Jag brukar köra på Blocket för större saker när vi gör betalning på plats, och Facebook för mindre saker som ska skickas.
Tyvärr finns idioterna precis överallt. På något sätt tycks personer med IQ under 80 flockas på dessa sidor. Trots att jag skriver “Fråga inte bara om den är kvar, säg när du skulle kunna hämta den” i annonsen, så kommer ändå välformulerade frågor som “Kvar?”, eller den lite kortare versionen “kvar” utan ens ett frågetecken.
Fast man skriver i annonsen att det endast kommer vara aktuellt att personen själv hämtar varan och betalar på plats, så kommer ändå vartannat meddelande vara någon som vill att man skickar den till dem, eller att en kompis kompis kompis ska komma och hämta den och en tredje kompis kompis kompis sköter betalningen någon annanstans ifrån. Trots att man skriver att byrån är stor och tung, och att man behöver ha med sig en extra person som bärhjälp, så kommer puckot själv och ska ha bärhjälp.
Eller folk som hävdar att de har 14 dagars ångerrätt, vilket inte alls gäller för privatköp mellan personer och i synnerhet inte när det står i annonsen att varan säljs i befintligt skick.
Folk som, efter att vi bestämt tid, skriver 30 minuter efter utsatt tid och säger att de nu är på väg. Om de ens hör av sig, för ibland dyker de bara inte upp. Folk som envisas med att de måste ha telefonnumret omedelbart men har egentligen inga frågor - trots att vi skriver på t.ex. blocket. En gång lämnade jag ut det, dum som jag var, för idioten höll på och ringa precis hela tiden om allt möjligt random som inte alls var relaterat till annonsen, till och med efter att den var såld (till någon annan) och annonsen var nere.
Suck.
Jag tänker, kanske något nedvärderande och att dra lite för många över samma kam, men att det finns ett samband mellan folk som handlar mycket på blocket och liknande sidor, och de som har mindre pengar (därav att de köper i andra hand). Och det finns en anledning till att de har mindre pengar, vilket då alltså skulle samvariera i ganska hög grad med dåligt beteende och oförmåga att ta till sig information - dessa får inte välbetalda jobb
Således en högre risk att stöta på idiotiska frågor och oseriösa köpare.
Jag har slutat sälja saker under 1000kr på sådana sidor, då donerar jag hellre till någon secondhandbutik eller välgörenhet. För jag orkar inte med just det du nämner.