Sälja begagnat på nätet

Har med oregelbundna intervaller sålt lite grejer på blocket och haft som vana att alla de pengarna ska gå till fondköp. Förbereder mig nu på en vända till eftersom jag ändå måste röja hemmet lite inför att min särbo ska flytta in.

Drar mig dock lite för att jag upplevde att det var ett fruktansvärt jobb att hantera alla idiotiska frågor och oseriösa köpare.

Undrar nu om erfarenheter andra haft ang vilket sätt som är bäst. Blocket, tradera, facebook market eller annat? Är väl mest elektronik, leksaker och kläder som ska avyttras.

3 gillningar

Aldrig använt mig utav tradera o sålt/köpt något då jag tycker de verkar som den bökigaste sidan.

Däremot blocket och facebook, känns mycket smidigare och det sprids till ett bredare åldersspann skulle jag säga.

Varken jag eller någon jag känner har använt tradera (23 år ung)

Blocket och Tradera har väl annonsavgift när man säljer? Tycker det går bort direkt när man ska sälja random billiga grejer.

Blocket känner jag flera som blivit lurade på. Fördelen med Facebook är iaf att man kan titta på profilen och göra en egen bedömning. Tråkigt att det är så, men finns väldigt mycket lurendrejerier på beggatmarknaden, speciellt vid dyrare grejer typ telefoner.

Lägg till att typ hela Sverige har Facebook i mobilen. Stor fördel.

Föredrar tradera för att sälja då man får minimalt med frågor och funkar smidigt med betalning. Facebook market är rena motsatsen, säljer man något som det finns minsta lilla efterfrågan på får man räkna med att bli kontaktad dagligen av folk som aldrig slutför något köp, folk som lägger skambud, dumma frågor osv.

Tradera kostar 10% vilket jag tycker är dyrt, men facebook market är så jobbigt att jag hellre slänger eller ger bort sakerna.

10 gillningar

Jag tror inte det går att undvika knasiga spekulanter med konstiga krav. Vi har säkert alla historier om köpare som inte dyker upp, vill att man ska leverera, tror att soffor/sängar går in i vanliga bilar, dyker upp ensamma för att hämta och förutsätter att man ska ge bärhjälp, mm. Det ÄR tröttande. Har aldrig provat tradera men misstänker att det även där blir strul med sena leveranser och betalning.

1 gillning

Tradera har jag använt mig av. Brukar sällan få frågor, betalningen sköts smidigt genom tradera. Säljer man för 50 kronor betalar man ca 5 kronor till tradera. Allt för mig har gått väldigt smidigt.

Däremot avråder jag dig från att använda bokbörsen. Uppskattade inte alls att sälja på deras sida.

2 gillningar

Jag säljer mycket på nätet sedan många år tillbaka. Den enkla regeln är att saker som ska skickas är enklast att sälja via Tradera. Ska grejerna hämtas är Blocket eller Facebook bättre. Blocket tenderar att ha fler svenska och “rikare” köpare medan det finns fler invandrare och “fattiga” på Facebook. Var det är bäst att annonsera beror alltså lite på kvaliteten på det du vill sälja. Är det riktigt fina grejer och du vill slippa jobbiga prutare så kör Blocket. Är grejerna lite enklare och billiga så är Facebook bra.

Är också säljare på Bokbörsen sedan många år och den sidan fungerar mycket bra. Allting är automatiserat och reglerat vilket skapar tydlighet. Det handlar där dock om “passiv försäljning”. Med det menar jag att man ofta får vänta ett år eller så innan en viss bok går åt. Har du väldigt heta titlar att sälja så kan de gå åt snabbt men annat säljer inte alls. En stor fördel med Bokbörsen är att det är en marknadsplats. Det finns alltså en färdig prisbild för varje titel och lägger du dig lite under den billigaste befintliga säljaren så kan du vara säker på att ditt ex går åt först.

Tradera och Bokbörsen är de mest problemfria försäljningskanalerna. Blocket och Facebook är mer trassliga.

En viktig detalj är också att saker som är mer “specifika” och behovsinriktade oftast säljer via Tradera i första hand. Jag menar nu reservdelar eller tillbehör till maskinen X eller liknande. På Tradera blir dessa annonser lättare matchade med de som har intresse för sådant. Att någon skulle sitta och leta manuellt efter mer udda varor är inte sannolikt.

8 gillningar

Jag brukar köra på Blocket för större saker när vi gör betalning på plats, och Facebook för mindre saker som ska skickas.

Tyvärr finns idioterna precis överallt. På något sätt tycks personer med IQ under 80 flockas på dessa sidor. Trots att jag skriver “Fråga inte bara om den är kvar, säg när du skulle kunna hämta den” i annonsen, så kommer ändå välformulerade frågor som “Kvar?”, eller den lite kortare versionen “kvar” utan ens ett frågetecken.

Fast man skriver i annonsen att det endast kommer vara aktuellt att personen själv hämtar varan och betalar på plats, så kommer ändå vartannat meddelande vara någon som vill att man skickar den till dem, eller att en kompis kompis kompis ska komma och hämta den och en tredje kompis kompis kompis sköter betalningen någon annanstans ifrån. Trots att man skriver att byrån är stor och tung, och att man behöver ha med sig en extra person som bärhjälp, så kommer puckot själv och ska ha bärhjälp.

Eller folk som hävdar att de har 14 dagars ångerrätt, vilket inte alls gäller för privatköp mellan personer och i synnerhet inte när det står i annonsen att varan säljs i befintligt skick.

Folk som, efter att vi bestämt tid, skriver 30 minuter efter utsatt tid och säger att de nu är på väg. Om de ens hör av sig, för ibland dyker de bara inte upp. Folk som envisas med att de måste ha telefonnumret omedelbart men har egentligen inga frågor - trots att vi skriver på t.ex. blocket. En gång lämnade jag ut det, dum som jag var, för idioten höll på och ringa precis hela tiden om allt möjligt random som inte alls var relaterat till annonsen, till och med efter att den var såld (till någon annan) och annonsen var nere.

Suck.

Jag tänker, kanske något nedvärderande och att dra lite för många över samma kam, men att det finns ett samband mellan folk som handlar mycket på blocket och liknande sidor, och de som har mindre pengar (därav att de köper i andra hand). Och det finns en anledning till att de har mindre pengar, vilket då alltså skulle samvariera i ganska hög grad med dåligt beteende och oförmåga att ta till sig information - dessa får inte välbetalda jobb :upside_down_face: Således en högre risk att stöta på idiotiska frågor och oseriösa köpare.

Jag har slutat sälja saker under 1000kr på sådana sidor, då donerar jag hellre till någon secondhandbutik eller välgörenhet. För jag orkar inte med just det du nämner.

9 gillningar

Säljer en hel del online.

Undviker numera Blocket, hög kostnad, korkade frågor, hög andel kunder som ångrar sig eller aldrig dyker upp.

Marketplace på Facebook funkade ok till en början, numera är det så många ”ligor” som systematiskt försöker lura en som säljare. Ofta kommer ett meddelande mitt i natten med konstiga frågor, förslag om bud som ska betalas osv, osv.

Nästan hopplöst också, då det är snäppet värre än Blocket, även personliga påhopp och hot har förekommit för mig. Så använder det endast i absoluta nödfall, oftast möbler. Undviker då också de flesta manliga köpare, då det förekommer en del läskiga typer på Marketplace.

Kör nästan bara på Tradera numera.
Kostar 10% av säljesumman, men det finns ett tak, så det kostar aldrig över 200kr per annons. Den lägsta summan är också 3kr för annonser som säljer för låga summor.
Traderas betygsystem gör det högst osannolikt att stöta på bluffare.
Inga varor skickas innan betalning kommit in.
Deras system för porto är väldigt smidigt när man väl lärt sig att väga paketet noga, så man valt rätt kostnad för frakt i förväg.
Tycker 10% är helt ok mot den service och det ramverk som man får använda och stor bonus att de filtrerar bort oseriösa aktörer.

7 gillningar

Blocket är numera gratis.

4 gillningar

Ah, det hade jag inte koll på.

Men jag tror inte det blir mindre struligt, de kommer troligen få liknande problem som Marketplace dras med. :see_no_evil:

1 gillning

Fordon och någon kategori till kostar fortfarande på Blocket.

Min erfarenhet är att många är ”halvproffs” som försöker köpa sakerna billigt av dig för att sen själv sälja de med förtjänst. De ”köparna” vill du undvika oavsett. De är ofta väldigt korta i svaren, syns att de knappt läst annonsen och försöker i princip alltid pruta. De har ofta ”många strängar/annonser på sin lyra” så därav ofta strul komma tid, hör inte av sig, ändrar sig osv. (Dvs någo bättre/viktigare annons dök plötsligt upp)

Har man något till salu kan man gärna vänta någon dag innan man väljer vem man svarar till.

De bästa köparna är ofta de som redan i första kontakten skriver lite mer, relevanta frågor och sen avslutar med sitt namn och gärna sitt telefonnummer. (Har själv flera gånger som köpare ”blivit utvald” av en säljare eftersom jag var den förste/enda som skrivt så)

Möbler har för oss oftast funkat bäst på Marketplace i ”lokala grupper”.

Dyrare saker kör vi via Blocket.

2 gillningar

Det är som regel alltid bäst att undvika att publicera sitt telefonnummer. Det blir lätt jobbigt med knäppa typer som ringer stup i kvarten.

3 gillningar

Min strategi på Blocket är snarare det omvända, lägga ut saker lite för billigt, efter en timme har man fem spekulanter och säger till den som verkar ivrigast “kom inom 2 timmar så är den din”.

Ett bra sätt att bli av med saker snabbt, även om det inte är bästa sättet att få mest betalt på :upside_down_face:

4 gillningar

Inte helt men i vissa kategorier.

Jo, men tråden handlar i första hand om “prylar”, inte dyra stora saker.

Vi har kört marketplace på FB när vi sålt barnsaker o de har funkat bra mellan oss och köpare, har även handlat via marketplace flera gånger helt utan anmärkning​:slightly_smiling_face::sunglasses::+1:

Är det någon som har några knep eller bra erfarenheter när det gäller att sälja kläder på nätet? Jag tänker nu på vuxenkläder i första hand. Jag fick en hög kläder och skor av min sambo och lade ut dem på Tradera. Jag litar inte på budgivning så jag satte priser baserade på vad liknande saker sålts för tidigare. Jag tittade alltså på de auktioner som de facto lett till affär och valde samma varumärke och sak. Resultatet blev att alla skor såldes snabbt medan alla kläder blev kvar. Alla sakerna var/är i toppskick och av bättre märken.

Jag använder Sellpy till allt som är värt lite, de tar en stor del av vinsten i provision, ofta får man ett en eller tvåsiffrigt belopp. Men jag har valt att tänka att det viktiga för mig med exv barnkläder är att de kommer in i omlopp igen. Samt att vi med två barn under 5 år drunknar i avlagda kläder och skor varje säsong. På 5 år har sellpy gett mig ca 17000kr som jag annars hade gett till typ stadsmissionen och myrorna.
Större grejer försöker jag oftast sälja själv på marketplace. Men man får som sagt vara beredd på en del nötter.

3 gillningar

Redigare folk på blocket även om de letat sig dit lite folk från marketplace.

Tänk på att sälja innebär att berätta för motparten vad dom ska göra och när de ska hända. Jag svarar bara på dom köpare som är intresant för mig annars väntar jag med att sälja varan.
För mig är försäljning inte ett sätt att skapa nya kompisar eller vara “snäll”.

Varan kvar? Svarar inte
Sista pris? Svarar inte
Skickar ombud, Svarar inte
Kan jag komma och titta/prova, svarar inte.

Kulturella skillnader gör ofta att när/om dom verkligen dyker upp (ofta försenade) så ska de petas å undras och “däcksparkas” 30 min för att slutligen läggas ett skambud. Om de väl blir affär så tvekas de inte att gnälla i efterhand för att få tillbaks ytterligare slant.

Undviker även dom situationerna då jag inte har tid med sådant.

Hej vilken fin xxxxx, när kan jag hämta bla bla bla: Svarar👍.

Följer man den mallen så blir de enkelt och smidigt.

6 gillningar