Sälja begagnat på nätet

Fast ofta försöker en oseriös köpare frånta makten från säljaren och ibland är dom inte ens där för att köpa utan bara jävlas med säljaren. Har råkat ut för detta flera gånger på Tradera t ex.

Man tar ju ner annonsen när man sålt? Eller? Det brukar i alla fall jag göra de få fall jag använder sådana tjänster för att sluta få massa meddelanden just i stil med “kvar?”.

Jag brukar skriva i annonsen att “varan är kvar så länge annonsen är uppe, så att istället för att fråga om den är kvar så skriv när du kan hämta den” eller liknande beroende på om den ska hämtas eller skickas. Folk som ändå frågar om den är kvar som enda fråga ignoreras. Personen bevisade precis att den inte klarar enkla instruktioner och då är det mer jobb än vad man får i pengar av transaktionen.

Brukar även skriva att varorna säljs i befintligt skick (vilket gör det mycket mycket svårt för köparen att hävda något som fungerar juridiskt sedan i efterhand), och att skicket är som framgår av bilderna alternativt så som personen har möjlighet att undersöka när de hämtar dem.

Min erfarenhet är att de korkade frågorna rör saker som redan framgår av annonsen. Exempelvis en annons som det uttryckligen står att den inte kommer skickas utan behöver hämtas på plats (och då får frågan om jag kan skicka varan!), om den får plats i bagaget på en Volvo V40 fast att måtten på vad det nu är jag säljer framgår av annonsen, eller varför man säljer den om det nu inte är något fel på den fast det står i annonsen att man säljer pga flytt. Eller varför inte någon som försöker pruta ner priset och utlovar “snabb affär” fast det i annonsen står att man inte har bråttom att säja, priset är färdigprutat, och att man prioriterar en smidig affär med en seriös köpare före en snabb affär.

Frågor som rör hur stor hyllan är när man glömt skriva ut dimensionerna i annonsen lägger jag inte i kategorin korkade frågor. En sådan fråga är heller inte onödig eller jobbig att svara på. Tyvärr är min erfarenhet att frågorna till 90%+ består av korkade frågor som redan framgår av annonsen, eller som inte är relevanta, eller som personen själv skulle kunna kolla upp på tillverkarens hemsdida.

Så är det.

Jag brukar göra det, men det är inte alla som är jättesnabba. Vissa får kanske hjälp med att lägga upp sin annons.
Man kan ju också tänka sig scenariot att säljaren har en på väg att titta på varan. I dessa lägen tar i alla fall inte jag ner annonsen förens den blivit såld.

Att skriva Ja eller nej på frågan om varan finns kvar kan väl inte vara så jobbigt?

Rent generellt så tycker jag det är synd om en tråkig attityd ska sålla bort vissa kunder. Man kan tex inte förutsätta att alla har svenska som modersmål. Därmed kanske vissa frågor kan upplevas som dumma.

Nej, inte om en person frågar så en gång. men om 30 personer bara frågar det, och inget annat intresse gällande den faktiska produkten, och man svarar “ja” varvid personen inte frågar något mer, inte går vidare med köpet, och om man skulle fråga om de vill köpa den (efter att ha väntat på deras svar efter att man svarat “ja” på att den finns kvar) så svarar de 90% av fallet inte alls, och resterande fall att de inte är intresserade. Så nej, personer som bara frågar så och inte visar något annat intresse skiter man i redan direkt :slight_smile:

1 gillning

Vi kom in på ämnet om tips vid försäljning online i går natt på chatten, så ställ gärna lite frågor om ämnet!

Jag sammanställer lite tips på dan idag om hur jag brukar tänka och hur jag lägger upp mina försäljningar.

Säljer oftast mellan 75-150 varor/annonser per månad. Oftast mindre saker via Tradera. Så har troligen ok koll numera!

Tanken är att omvandla oanvända prylar till små pengamaskiner i en indexfond.

Säljer både egna prylar och loppisfynd.

• Egna prylar = 100% vinst, då jag redan använt prylen.

• Loppisfynd = brukar dubbla inköpspriset, men ibland går det mångdubbla om prylen hade ”fel” pris.

• Grannars prylar = vårt hus har en plats med ”gratisloppis” där grannarna ibland parkerar saker innan de skänks bort eller kastas. 1-3 dagar och en varsågod lapp är ett rätt kul och smidigt koncept. Har själv tjänat tusentals kronor på grannarnas gamla prylar. :tada:

Mer tips kommer under dagen!

10 gillningar

Jag kör en liten serie med inlägg med tips, trix och användbara aspekter vid försäljning via främst Tradera.

DEL 1

Det första som den som funderar på att sälja prylar online är

Vilket syfte har försäljningen?

• Ett ekonomiskt mål?
    Kanske vill du öka på ditt investerande, spara till en semesterresa eller till ett större inköp?
    Att ha ett syfte kan vara en morot för att komma igång och fortsätta med försäljningen över tid.
  • Ett mål att öka trivseln hemma?
    Om du främst känner att du vill rensa ut, snarare än att få in extrapengar, så kan det vara rimligare att donera majoriteten av prylarna.
    Jag vet en del brukar sätta en gräns, är saken värd mindre än x kronor, så doneras den.

En aspekt som kan vara värd att tänka på, vad är din tid värd? Vad känns rimligt att lägga ner tidsmässigt om du får x kronor i utbyte?
Jag lägger cirka 30 min per pryl, inklusive inköp, rengöring, fotografering, mätning, värdering, lägga upp annons och gå till postombudet.
Jag som tycker det är kul och har mycket tid, så är det ok även för lite billigare prylar. Men detta är individuellt för vad som känns värt jobbet eller inte.

Praktiska aspekter!
Det som behövs för att kunna sälja via Tradera och postombud är följande

• En smartphone med ok kamera.
  • En köksvåg som klarar en hel del vikt.
  • Gärna en dedikerad plats, hylla eller flyttlåda till prylarna som ska säljas.
  • En dedikerad fotograferingsplats, helst i dagsljus.
  • Lådor och kartonger i olika storlek till det som ska postas, Systembolaget, lokala matbutiker, återvinningsrummet eller grannar kan vara bra källor till gratis kartonger.
  • Fluff = bubbelplast, våffelkartong, silkespapper och tidningspapper.
  • En skrivare, inte ett krav för alla fraktbolag, men sparar tid.
  • A4 ark med etiketter, jag brukar använda en sort med 4 delar per ark. Lägger en länk till mina favoriter längst ner i inlägget.
  • Packtejp, samma där, se länk längst ner.
  • Ett postombud som är smidigt att ta sig till.

Hur får jag rutin på försäljningarna för att spara tid?

I Tradera finns funktionen att skapa försäljningsmallar, dessa sparar mycket tid på uppgifter som jag alltid vill ska vara med.
Det som kan stå i mallen är till exempel

• Villkor för betalning, outlösta paket, vilka rutiner du har för utebliven betalning, om du erbjuder samfrakt och även annat.

I mina annonser så har jag också alltid en viss struktur jag följer.

• Titel - Det som kunderna ser när de söker en vara.
  • Rubrik - Den översta texten i själva annonsen, en kort övergripande beskrivning på objektet.
  • Skick - Ange om föremålet har några defekter eller inte, var alltid ärlig, även defekta saker säljer om de fyller sin funktion.
  • Mått - Ange föremålets mått, ofta lägger jag ett referensföremål i bild med prylen, en tändsticksask eller en läskburk är ofta ok. För böcker så räcker oftast referensföremålet, så skippar mått på just litteratur.
  • Märke/ursprung - Vet du inte säkert, skriv det, finns märkning, hänvisa till det.
  • Ålder - Ange ålder eller skriv ålder okänd om du inte vet.
  • Avslut - Skriv en kort rad om vad föremålet kan användas till, ibland behöver kunder lite hjälp med fantasin. :blush:

Länkar
Packtejp från svenska Amazon.

Tomma fraktetiketter från svenska Amazon.

Dubbelkolla så ni väljer de med 4 rutor per A4.

Del 2 kommer inom kort!

15 gillningar

Skriver du ut på de där fraktetiketterna @Melwa? Eller skriver för hand?

3 gillningar

Traderas system är rätt smidigt, så när jag betalt för frakten, så samlas två etiketter på ett A4, som jag sen skriver ut.

Ibland skriver jag adresserna själv, men bara när det gäller brev som skickas med portokod eller frimärken. Men det kan oftast skrivas ut via datorn också.

2 gillningar

Varför skulle någon seriös säljare ha annonsen kvar om varan är såld?

“hej kan jag hämta idag/imorgon vid 13:30, ditt pris 500 spänn är helt ok med mig”

Testa den istället

2 gillningar

Jag känner igen mig i mycket av vad som skrivs här men skulle komplettera med följande:

Vanlig tejp är bra för saker som kan skickas i vanliga kuvert. Sådan tejp finns på IKEA. Vanliga kuvert köps billigast i storpack på Amazon.

Packtejp köps billigast på Jula. De ha är en variant med Jula-text på som är särskilt billig.

En brevvåg är bättre än en köksvåg. Det ska helst vara en elektronisk våg som klarar upp till 2 kg. För tyngre saker fungerar badrumsvågen…

Jag har normalt använt en systemkamera med stativ för att ta bilder. Mobil fungerar för enstaka saker men blir opraktiskt vid mer systematisk försäljning.

Jag beställer själv mycket på nätet och sparar normalt förpackningarna för att använda vid egen försäljning.

Saker som papperskassar eller bananlådor kan vara bra när man ska skicka något skrymmande och behöver bygga en egen låda.

3 gillningar

Har sålt mycket på alla de nämnda plattformarna och jag delar fullt ut dina erfarenheter av olika köpare. Först blev jag irriterad och arg men sen lärde jag mig att känna igenom dom och hade färdiga strategier som ofta fungerade.

Köpare som inte dyker upp: Krävde att dom kontaktade mig när dom gav sig iväg så jag vet att dom kommer.

Vill att jag levererar: Absolut fixade jag det - men mot en avgift som jag tjänade bra på - men ingen nappade.

Tror att soffor/sängar går in i vanliga bilar: Frågade hur dom skulle transportera skrymmande varor. Kunde dom inte förklara hur så nekade jag köpet.

Dyker upp ensamma för att hämta och förutsätter att man ska ge bärhjälp: Gör klart INNAN dom kommer att jag inte kan hjälpa till med att bära.

Men det var en resa men många spännande erfarenheter innan jag lärde mig spelets regler - och då blev både roligt och lönsamt att sälja.

Tradera funkar bra för där finns det omdömen som fungerar. Använde mitt goda omdöme på Tradera när jag sålde på andra siter. La upp samma vara på tex Blocket och Facebook Marketplace och hänvisade till varan på Tradera så dom vet att jag var schysst.

Slutligen en positiv historia ( bland många ): Sålde en elektronikpryl som jag hade fixat till och lagat. Fungerade när jag skickade den men när den kom fram hade felet kommit tillbaka.
Erbjöd mig direkt att ta tillbaka varan och betala returfrakten. Hörde ingenting men efter en månad hörde köparen av sig och hade fixat varan genom att ta kontakt med en reparatör och ville inte ha någon kompensation. Nu var det en liten unik leksak som kunden hade haft som barn och var glad att hitta ett ex på Tradera.

6 gillningar

Ett litet tips för främst Tradera. Skriv i annonsen att om paketet inte hämtas ut i tid och köparen vill ha en ny fraktrunda, så står kunden för det.

Likaså om kunden inte betalar och inte svarar på DM = dåligt betyg och annonsen startas om.

Efter jag skrev in det har strulet minskat och är bra att hänvisa till när kunder gnäller x antal veckor efter annonsens sålts.

Det är inte jättevanligt, men har hänt.

5 gillningar

Jag tycker Sellpy och Vinted fungerar smidigt. Både för att sälja och köpa.

Eh. Ja det skulle ju kunna vara så att hen inte hunnit ta bort annonsen, glömt ta bort annonsen eller så är svaret ja den är kvar med det kommer en kl xx och ska titta…

Har sålt och köpt mkt kläder och leksaker i nischade facebookgrupper. De har ofta tydliga regler, aktiva moderatorer och seriösa köpare. Upplever att det varit minimalt med strul.

På senare har Vinted tagit över mer och mer i dessa kategorier tycker jag, troligtvis för att de har låga fraktkostnader och i perioder fri frakt. Just nu gratis inom Sverige t ex.

Funkar typ som tradera fast med fast pris, mkt är automatiserat och ingen personlig interaktion behövs. Har köpt massor där, men aldrig sålt. Ingen avgift för säljaren vad jag förstått, och med låg/ingen fraktkostnad kan man ju ta lite mer för varan. Med det sagt är prisnivåerna typiskt sett ganska låga.

1 gillning

Tror problemet är med att fråga ”finns varan kvar?” är att 99% av bluffare frågar just det.

Att ändra frågan lite kan räcka.

FB har i alla fall ”väntande” som alternativ när en kund är på gång.

Jag brukar vara extremt försiktig just på FB, då det är där många bluffare härjar. Så ibland svarar jag inte om jag får konstiga vibbar. Är nog samma för många. :see_no_evil:

Vinted låter som något nytt som jag borde prova. Ett generellt tips gällande Tradera är att vara väldigt noga med val av fraktleverantör och objektets fraktkostnad.

Vissa verkar tänka att ”fraktkostnaden blir vad den blir”. I praktiken innebär det en stor risk för sämre betalt. För köparen spelar det mest roll vad totalkostnaden blir. Av det skälet kan det löna sig att sälja inkl. frakt, särskilt för billiga saker.

Jag har tidigare sysslat mycket med bytargruppen i Stockholm. Det har varit väldigt bra men lite pyssligt. Resultatet underlättades enormt av att jag tidigare arbetade centralt. Det finns bytargrupper på fler platser men det är bara i större städer som det kan fungera riktigt bra.

1 gillning

Håller med! Har lärt mig att i princip alltid lägga på 30 gram på faktiska vikten, fick backning på ett par paket innan. Men efter det så har det aldrig hänt, tror vissa vågar hos Schenker väger lite fel jämfört med min våg.

Väljer alltid Schenker för tyngre föremål, portokod för billiga och lätta. Spårbart hem för mindre och billigare varor.

Portokoder är en chansning, men än så länge har alla kommit fram. Ta i trä! :deciduous_tree:

1 gillning

Jag har uppfattat att det sannolikt finns en felmarginal när det gäller vikt. Jag menar att något som väger 1-2% för mycket sannolikt passerar utan åtgärd. Däremot finns det ju alltid en gräns och den egna vågen kan ju också visa lite fel. Jag brukar dock inte “överfrankera” utan snarare tänka att något enstaka gram hit eller dit inte är så noga. När man säljer lättare varor som går ner i vanliga kuvert (typ. CD-skivor) så spelar vikten och portot jättestor roll för både totalkostnad och potentiellt överskott av varje affär.

1 gillning