Jag skulle vilja skriva en populärvetenskaplig bok baserat på min doktorsavhandling. Dock är jag osäker på hur jag ska börja för att sälja in bokidén till ett förlag som kan tänka sig publicera denna. Har ni några bra tips på hur jag skulle kunna gå tillväga med själva säljmomentet? Lite rädd att drunkna i inkorgen om man bara utgår från mail.
Börja skriv så att du har en populärvetenskaplig text att skicka tillsammans med brevet till förlag. Välj de förlag som tidigare gett ut böcker inom samma område. Du behöver sälja in din bok.
Du bör inte börja sälja boken själv om du vill ha in den på ett “riktigt förlag”. Egenutgivare står oftast inte högt i kurs hos traditionella förlag . Men kan du tänka dig att ge ut den helt själv så skriv på ta hjälp med layout om du inte kan indesign själv.
Lycka till!
Ser ut att vara en smal nisch. Jag har på sätt och vis gjort något liknande med den elbilsbok jag skrev. Upplever att det är svårt att få förlag att nappa på en smal nisch som har låg sannolikhet bli en kioskvältare.
Kanske kan du ge ut den själv? Kostar mindre än man tror att trycka i egen regi. Hos mitt tryckeri i polen kan jag trycka ända ner till 4 ex åt gången till rimlig kostnad. Då har min bok färgtryck på +90% av sidorna och är på +500 sidor.
Försöka skriva den som en slags “lärobok” som kan användas som kurslitteratur inom området. Sen kontaktar du själv lämpliga universitet/utbildningsställen och berättar att den finns.
Kanske då också ge ut en “lightversion” att användas på gymnasienivå.
Sen kan du kontakta olika miljöenheter på kommuner, intresseföreningar inom angränsande områden, fåglar, fisk osv
Jag har själv använt min elbilsbok som kurslitteratur på elbilskurser jag hållit. Då går det ta mer betalt för kursen eftersom kurslitteraturen ingår. Brukar också ha med vid föreläsningar för att kunna sälja direkt om någon vill köpa.
Jag ser inte riktigt hur man bygger en populärvetenskaplig bok av det enbart, men det går kanske att väva in andra saker i en större bok som handlar om skogen; ekologi, naturresurs, våtmarker, växthusgaser mm mm. Allt från alv till massved och grundvattennivåer, typ.
Men samtidigt kretsar den kring våtmarker i boreala områden , det vi kallar myrar och mossar på lekmannaspråk.
För så var det innan man dikade ut Sverigr
Men det är ett annat, och större projekt.
Men jag tror det är mer insäljbart. Speciellt som EU snart stänger ner svenskt skogsbruk för att vi skall rädda EUs utsläppsmål.
Trist att så mycket gällande EU dumtolkas, sådant är ytterst onödigt. Troll har påstått att vi skulle stå utan vattenkraft pga EUs direktiv men den forsar på ändå. Snuset är likaså kvar och trots artskyddsdirektiv så bedrivs skogsbruk och exploatering… Så den foliehatten kan lämnas i återvinningen istället. Det bor nog smart.
Gällande tråden så är det tveklöst ett smalt ämne som knappast kommer locka gemene man. Trådskaparens målgrupp är miljöintresserade och då främst de som inte vill återställa våtmark, det blir en smal nisch med vänner på högersidan.
Om du har bra med evidens bakom dina slutsatser kan den absolut ha ett värde i universitetetsvärlden där olika åsikter får rymmas. Men att sälja den på Adlibris eller liknande känna dödfött.
Tror nyckeln är att bredda idén och göra den till beskrivning av problemet med kvicksilver i svenska insjöar. Knappt hälften av svenska sjöar har fortfarande fisk som överstiger EUs gränsvärden för kvicksilver. Går att bredda det ännu mer och ha sjöar/fisk i fokus snarare än bara kvicksilver.
Så länge det blir en läsvärd story med bra naturbeskrivningar tror jag det kan fungera.
Ja, gick ju just en dokumentär på SVT om hur mkt skit/tungmetaller armén dumpat i Vättern senaste årtiondena. Iom upprustningen av armén nu är dessa miljösynder högaktuella. De vill vad jag förstår nu ha tillstånd att öka sin nedsmutsning extremt.
Du behöver nog fundera på VARFÖR? Varför vill du skriva en bok?
*För att förklara för några intresserade hur ett visst problem har uppkommit?
*För att varna så många som möjligt i allmänheten för något som är farligt?
*För att fortsätta bygga din akademiska karriär?
*För att du alltid har drömt om att bli författare?
*För att… osv
(Eller för att vända på frågan - varför behövs boken och för vem?)
Du behöver inte svara här, jag menar mer att ditt “varför” kommer att påverka vad som är ett lämpligt upplägg, innehåll och förlag.
(Jag har fungerat som lektör för flera böcker varav en blev utgiven på Norstedts, så jag vågar säga att jag har kött på benen.)
Edit: Det finns ju andra och eventuellt säkrare sätt att nå ut brett med info. Tex sälja en artikel till något populärvetenskapligt magasin, som Forskning och framsteg, eller kanske tidningen Natur. De har ju en uppbyggd intresserad läsekrets.
Intressant! Men språkpolisen måste hoppa in, det är ju NÄSTAN HÄLFTEN av svenska sjöar som har giftig fisk. “Knappt” antyder att det inte är så många. (“Vi var knappt 20 i klassen”). Språket är extra viktigt i populärvetenskap. Ursäkta sidospår
Låter smalt men kanske skulle kunna bli en bra story a lá Ålevangeliet eller liknande om man vinklar på den stora skada kvicksilver orsakat och att det förbjöds men fortfarande finns kvar i miljön och hur stora bekymren ev. fortfarande är.