Säljer inte mer på FB, hemskt med alla meddelanden och bökigt att komma överens om tid för hämtning. Undantaget är tunga otympliga grejer som man ändå inte får så mkt för på Blocket. Annars gäller
Blocket för stora otympliga saker som man vill att köparen själv ska ombesörja hämtningen. Tradera för allt annat. Perfekt om man inte riktigt vet varans värde, då avgör ju “marknaden”. Ett tips är att bara sälja små billiga saker i början, innan man samlat ihop en hög med fina omdömen. Annars vågar inte folk bjuda. Tryggt att handla också, då man ju inte bjuder ifall säljaren har dåliga omdömen. Allt med Tradera är enkelt, börja lite smått så du lär dig hur man bokar frakt etc. Lycka till!
Har sålt (och köpt) på både blocket, Tradera och Marketplace.
Det är mycket jobb och man får räkna med många dumma frågor eller kommentarer som flera här skriver. På marketplace blev jag blåst på pengar, fast lite mitt el som är korkad nog att inte kolla upp säljaren eller att skicka pengar innan varan var skickad.
Störig och kostsam lärdom.
Har haft lite tur annars på blocket och tradera när jag skickat saker och faktiskt fått betalt annars har jag börjat med att folk får komma hem till mig och hämta och betala på plats.
Jag har sålt några bilar på blocket och aldrig haft problem med det, det har alltid varit seriöst folk om köpt. Men tror det har varit mycket tur.
Jag har tidigare sålt begagnat på Tradera men gillar inte deras höga provisioner så jag säljer numera på facebook Marketplace och har träffat på mer oseriösa typer som egentligen inte vill köpa utan vill bara jävlas med säljaren och jag hatar sånt. Har dock haft några riktigt seriösa köpare som faktiskt VILL köpa och på facebook kan man ju blocka dessa oseriösa typer som bara vill jävlas med säljaren…jag har gjort det ett par gånger.
Blocket gillar jag inte alls, dels kostar varje annons 30 spänn vilket kan bli mycket dyrt om man säljer många saker, dels vimlar det av skumma typer där. Marketplace på facebook är gratis.
Jag använder ofta blocket, loppis och stadsmissionen.
Det är mycket snack på blocket men jag tar det inte personligt utan säljer till den som dyker upp först med cashen.
Det är helt rimligt, men ett tips är att brodera frågan lite, så man visar att man också är köpvillig. Jag köpte en klocka nyligen via Marketplace och inledde så här!
Hej! Jag är intresserad av att köpa klockan om den finns kvar och om den fungerar. Vet du om den fungerar och har du möjlighet att posta den till mig om jag betalar för frakten?
Var en lite kortfattad annons, men säljaren svarade fort och trevligt på mitt meddelande.
Som säljare får man ofta bara frågan ”finns den kvar?” och i många fall så svarar inte kunden mer efter att man svarat att den finns kvar. Att nyansera lite gör det lättare för säljaren att se vilka som verkar mest motiverade att köpa, så de inte behöver lägga extratid på meddelanden som inte leder till en affär.
Ofta inleder också majoriteten av bluffarna med ”finns den kvar?”, så ett sätt att slippa dessa också.
Jo du har väl en poäng, men samtidigt så vill man kanske inte lägga tid på utläggningar om varan inte finns kvar.
Är ju inte så jobbigt att svara ja eller nej heller.
Kläder säljer jag främst via lite mer nischade säljgrupper på Facebook. Barnkläder, leksaker och mer ”vanliga” damkläder lämnar jag på en second hand som säljer på provision. De tar tror jag 40 eller om det är 60 %, men det är så mkt smidigare att sälja där för de grejerna än ex via markeplace eller blocket.
Större möbler kör jag via lokala köp och sälj på Facebook och/eller Marketplace samt Blocket.
Hur funkar det med kläderna? Lägger man upp i dem i bildkataloger och skickar mot förskott? Något tips på bra grupper av det slaget? Jag vet att vi har grejer från Gudrun Sjödén, om det nu spelar någon roll.
Det finns lite av varje tror jag, men tror att det nog kanske är Stockholm och Göteborg förunnat att kunna ha så specade grupper för vissa märken. Jag är med i grupper för hela Sverige främst för kläder. För saker är det lokalt.
Posten har för-frankerade påsar man kan köpa på typ ICA, då är det ganska lätt att skicka änfå.
Jag har ett gammalt konto på Tradera som jag nu startat upp igen efter några års uppehåll. Jag har lagt upp 4 artiklar på budgivning där och vi får se om jag får några bud.
På Tradera får man lära sig hur man skriver en bra säljtext, hur man tar bra bilder i naurligt ljus etc.
Jag har balkonng i söderläge och tar alltid ut sakerna på balkongen och plåtar i naturligt ljus, för en bra bild tagen i bra ljus lockar fler köpare, sen står det skrivet på hemsidan hur man skriver bra text till objektet som säljs.