Min sambo och jag äger en gemensam bostad i Uppsala.
Jag överväger att skaffa en övernattningslägenhet i Stockholm.
Då vill banken att sambon köper ut mig från vår gemensamma bostad. Utköp mellan sambos verkar superkrångligt eftersom banken vill ha avtal upprättat av mäklare.
Jag pratade också med en mäklare om att det behövs ett bodelningsavtal för att slippa skatt på försäljningen.
Vi ska inte separera. Tvärtom är tanken att jag ska bo här en del av tiden. Men just nu hittar jag ingen bra lösning.
Vi funderade även på att han står med i bolåneansökan för att jag ska kunna äga dubbla bostäder. I så fall skulle vi stå på dem hälften var.
Antar att du bor en bit från stan i Uppsala eftersom det inte funkar att pendla?
Tycker att det låter som en väldigt dyrt alternativ att bo i Uppsala och äga övernattningslägenhet i Sthlm. Jag skulle överväga att hyra ett rum som inneboende i Stockholm. Om jag tolkar ditt inlägg rätt så är du kvinna och det är relativt enkelt att hitta rum som inneboende när man är kvinna, även centralt. Folk vill helst ha kvinnor som inneboende. Alternativt flytta, med sambon, dit pendlingen kan funka bättre. Det är säkert även en bättre affär att köpa en extra bil snarare än en extra bostad.
Men rent ekonomiskt låter det upplägg du funderar på som onödigt krångligt och alltför kostsamt. Jag skulle nog t.o.m. hellre välja att byta jobb om jag inte hade så pass gott om pengar att jag inte behövde krångla med huvudbostaden vid köp av övernattningslägenhet.