Sälja av för att ha råd med studentlägenhet kommande år?

Hej, är 18 år och har hamnat i en lite knivig sits, jag sitter på 250 000 kr i lysa ( enbart aktier ) och planerar att köpa en lägenhet nästa år inför universitetsstudier i Linköping. Utöver lysa kommer jag att ha ca 450 000 kr när köpet ska inträffa. Vill helst sitta på 700 000 då så jag med hyfsad säkerhet slipper amortera ( räknar med att hitta en lägenhet för under 1,4 miljoner ).

Ett alternativ är att försöka hyra lägenhet under ca 5 år vilket skulle ge lysa tid att jobba. Upplever dock att det är svårt att hitta en bra lägenhet nära campus då jag inte redan står i någon bostadskö.

Personligen så har jag kommit fram till att det klokaste är att sälja av 200 000 då jag med största sannolikhet kan låna 50 000 av föräldrarna om det skulle behövas, men undrar om forumet har några visa tips att komma med?

Jag hade i första hand försökt hyra. Du hittar säkert något, kanske någon som hyr ut ett rum. Dumt att köpa bostad när man är så ung och inte vet var man vill bo sen i framtiden. Ångrar att jag köpte när jag var 19.

1 gillning

Jag håller med men om jag inte hittar något att hyra så är det stor chans att jag kommer behöva sälja av med förlust med tanke på rådande omständigheter. Om jag köper lägenhet så kommer jag troligtvis sälja den efter studierna.

Menar du att du kommer att behöva sälja av dina aktier för att betala hyra? CSN eller jobb ska ju täcka det. Själv så köpte jag min lägenhet för 1,2 2018 och nu ligger min grannes nästan likadana lägenhet ute för 850k. Sitter i en rätt jobbig sits då jag vill flytta om några år.

Fattar, det är det jag funderar över, hur man får mest värde av pengarna?
CSN och möjligtvis något deltidsjobb täcker ju hyran. Men kommer troligtvis behöva ta ut från lysa vid amortering.

Låter smartare att låna resten från banken än att binda upp allt i bostaden.

De flesta som pluggar i Linköping hyr bostad.
Det går att ställa sig i kö innan antagning.
Rum i korridor i Ryd, och sedan byta upp sig till attraktivare är ett realistiskt alternativ.

https://www.studentbostader.se/soker-bostad/sa-soker-du-bostad/