Nybörjarfråga….
Har rätt nyligen startat enskild näringsverksamhet (köpt en skogsfastighet). Har hjälp av redovisningskonsult med bokslut och deklaration.
För att göra bokföringen vill han ha verifikat på alla affärshändelser. Kostnaderna är ju rätt enkla eftersom där har jag sparat alla kvitton o fakturor.
Men hur gör man med verifikat för inkomsterna? Har än så länge bara mindre inkomster från jaktarrende och en vägförening. Men dom har ju bara gjort en insättning på mitt bankkonto utan att jag fått nått ”verifikat”?
Det bör väl upprättas en faktura eller i alla fall en kvittens dels till den som betalat in en avgift samt en kopia till betalningsmottagaren (dig) som blir verifikatunderlaget.
Tumregeln är väl att om du åker på granskning från skatteverket så bör du ha alla uppgifter tillgängliga för att de ska kunna säkerställa validiteten av verifikatet/transaktionen. Ett bankutdrag är sällan tillräckligt utan man bör sträva efter att iallafall ha ett underlag där det framgår vem som är köpare och säljare, vad köpet avser, datum och belopp. Du har säkerligen någon konversationshistorik eller överenskommelse iallafall som du kan använda?