Såg den här reklamtexten för att Saldo bank etablerar sig i Sverige, en finsk bank som står under tillsyn från Litauens centralbank och därmed verkar har insättningsgaranti i enlighet med EU:s regler. Har inte gjort någon kontroll av deras siffror.
Finns förstås risker med uppstickarbanker och litar mer på svensk än litauisk insättningsgaranti som svensk medborgare, men ändå intressant.
Saldo Bank som har verksamhet i Sverige, Finland och Litauen är känd för att vara något av en bråkstake i räntesammanhang. Banken strävar efter att erbjuda de bästa inlåningsräntorna i landet överallt. När banken startade i Finland i oktober 2023 blev flera banker tvungna att höja sina räntor.
Jarkko Mäensivu, verkställande direktör för Saldo Bank, tror att detta kommer att hända även i Sverige. Andra banker följer efter.
”Vi anser att räntorna på tidsbundna konton har varit mycket låga under en lång tid. Räntorna som betalas till kunderna borde åtminstone återspegla marknadsräntorna. Vi vill öka rättvisan i inlåningen”, säger han.
Det maximala beloppet för en tidsbunden insättning är 900 000 SEK och medel som sätts in på ett tidsbundet konto omfattas som vanligt av insättningsgarantin.
Nån som rekommenderar saldo bank? Väldigt lockande med 5% ränta men verkar också skumt att det kan ligga så oerhört över deras konkurrenter med sitt erbjudande.
Utländska banker verkar ligga i täten:
Saldo bank, Multitude bank och Lea bank.
Lea bank kapitaliserar visst räntan varje månad så då blir det lite “ränta på ränta” -effekt och därmed högre effektiv ränta.
Är det fler banker som låter kunden dra nytta av den effekten?
Dessutom tar dom kreditupplysningar på folk som ska öppna sparkonton hos dom vilket låter helt galet. Är ingen som jag skulle öppna ett sparkonto hos.
Man lånar ut sina pengar till folk som vill låna pengar och dom har inte den vanliga insättningsgarantin som andra banker har.
För mig låter inte detta bolag seriöst.
Håller med men har det inte skett ett paradigmskifte där?
Tidigare var det fult att låna pengar om det inte var till annat än till ett hus. Alla andra typer av lån skulle alltid undersökas noggrant och skulle man låna till bil så blev det till renovering av köket istället.
Numera är det misstänkt om man har pengar och skall sätta in dom någonstans. Med den höga inflationen och dåliga ekonomin betraktas kontanter som något som måste tillkommit illegalt - ingen annan har pengar över.
Självfallet raljerar jag men jag är så gammal att jag upplevt både att det var fult när man lånade och nu när man har pengar över - fult att sätta in dom på banken.
Jag har också sett ‘saldo bank’ som ett alternativ till att sätte in några kronor för bättre ränta (5% i 23 månader), men är det så att dom kräver att jag skaffar pass som jag inte kommer använda till nåt så bli jag ännu mer tveksam till dom än jag var tidigare.
Nu kommer ju BankID också snart hitta på nå dumheter med att alla måste ha pass. En BankID-utgivare kommer inom kort när som helst kunna dra tillbaks ett utgivet BankID, utan att behöva meddela orsak, den drabbade kommer bli spärrad från ALLA utgivare att skaffa nytt BankID och bli klassad som bedragare i 24 månader. Nu svårare förnya Mobilt BankID – det här innebär nya säkerhetskraven
Morrow Bank (f.d. Komplett Bank) med f.n 4% rörlig ränta har också månadsutbetalning av räntan. Av vad jag hittat drar dom inte heller skatten från räntan när den återförs till kontot, så kanske ännu bättre “ränta på ränta” effekt än andra.