Meningslös diskussion. Adolf har bestämt sig för vad han tycker är bäst. Vad han får ut av följa den här bloggen förstår jag dock inte, men det spelar ju mindre roll.
Jag hoppas att du PerW har bestämt dig för vad som är bäst för dig. Att du tycker diskussionen är meningslös visar väl bara en sak. Du ska nog inte läsa den här bloggen.
Hur gammal är du Adolf om det är inte hämligt? Hur många år har du sparat på börsen och bästa aktiva fonder? Det är vigtigt för mig om jag ska följa dig och göra samma sak. Det vill du inte svara på ? Eller?
Jack
Jack
Nej, jag svarar inte på det.
Jag tror nämligen att det är viktigare att granska argumenten än att granska biografin.
Om du tycker det är viktigt kan du säkert hitta nobelpristagare, professorer och andra slipsnissar som du kan lyssna till.
Ett vanlig argument här på bloggen är: “Det har forskningen visat”. Det är nog inte många som anger det som tagit del av forskningsresultaten och granskat underlaget. Men dom hugger ändå till med “det har forskningen visat”. Dom har väl läst det någonstans.
Vilka är argumenten? Att det finns aktiva fonder som under en period presterar bättre än indexfonder? Det är det ingen som motsätter sig. Det är en del av indexinvestering att det alltid kommer finnas fonder som presterat bättre när man i efterhand tittar tillbaka på det. Sen kan jag tycka att det är lite skillnad på att ha en nobelpristagare i ekonomi som källa jämfört med en magkänsla när det kommer till investeringsstrategier.
Varför är det hämligt ålder och erfarenhet. Du måste ha mycket fritid. Alla sparar som de vill. Du spelar på börsen och väljer bästa aktiva fonder som ger dig avkastning som du blir rik på. Du har 8 namn här på bloggen. Ingen kommer spåra dig och ta dina miljonär då många av oss har så mycket att det räcker. Man ska inte vara rädd svara ärligt om åldern och det enkla. Du läxar oss här min din strategi dom majoriteten misslyckas med långsiktigt. Gäller även de bästa som har mycket tur och kunskap. Om man kan ha kunskap på börsen. Då måste man veta något som ingen vet av osss vanliga,morgondagen o framtiden. Kul att du finns här och skapar extra trafik på bloggen tillsammans med oss alla andra. Bra att vi är annorlunda.
Jack
Hoppas du fattar att folk som ställer frågor här majoriteten av ska apsolut inte spara i dyra aktiva fonder? Hur kan du rek till de dyra aktiva fonder som kanske inte ens finns om några år eller börjar prestera dåligt? De som ställer frågor här vill månadsspara och inte bry sig om fonden på lite längre sikt,tex pensionen. Jag har själv sparat i aktiva fonder och kan funka om du har koll och byter då och då. Men det är långt i från så enkellt som du beskriver det. Bara välja deen bästa fonden och bli rik på 3 år. Så är det inte. Jag träffar ofra sådana som du och de säger samma sak. Enkellt slå index och va bäst
Jack
Jack
Jag har svårt att kommentera det du skriver, då jag inte förstår ditt budskap utöver det jag svarat dig tidigare.
Viktigast av allt att du har förmågan välja de bästa aktiva fonder som utklassar börsen. Trodde bara du kunde dela med dig din erfarenhet och din kunskap hur man blir bäst på börsen ?? För att den strategi är riktig svår för småsparare. Om du klarar av det då är det kul för dig. Vem skulle inte vilja ha 160% avk på 5 år. Om man läser på börssnack klarar majoriteten det på 6 månader! Där kan du jämföra dig med de bästa som anser sig vara bästa ?.
Mvh.jack
Jack
Det viktigaste är nog att inte slösa bort sina pengar på indexfonder om man vill ha hög avkastning.
Vilka fonder ska man satsa på då? Titta på mitt inlägg ovan som inleds med: “Jo men den situation en vanlig …”. Det tillvägagångssätt som beskrivs där tillämpar jag.
Hej igen Adolf. Det jag menade innan:
spekulation är ekonomisk investering avsedd att ge avkastning på kort sikt. Det syftar ofta på köp av en börsnoterad tillgång som man är beredd att sälja snabbt
dvs motsatsen till långsiktighet och ”köp och behåll”.
tro mig, jag hade gärna slagit index. Men jag kan inte investera med tro och känsla. Den som gör det riskerar att bli en förlorare på sikt. Ett par snedsteg under en livstid sen är man back.
Spekulera.
- investera på ett chansfyllt sätt med hopp om snabb och stor avkastning
Visa bevis på att strategin funkar istället. Att köpa de bästa fonderna. Hela internet är fullt av motbevis iaf.
Ge bevis på ditt case. Det finns inga bevis för det fungerar inte…
ingen blir gladare än jag om jag kan öka min avkastning långsiktigt.