Sälja eller behålla fastighet

Jag hoppas på att kunna få lite olika vinklar och input på mina tankar kring ett fritidshus som jag har.

Min situation är att jag har dragit mig tillbaka från arbetsmarknaden eftersom jag bedömde att pengarna borde räcka hela vägen. Och skulle de inte det så får jag väl hoppa in lite på timmar igen. Alltså har jag i nuläget ingen lön som ramlar in. Då jag bor på en gård med många byggnader (läs: mycket arbete, mycket kostnader) så har jag bestämt mig för att bygga ett litet lagom hus att kunna ha som förhoppningsvis mitt sista hem. I mina första tankar har jag då tänkt att jag säljer fritidshuset som kanske inbringar 7-800 tusen för att använda de pengarna (som en del) på husbygge. Men det är här jag blir konfunderad. Om jag fortsätter att hyra ut det så har jag närmare 50 tusen in om året på det och jag har svårt för att tänka vad som är bäst, smartast att göra. För att om jag väljer att inte sälja, så behöver jag låna för att täcka en del kostnader. Och det är ju inte till att få ett lån när man ingen inkomst har. Hur tänker ni ?

Inkomster på 50’ om året skriver du, är detta efter alla kostnader?

Om inte, så bör du räkna om för eventuella kostnader och reparationer som kommer uppstå närmsta 15 åren.

Ja, det är inte vinst, utan bara inkomster. När jag resonerar med mig själv att behålla stugan så är det för att fortsatt ha tillgången till den till mig och gäster. Så om jag ska räkna på det sättet så ska jag å andra sidan lägga på en kostnad ifall jag säljer den, en kostnad för övernattning/boende som behöver lösas på annat sätt.

Det är en tillgång som du funderar på att avvytra till förmån för annan tillgång.

Men så som du skriver så har den ett stort känslomässigt värde. Det är inget du kan värdera i pengar.

Hm, visst finns det även ett känslomässigt och praktiskt värde. Som investering funderar jag på om det är värt att behålla. Då innebär det att jag behöver börja arbeta för att kunna få ta ett lån istället. Och det är kanske bara något jag får fnura fram själv. Det är ju inga stora pengar som kommer in vid hyra, men det är en investering som finns kvar och går att sälja av längre fram om pengarna skulle tryta.