Sälja av strukturerade produkter?

Sjukt less på mitt företags strukturerade produkter (det är ett felköp som har diskuterats i tidigare trådar) som gått med förlust och våra övriga indexfonder/lysa taktar på fint.

Det är två år kvar och vi önskar sälja i förtid, är det klokt? Skall förstås ställa frågan till vår kapitalförvaltare men först så vill jag höra från er proffs i forumet. Det är det sista kapitalet vi har kvar med denna förvaltare, resten är flyttat.

Vi har sålt inkråmet i vårat företag så ej någon nuvarande verksamhet i bolaget. Vi kommer behöva skatta på vinsten på försäljningen. Kan man dra av förlust i de strukturerade produkterna mot företagets vinst vid nästa bokslut?

Tack snälla på förhand!

Om det är ett skattepliktigt inkråm och de strukturerade produkterna ligger i en depå, ja.

Är de strukturerade produkterna i en kapitalförsäkring så nej.

1 gillning

Tack för svar. De ligger tyvärr på kapitalförsäkring. Vår förvaltare tycker absolut inte att vi ska avsluta i förtid utan de skall löpa ut om 2-3 år. Allt är investerat på svenska marknaden så kanske det vänder framöver?

Är det säljaren av produkterna?

Har han/hon någon koppling till emittenten?

Det första du borde göra är att rikta formellt klagomål till rådgivaren.

Sedan är det förmodligen dyrare att sälja än att rida ut skiten. Om du inte har bråttom att få loss pengarna.

Redovisning är det jag är bra på, placeringsfrpågor får någon annan hjälpa dig med.

Lycka till!

Nej, inte om de ligger i en kapitalförsäkring.

Ah sorry, rätt, jag såg inte det inlägget.

1 gillning

Svar Ja, hen är säljare (egenföretagare) inom en stor koncern som bedriver förmögenhetsförvaltning.

Gjort är gjort. Tror vi får rida ut detta 2-3 år trots att det är väldigt mycket pengar vi har gått back hittills, 35% - 470’. Vill bara sälja av för jag gillar inte att vi gick med på detta från början. Hade varit toppen om de låg i en depå som vi kunde kvitta förlusten mot vinst. Men icke då det är KF. Läropeng. Det viktigaste är att jag tagit åter en stor del av de dyra fonderna han placerade i samt placerat övrig vinst från försäljning (den större delen) i index/Lysa.

Men eftersom de flesta strukturerade produkter är i stora svenska bolag så det kanske vänder framöver. Suck - gillar inte känslan av att känna mig dum och de strukturerade produkterna är en påminnelse. Får väl glömma och kika på slutdagen

Det jobbiga är ju att det kan ge hen ett ekonomiskt inticament att du inte gör återköp.

Fråga vad det hade kostat att komma ur alltihop. Sen räkna på det och jämför. Det kan vara fördelaktigt att sälja av. Men det kan också (tyvärr mer sannolikt) inte vara lönsamt utan bättre att rida ut.

1 gillning

Tack för svar, jag tror tyvärr också vi är lite fast.

Grämer mig även över den missade värdeökningen.
Säljaren pratar bort mig totalt när han försöker rättfärdiga och pratar om marknaden i stort varit botten senaste 3 åren.

Hoppas någon annan läser denna tråd och tänker till en extra gång än låser upp kapital på detta vis och i komplicerade produkter.

1 gillning