Hej, Första inlägget för min del här på forumet. Jag har ett antal aktier som har en negativ utveckling på, vad är er åsikt? Ska jag sitta still i båten och hoppas/tro på positivt trendbrott eller ska jag riva av plåstret dvs sälja av allt och lägga in beloppet på en global indexfond. Värdet jag har är endast en del av min “lekhink”, står inte och faller med dessa investeringarna men dess utveckling stör. Tackar på förhand!
Hade du köpt dessa aktier för dessa priser om du haft dessa pengarna i indexfonder istället?
Om ja → behåll.
Om nej → sälj och stoppa i indexfond.
Vissa aktier är fraktionerad aktier (fractional shares) t.ex. Polestar ADR, Saxlund, Respiratorius…och det är inte klokt att behålla dem (courtage blir en stor del av förlust också). Dessutom är de mesta har hög volatilitet.
Välkommen till forumet! ![]()
Riv av plåstret. Det är tydligt att de stör dig. ![]()
Jag tog beslutet att sälja alla aktier som det var något värde i förra året och det var rätt beslut. Det känns mycket skönare nu och ingen ångest längre.
Mitt råd är att sälja allt som stör dig.
Trendbrott sker sällan. Dåliga bolag fortsätter vara dåliga bolag. Bra bolag fortsätter vara bra bolag. Vet ej om du bland förlusterna har något bra bolag du betalat för mycket för, det kan möjligtvis sparas.
Hur ska man tänka nu när försvarsindustriaktierna rusar?