En gång hade Schenkers våg på en terminal gått bananas, så alla paket vägde 2kg för mycket. ![]()
Jag säljer å köper på blocket… Vissa saker även köpt på ebay…
Har inte förståt mig på tradera då. Ännu ska väl tilläggas…
Facebook - Försöker undvika pga mycket meddelanden och frågor (samt ingen trygghet om man blir blåst, som många andra nischade siter har). Men har ibland sålt möbler på marketplace. Om man bor i Stockholm så är tiptap ett hett tips när man köper på marketplace och inte kan hämta själv med bil.
Tradera - För kläder av lite högre värde, typ jackor eller märkeskläder. Även lite finare små inredningsgrejer. Folk söker ofta på varumärken på tradera.
Sellpy - Så jäkla skönt om man har kläder som inte är av högre värde, typ HM tröja jag inte använder längre men fortfarande fin. Även om man inte får så mycket pengar för det är det bra för sånt man inte orkar rodda med själv. Har tjänat 1000 kr på saker som bara dammade i garderoben.
För att köpa/sälja elektronik kan jag rekommendera sweclockers marknad.
Annonsavgift på 20 kr, och jag har bara gjort bra affärer där i 15 år.
Dock så kan du inte lura elektronikfantaster på pengar
så du får helt enkelt vad varan är värd. Och det är alltid supersmidigt!
Innebär detta att det finns ”färdiga marknadspriser”? Jag använder Bokbörsen en hel del och är väldigt nöjd med just den aspekten där. De flesta böcker har färdiga marknadspriser. Man behöver inte gissa utan kan lägga sig rätt direkt.
En kort fråga.
Lade precis upp min första annons på Bokbörsen. Fraktkostnad, fylls den i först vid försäljning?
Fraktkostnaden är schabloniserad. Den modellen har skapats för att öka volymen som säljs, att sänka tröskeln för köp så att säga. Denna modell fungerar så det finns ingen anledning att vara missnöjd med den.
Så kunden betalar ett fast pris för frakt? Oavsett vikt? ![]()
Skillnad mot Tradera som har massor olika alternativ.
Exakt. Du kan alltså gå minus på frakten. Jag har ibland fuskat med villkoren när det gällt böcker till lågt värde och hög vikt.
Om någon beställt låt säga sju böcker och enbart sex rymts inom normal vikt (=schablonen) så har jag strukit någon titel för att slippa gå med förlust på den. Jag har haft en hel del titlar till lägre priser och beställer man många sådana kan det leda till ett sådant resultat. Detta är ovanligt men det har hänt i kanske 1-2% av alla beställningar.
Ok, har inte tokmånga böcker att sälja, så hoppas det problemet undviks. ![]()
Tack för info! ![]()
Bokbörsen har jag börjat sälja på de senaste månaderna och tycker det är väldigt smidigt även om de tar en avgift. Jag får böcker från alla möjliga håll, mer än jag egentligen hinner läsa, men gillar att leka onlinebutik, sortera mitt lager, packa och skicka. När jag läst en bok, eller när jag upptäcker dubletter i mitt lager, då lägger jag upp dem där. Processen är så tydlig att det i princip inte kan gå fel och man behöver inte vara i direktkontakt med köparen alls. Jag spar på gammalt packmaterial, köper billig tejp osv, så att det går snabbt och lätt att skicka med den standardiserade frakten. På billiga böcker går jag kanske plus minus noll i bästa fall, men tycker det är bättre att en bok i gott skick kan återbrukas än slängas eller skänkas till ett ställe där den ändå kanske slängs. Tjänar man något så är det en bonus.
Gillar just det här konceptet som vad jag förstår i kommentarerna ovan även Tradera annamat i någon mån. Avskyr att ha okända människor springandes hemma för att köpa saker, så det har genom åren blivit att man skänkt möbler och prylar etc till välgörenhet som Erikshjälpen istället för att kränga på Facebook Marketplace eller Blocket.
Vad säljer bra pâ Tradera enligt dig? Du verkar vara riktigt rutinerad sälare pâ andrahands-marknaden! Jag älskar köpa och sälja begagnat själv. Har dock inte använt Tradera mkt ännu.
Är inte helt lätt att svara på.
Men designklassiker, tidstypisk formgivning inom belysning och inredning har ofta gått bra.
Jag gillar även svenskt och europeiskt glas från glashyttor och har byggt upp ett öga för vissa designers och glastyper. Men detta tar tid att öva upp, loppisar kan bestå av tusentals glasobjekt och kanske 0.5% är värt lite mer än andra.
Sen är ofta äkta varor poppis, guld, silver osv. Men det har jag själv sällan handlat med.
Det finns också områden jag har jättedålig koll på, som musik, kläder, konst och klockor.
Men bra kvalité, formgivning och lågt pris, ger ofta bra förutsättningar för att gå plus vid försäljning. Många loppisar har blivit bra på prissättning, så ofta kör de Traderapriser. Så hitta rätt loppisar är också en konst.
Men det är roligt att sälja egna prylar också, de känns alltid som 100% vinst.
Otroligt inspirerande att läsa! Är det en hobby kan man säga eller mer ett yrke? Har det blivit ett yrke?
Helt klart en hobby. Hängt på loppisar och auktioner sen barnsben. Men jag är inte hel nog att syssla med det på heltid.
Men det ger lite extra i sparkvot och det är ett kul fritidsintresse.
Har även pluggat lite konstvetenskap och design, så kan namnge många stilar, vilket underlättar.
Sen är bildsök bästa verktyget. ![]()