tänker nu både på vanor/rutiner och prylar av olika slag. Om vi pratar om prylar vore det också intressant att förstå om dessa är “generella”. Funkar det att köpa prylen på Biltema och tänka att det räcker eller behöver man någon USA-certifierad specialmodell av härdat stål?
Finns det finesser på bilar som är direkt dåliga ur säkerhetssynpunkt? Jag menar nu att 2010-2020 som utrustades alla nya bilar med finessen X. Den har sedan visat sig vara en katastrof och därför tagits bort helt eller ersatts med prylen Y. Om jag nu köper en bil med finessen X - vad behöver jag då göra för att undvika att få alla dessa problem?
undviker att köra BMW eller balla sportmodeller av andra tyska märken.
Det är väl ungefär det.
När jag var utlandsstationerad i Brasilien körde min arbetsgivare alltid medvetet intetsägande bilar. Typ beige minivan från Kia (med skottsäkra rutor).
Skulle inte du flytta till Kosovo?
Köp en beige Toyota eller nåt. Bör räcka. Det är liksom inte Afghanistan. Om man nödvändigtvis vill köra runt i någon iögonfallande statusmarkör men samtidigt är bekymrad så till den milda grad att man googlar på säkerhetsarrangemang kanske man istället bör tänka ett varv till, om det verkligen är värt det?
Jag håller i princip med om att det vore bra med en enklare bil, i meningen en som inte väcker onödig uppmärksamhet. Det finns gott om vräkiga skrytbilar där så det lär i sig inte vara direkt svårt.
Samtidigt är utgångspunkten att jag behöver en bil som ska klara långa resor genom Europa, ha avdragsgill moms och klara de relativt tuffa förhållandena lokalt vintertid. Jag kommer också sannolikt att bli bilberoende i vardagen på ett sätt som jag inte är i Sverige.
En bil som begagnad kostar kanske 300 tkr är rimligen inte dyr ur ett svenskt perspektiv. Däremot är det tillräckligt för att bilen ska vara stöldbegärlig lokalt. Vi kommer sannolikt att bo i ett gated community så där är nog bilen säker. Däremot på stan och andra ställen kan vad som helst hända. Jag funderar på att skaffa rattlås och kanske en GPS-tracker. Jag har dock inga erfarenheter alls av sådana här frågor eller prylar.
Har ett ganska stort bilintresse som delas av många i min närhet, gällande riktiga entusiastbilar och mycket stöldbegärliga modeller är det bara låst garage som gäller. Äger bilen i bolag som ej är skrivet på min hemadress vilket försvårar lite för den som kollar register. Dock står den ej hemma längre perioder.
Gällande vanlig dyrare familjebil Porsche, Range Rover osv är det bara köra på som vanligt. Att hålla på med spårsändare eller liknande kan vara bra ifall försäkringsbolag kräver det, annars är det bortkastat. Allt stjäls nästan vilka åtgärder du vidtagit.
Nej, men för de pengarna kan du ju antingen köpa något som ”ser dyrt ut” i kriminellas ögon (nåt fräsigt svartlackerat tyskt med feta fälgar och tonade rutor), eller en medvetet nedtonad familjekombi från Toyota/Honda/Kia eller liknande.
Om jag var det minsta bekymrad över säkerheten skulle jag gjort ungefär som min arbetsgivare i Brasilien och sminkat ner bilen tills den såg snudd på pinsam ut.
Jag ska ställa frågor om detta. Det kanske kan vara en bra idé. Nu är säkerheten lokalt inte en stor issue men att bilen bara försvinner kan ju hända ändå.