Sälja delar av sin villa som investering?

Hej där,

Mitt första inlägg här på forumet. Har lyssnat på podden en hel del men är väl i grunden ingen forumperson direkt (än iaf…). Men nu stötte jag på en grej som jag vill bolla med er.

Fick reklam för en plattform där man ska kunna sälja delar av sin bostad för att få tillgång till sitt bostadskapital utan att sälja iväg sitt boende. Åt andra hållet så ska man kunna investera i bostadsmarknaden på ett mer riktat sätt.

För min del låter det mest intressant att få loss kapital ur huset för att kunna sprida riskerna till andra investeringar. Vad tror ni om det är konceptet?

Vet inte riktigt policy här för att länka till sidor, jag lägger den här för att det ska vara lättare att förstå vad jag menar. Är inte menat som någon reklam :sweat_smile: https://reblocs.co/frigor-smahuskapital

1 gillning

Hej.
Jag har inte klickat på länken då jag i grunden inte klickar på okända länkar :wink:
Men av den lilla info som som framgår av din text så låter det tveksamt, vem köper en del av ens bostad?
Vad ska personen/företaget göra med den delen av din bostad?
Vilka är dina alternativa investeringar för de pengar som du skulle få loss?
Personligen tycker jag att det räcker med banken som delägare i min bostad.
Har du ett övervärde i huset så kan du ju låna upp på huset för andra investeringar?

1 gillning

Hade velat ha mer info om affären. Speciellt vad motivet skulle vara för investeraren. Blir investeraren inskriven i fastighetsregistret eller hur är det tänkt att funka? Det kan vara en speciell idé för väldigt långsiktiga investerare. Men finns det verkligen på riktigt?

Inget organisationsnummer, adressen går till ett kontorshotell, verkar i stort sett vara ett enmansbolag med en programmerare som står bakom (förvisso välmeriterad). Skulle bli förvånad om detta inte bara är en avancerad marknadsundersökning och insamling av kontaktuppgifter. Jag tror inte att affären finns ännu.

4 gillningar

Det här låter som en avancerad scam där de tar över din bostad helt och du blir hemlös.

1 gillning

Ja, det skulle kunna vara en scam. Väldigt oseriöst att inte ha med organisationsnummer och telefonnummer på hemsidan.

1 gillning

Jag har inte gjort några större efterforskningar, gick mest igång på konceptet.

Men är säkert som ni säger att affärsmodellen inte funkar. Hade ju vart ett intressant koncept annars om det funkade, som börsen fast för privatbostäder.

Hade ju de senaste 30 åren varit en rätt bra investering att köpa en liten del av valfri villa/villor. Men såklart väldigt svårt att sälja vidare den andelen sen om man inte vill vänta på att ägaren säljer bostaden. Bökigt med vem som ska göra den värderingen osv.

Iden låter lite som Svenskt hypotekspension…

2 gillningar

Enligt hemsidan behåller ägaren 100 procent av ägandet trots att hen sålt en del av fastigheten…

Ja du, jag tycker att du skall glömma detta.

3 gillningar

Det låter ju som ett helt fantastiskt upplägg! :rofl:

Undra om man kan sälja mer än 100 % av fastigheten via ett flertal liknande bolag och ändå behålla full ägande- och nyttjanderätt.

1 gillning

Det borde vara bättre att höja befintliga lån i så fall. (Dock beroende på din belåningsgrad)

Som jag tolkar det övergår inget ägande utan investeraren tar ett bet i framtida värdeökning. Förmodligen ingås ett kontrakt om hur köpesumman fördelas vid en försäljning.
Tycker investeraren tar en stor risk, det är ju bara skillnaden mellan belåning och försäljningspris som är intressant för en investerare.
För mig som har en mkt lågt belånad fastighet skulle jag kunna lösa lånen ta in en investerare som förtidsköper min fastighet och jag sätter in pengarna på börsen och skiter i att inderhålla fastigheten.

Tror inte den här affären existerar i verkligheten.