Sälja aktier (1.8 MSEK) för att minska bolånet (2.8 MSEK) | Vad tänker ni?

Finns ett rationellt svar och ett emotionellt svar.

Vi fokuserade på det emotionella sidan så sålde av aktier för att betala av lånet när räntan ökade.

2 gillningar

Jag ligger plus 8% (7.87%), men ser inte vad det har med saken att göra. Att rekommendera marknadstajming baserat på känslor till någon som frågar om hjälp är inte en bra idé och stöds inte av fakta, även om du råkar gissa rätt.

Det där med att vara plus eller minus i svenska kronor är lite missvisande, har du varit utomlands i år?
Men plus är bättre än minus oavsett hehe.

Hur kan man bli en fri människa om man belånad ?
Jag är lånefri och har byggt bra kapital så att jag gå i pension när jag vill.
Jag vill inte bli slav till någon bank.

Grattis till att du uppnått ditt mål! :+1:t2:

Men varför skulle ett bolån göra så att du känner dej låst?
Men det är klart, jag förstår resonemanget om man har för stort lån för sin ”ekonomi”.
Jag har bolån och är helt fri, tror friheten inte bara handlar om bolån.

Jag tycker att man är fri om man kan betala av alla sina lån. T.ex. kan jag bli helt fri från alla lån om jag säljer min bostad och flyttar till en hyresrätt, det är tillräcklig frihet för mig.

I min värld är det bra att kolla på historisk data och se att det är bra att ha ett bolån på 50-70% och ösa in allt i globala indexfonder. Hade jag varit du hade jag belånat min bostad till 50% och köpt globala indexfonder och gjort min familj ekonomiskt fri i generationer.

Hus behåller i regel sitt värde inflationsjusterat, globala indexfonder ökar cirka 7% per år inflationsjusterat.

Så du sitter på en tillgång som historiskt ökar 0% inflationsjusterat istället för att belåna dig och köpa något som ökar 7% per år inflationsjusterat.