Jag säljer mycket på nätet sedan många år tillbaka. Den enkla regeln är att saker som ska skickas är enklast att sälja via Tradera. Ska grejerna hämtas är Blocket eller Facebook bättre. Blocket tenderar att ha fler svenska och “rikare” köpare medan det finns fler invandrare och “fattiga” på Facebook. Var det är bäst att annonsera beror alltså lite på kvaliteten på det du vill sälja. Är det riktigt fina grejer och du vill slippa jobbiga prutare så kör Blocket. Är grejerna lite enklare och billiga så är Facebook bra.
Är också säljare på Bokbörsen sedan många år och den sidan fungerar mycket bra. Allting är automatiserat och reglerat vilket skapar tydlighet. Det handlar där dock om “passiv försäljning”. Med det menar jag att man ofta får vänta ett år eller så innan en viss bok går åt. Har du väldigt heta titlar att sälja så kan de gå åt snabbt men annat säljer inte alls. En stor fördel med Bokbörsen är att det är en marknadsplats. Det finns alltså en färdig prisbild för varje titel och lägger du dig lite under den billigaste befintliga säljaren så kan du vara säker på att ditt ex går åt först.
Tradera och Bokbörsen är de mest problemfria försäljningskanalerna. Blocket och Facebook är mer trassliga.
En viktig detalj är också att saker som är mer “specifika” och behovsinriktade oftast säljer via Tradera i första hand. Jag menar nu reservdelar eller tillbehör till maskinen X eller liknande. På Tradera blir dessa annonser lättare matchade med de som har intresse för sådant. Att någon skulle sitta och leta manuellt efter mer udda varor är inte sannolikt.