Sälja av inna delårsrapport? Dumt?

Jag är som sagt lite ny med aktier. Jag funderar nu på att sälja en del i SBB, då jag har för mycket pengar i just denna känns det som. Den har gett bra avkastning. Ser dock att dom ska ha en delårsrapport 4 november och tänker att det kanske är dumt?

Hur tänker ni andra här? Känns som vid dessa rapporter kan aktien sticka eller sjunka.

Ja, aktier kan gå upp eller ner. Eller sidledes.

1 gillning

Om du inte vet vad du själv tror om aktien, sälj. Köp en fondrobot istället. Det är mina två cent.

Om du har insiderinformation om hur rapporten blir i förväg, och den kommer leverera bättre resultat vad marknaden förväntar sig, då är det dumt att sälja. Om du inte har en aning om hur man gör en bolagsanalys, då är de smart att sälja och köpa en billig indexfond.

Jag tänker att jag inte har ett informationsövertag eller möjlighet/kunskap att göra bättre analyser än majoriteten av investerarna. Därför äger jag inte en enda enskild aktie, enbart billiga indexfonder.

Ja alltså jag vet inte vad resultatet blir i deras delårsrapport, vet någon det mer än dom själva? :slight_smile: Däremot vet jag att dom går som tåget just nu. Men inget mer.

Du vet att dom har gått som tåget, inte att dom går och inte att dom kommer som tåget.
Och historisk avkastning säger i princip 0 om hur framtida avkastning kommer bli.

1 gillning