När ska man sälja Strukturerade produkter?

För fyra år sedan fick min syster hjälp att placera ett arv efter vår far av en Licensierad finansiell rådgivare. Förslaget innebar ca 60% i aktivt förvaltade fonder och 40% i Strukturerade produkter.

När jag hörde att hon hade Strukturerade produkter hade jag ingen aning om vad det var men jag insåg med tiden att de Strukturerade produkterna var mycket gynnsamma för det svenska finansiella rådgivningsföretaget som sålt en obegriplig produkt där de också säger att det är mycket ofördelaktigt för kunden att sälja.

Nu har jag träffat den licensierade finansielle rådgivaren för att försöka reda ut villkoren och avveckla hela innehavet. Men den licensierade finansielle rådgivaren säger att det kan bli svårt att sälja de strukturerade produkterna eftersom det måste finnas bra skäl att sälja och att sälja för att byta till indexfonder tror han inte att Finansinspektionen skulle acceptera. Det låter minst sagt märkligt.

Men han säger också att det går ju att sälja, men jag undrar då hur och när? Det finns avstämningsdatum och det finns ett datum då de löper ut har jag förstått.

Min fråga är alltså; har Finansinspektionen några synpunkter på vilka skäl min syster har för att sälja sina strukturerade produkter?
Har det nån betydelse om man säljer imorgon, efter en avstämning eller borde man vänta tills löptiden löpt ut?
Jag förstår att om man vetat hur kurserna kommer att utvecklas så hade det varit enkelt men nu när man inte vet det, hur bör man då göra?

Vet inte om det har nån betydelse men innehavet består av
1848 Autocall Nordiska Banker
2558 Autocall Svenska bolag combo
2560 Autocall Svenska Verkstad combo
2715 Fondobligation Sverige Optimalstart

Ursäkta att jag inte har ett svar på det du frågar efter men när jag ser beskrivningen som Strivo exempelvis har för sina strukturerade produkter där det du listar ingår blir jag matt.

Strukturerade placeringar är en naturlig del av en väldiversifierad portfölj. Ofta lämpar sig strukturerade placeringar väl när det gäller att ta del av exotiska, svårtillgängliga marknader där möjligheterna att investera direkt via aktier eller fonder är begränsade.

Min fetmarkering. Det är ju inte alls vad din syster har köpt. Baserat på min kunskap kan jag inte göra mer än stödja dig i ditt beslut och hoppas du får löst det snarast.

Strukturerade produkter är skräp och man ska hålla sig långt borta från det. Och nej, FI har inga synpunkter på när man säljer. Det enda de skulle ha åsikt kring är “rådgivaren” du pratat med. Gör er av med denna snabbt.

Strukturerade produkter är mycket lönsamma för banken, men sällan för kunden. Att sälja in stora belopp till ovana investerare känns anmärkningsvärt.

Samtidigt, när börsen faller kraftigt så kan de faktiskt i vissa fall vara en bättre placering än börsen. Har du kollat upp vilket utfallet har blivit?

Normalt sett är en försäljning av strukturerade produkter i förtid en mycket dålig affär. En “tunn” marknad gör att det blir en stor skillnad mellan köp och säljkurser. Det bästa är troligen att låta produkterna löpa linan ut. Din rådgivares förklaring ger jag däremot inte mycket för.

Varje bank måste ha en klagomålsansvarig. Skriv därför ett brev till Klagomålsansvarig i XYZbanken. Banken är då skyldig att ge dig ett skriftligt svar.

Byt gärna bank. Kom ihåg! Billiga indexfonder och en bra likviditetsreserv kommer man långt med. Make it simple!

2 gillningar

Sälj och överväg polisanmälan. Luktar scam

Mycket tveksamt råd.

Är det SEB eller Handelsbanken eller någon annan större aktör lär det bli svårt att få rätt. Problemet är att visa att kunden har lidit någon skada. Utifrån de uppgifter som finns så är det ju inte säkert att så har skett.

Har man köpt en standardiserad produkt som löper på 5 år och det har gått 4 år, så får man givetvis sätta sig och räkna på vad som är förmånligast.

Jag vet inte vad du har för erfarenhet? Själv har jag undvikit att sälja några sådana under min tid i bank. Jag har ändå en hyfsad erfarenhet av hur många av dem fungerar. Att ge ett säljråd rakt upp och ner utan någon analys känns helt fel.

Att göra en polisanmälan rakt upp och ner är inte vettigt. Finansinspektionen har ju bestämt att varje bank skall ha en klagomålsansvarig. Då bör man givetvis ta allt i rätt ordning.

3 gillningar

Usch, ja, man blir ju helt mörkrädd för dessa :clown_face: som fortfarande tydligen rör sig runt i finansbranschen

Stor eloge till dig som hjälper din syster :grinning_face::+1:

Först, nej, FI skulle aldrig lägga sig i en sådan sak, att en kund säljer tillgångar som en så kallad licensierad rådgivare (aka :clown_face:) sålt in till kunden.

Jag är inne på samma spår som @Nestor att om 4 av de 5 åren gått så kan det vara läge att låta dem löpa ut, ta pengarna och springa :slight_smile: till en vettig bank.

Jag hade nog också registrerat ett klagomål på rådgivaren hos banken som Nestor säger. Svårt att säga vad det ger er men värt att försöka för att kunna skydda andra åtminstone. Problemet är att dessa individer brukar skydda sig med olika dokument där risker framgår men som kunden inte riktigt förstår. Hamnat i det själv med TP.

Rekommenderar inlägget nedan. Om det rör sig om en vettig summa pengar och ni behöver hjälp med att räkna på detta samt att bestämma vad göra med pengarna när de är loss så rekommenderas några olika oberoende rådgivare (betalas på faktura, inte genom att nalla av kapitalet genom avgifter). Även en länk i inlägget nedan till en tråd där ni kanske kan klura ut om det kan var lönt att anlita en sådan oberoende rådgivare

2 gillningar

Klokt Nestor. Överväg polisanmälan men börja med den mer eftertänksamma vägen klagomålsansvarig.

Lyckades bara hitta denna av de du angivet på arrangörens hemsida. Du har ett indikativt värde idag om 103,65% och ett teoretiskt slutvärde nästa år om 100%. Dvs, mer fördelaktigt att sälja idag en låta den gå till förfall nästa år.

Sedan är Autocalls lite annorlunda mot en klassisk aktieindexobligation. I vissa fall finns inte ens något kapitalskydd och man kan förlora allt. Men jag hade tagit in lite mer information kring samtliga dessa och sedan gjort en utvärdering. Vissa kommer säkert kännas mer fördelaktiga att sälja idag medan några andra kanske inte är det.

1 gillning