Sälja av US och köpa SWE ex valutadiskussioner och illusioner

Hej,

Jag tänkte vikta över lite mot Sverige i år. Någon annan som tänker likadant? Tips?

Mvh Newbie

2 gillningar

Har redan ganska mycket Plusallabolag. Tänkte om investor kan vara något eller Xacts ETFer. Tycker det är najs att kunna sälja snabbt!

Hur funkar Avanzas rebalansera? Säljer och köper den samtidigt eller tar transaktionen lika länge som sälja vänta köp?

1 gillning

Ne, jag ser ingen anledning till att marknaden skulle prisätta USA noterade bolag för högt och andra bolag för lågt.

Lex bolag som börjar på A:

1 gillning

Tack, ska lyssna på den igen på vägen till snusbutiken. Jag vet om minst en som har liknande tankar men att ingen har tips kan jag köpa :grinning_face::+1:

Hoppas nån vill diskutera lite iaf. Fick Final Boss direkt (komplimang :heart:). Kan bli en kort tråd :joy:

5 gillningar

@Nightowl och @axr är riktigt sugna :rofl::joy::santa_claus::santa_claus::santa_claus::santa_claus::santa_claus::santa_claus::santa_claus:

1 gillning

Jag har knappt ens orkat ombalansera det senaste. Så mecka med fördelningen finns inte på banan :sweat_smile:

4 gillningar

Jag kanske ska begränsa det här till min lekhink inom lekhinken så kanske det är mer halal att diskutera detta?

1 gillning

Det är många som överviktar Sverige här.

Finns en stor tråd som diskuterar varför/varför inte:

Sök på ”home bias” i forumets sökfunktion så hittar du fler trådar där folk pratar om det.

Cederburgs rapport kör 50% home bias i sina portföljer, också.

Däremot är det generellt inte rekommenderat att hålla på och vikta om baserat på känsla eller försök att timea marknaden. Välj en allokering baserat på livet, risk, din ekonomi, och stanna i denna tills dina förutsättningar ändras. Men byt inte för att din tro om världen/marknaden ändras.

9 gillningar

Du ge dig inte och försöker göra allt för att komma undan :tada::joy::rofl::wink:. Du vet vi har ögonen på dig :rofl::joy::wink::+1::rocket:

3 gillningar

Haha, smart. “Jag har en kompis som…” :sweat_smile:

2 gillningar

Vi skall väl ned till 7,80 SEK/USD och studsa som vanligt, 15% ner ytterligare från dagens nivå. Jag tror/gissar att historien upprepas och behåller min home bias ytterligare ett tag.

4 gillningar

Funkar inte det där så… Jag har faktiskt begått vetenskap idag och kommit fram till att mina 3 aktier i Coffee stain har generat mig oändligt mycket mer pengar än LF Global i fjol. Bam! Vetenskap has been served! :joy:

1 gillning

Backstabber :smiling_face_with_three_hearts:

Tack min vän. Det var lite ensamt här på mottagarsidan av skjutbanan :slight_smile:

Pilarna är av tough-love typen det vet jag och tackar för.

Jag har min homebias i lekhinken. Känns bra. Sen är den bara en procent av mitt ISK värde, men går det bra så kanske den blir uppåt två. :blush:

Går det dåligt, så blir det inga tårar om 25+ år på grund av den i alla fall.

Risken är väl om det går kasst för sveriges börser, med hög home bias, så kommer det kännas.

Globala fonder viktar ändå om sig vid skiftningar mellan länders och sektorers framgångar och bakslag.

Men alla får göra som de vill, men tycker personligen det är skönt med en portfölj som inte behöver pillas med. Tillräckligt bra ftw!

2 gillningar

Min LF Global top 25 aktier portfölj sedd genom Scuba Steves (US) snorkel.

Jag ska nog göra mina misstag på investopedias simulator istället för på Avanza. Tack allihopa.

Jag tänker tvärtom eftersom jag legat med 80% sverige senaste året. Ser det som ett bra tillfälle att vikta över mot mer globalt

2 gillningar

Avanza genomför en affär taget, så det blir precis samma som om du gör bytet själv. Med den skillnaden att du minskar antalet knapptryckningar och antalet dagar du behöver vara inloggad.

1 gillning

Jag balanserade om innan nyår
50% Global index
25% Sverige
15% Europa, Asien
10% Räntor

4 gillningar

Tack snälla :grinning_face::+1: