Sälja eller renovera arv av nedgånget hus (dödsbo)?

Huset är 50 år i år och då behöver elen bytas senast nu med andra ord.

…enligt Nadzington. Inte enligt oss andra. :slight_smile:

2 gillningar

Det är generella rekommendationen, men man behöver se till varje hus. Bästa att besikta det då får man bättre koll.

Eftersom det är ett renoveringsobjekt och köparen säkerligen kommer räkna med detta för att dra ner på priset. Det hade jag gjort. Speciellt om jag köpt från någon som inte bott i huset på väldigt länge.

Tänker att det är annorlunda som köpare och när man köper från någon som inte bott där.

1 gillning

Absolut är det så. :slight_smile: Jag tänker mest att som säljare och TS är det mer aktuellt att skicka allt fixande vidare. Kanske vii köparen t ex flytta väggar ändå och då är det ju värdelöst att byta el innan försäljning iaf.

2 gillningar

Kan bara instämma i det de flesta säger. Du vinner nog inget ekonomiskt på att renovera först och sen sälja, om du inte gör mycket själv (och inte räknar din arbetstid). Städa hus och trädgård så att det inte framstår som misskött, men renoveringar som kostar pengar kommer tror jag inte du kommer få igen.

Helt klart, onödigt att renovera sånt.

Bättre lägga ner tid på att ta bra bilder och byta ut möbler för att göra det finare.

1 gillning

Det finns fler delar i hus som kan vara dyra men om vi pratar om “yta” så är förstås de här de dyrare sakerna. En lite trist aspekt är att det ofta är svårt att få bolån för att bekosta större renoveringar. Att det finns renoveringsbehov kan därför sänka både intresset och priset mer än vad renoveringarna i praktiken kostar.

1 gillning

Lägg ut huset så snart som möjligt till ett lågt (lockpris). Kontakta mäklare direkt och få ut det som kommande snarast möjligt och visning så snart du hinner städa ur det. Villor runt storstäder finns det alltid sug efter, och efter ännu en (svag, nominell) ökning kan du om du har tur locka in några intressenter i ett smärre budkrig. I övrigt, beklagar sorgen.

Mja hmm. Sälj as is i stort skulle jag göra.

Tag det lugnt och fixa det som är trasigt och inte dyrt och tag hjälp att städa ordentligt så att det inte ser “läbbigt ut” slitet men rent är ok tror jag. Få bort ev trist lukt. Gamla mattor , gamla möbler kan lukta.
Om man kollar vad besiktningsmän i dom besiktningar som görs anser är teknisk livslängd på olika delar i ett hus är både ditt och mitt hus värdelöst förutom det som renoverats redan. Det är som tur är inte sant Alls.
Låter inte ovettigt med härad 4,5 till 5MSEk för ditt hus as is. Kåkar har sjunkit mycket på ett drygt år. Hos oss i norrförort ca -20% de facto. Svårt att få till affär ofta också pga att folk inte får vettiga lånelöften etc.
Tag “goda råd” från “experter” som vill ha jobb med en mycket stor nypa salt. Min Luft luft värmepump är 16 år och går nära lika bra som när den var ny. Har bara fått rengöring av mig med såpvatten alla år och aldrig servats eller renoverats på annan sätt. Ringer folk ibland som erbjuder sig serva den för tusenlappar då den syns från vägen…
Ex livslängd.
När vi renoverade det sista " väl ljusbruna" 70 tals badrummet kunde jag och dom som gjorde jobbet konstatera att det var helt felfritt och nog hade fungerar mycket länge än. Vårt och dom flesta grannars tak är helt felfria ännu och ingen har gjort om grunden med omtätning, isolering eller omdränering på något av 50+ hus.
Elförbrukning är dock numera ett problem i orenoverade 70-talshus. En familj på 4 gjorde ofta av med >30.000 kWh i ett sådant hus. Vi har bytt fönstren mot toppmoderna som är nära 3 ggr bättre eftersom vi ville slippa kallras och få ner värmeförbrukning med luftvärmepump även om dom gamla bara behövde målas eftersom vi ville få bort kallras med avstängda element . Det kan man lämna till nya ägarna. finns många olika varianter på fönster. 100.000 till 200.000 kostar ett sådant byte. Kan behövas två Luftvärmepump beroende på planlösning. Det kan vara en vettig investering. Inte dyrt. ca 25.000 inkl installation för en till.

Kranarna du nämner har och flertal av våra grannar och jag just bytt. Låt nye ägaren fixa med det. Han inser kanske inte hur besvärligt det kan bli…
Kostade mig ca 8800 och var en logistisk timing övning med lätt kallsvett pga att vi bor i huset och vill ha vatten typ oavbrutet. Gäller att veta hur det går till . Ring och prata med din kommun i mycket god tid!!.

1. Fråga kommunen hur man gör. I mitt fall sa dom beställ avstängning typ 2 veckor innan.
  2. Prata med en lämplig rörmokare. Jag gissar på att dom kommer med delar för 500 SEK (det dom betalar ) ca och dom jobbade ca 2 timmar totalt inkl körtid etc (nära). Det jobbet gick på 5800 “fast pris” ! efter rot. Dom åtog sig då att komma en viss tid exakt kl 12. 7 dagar framåt i tiden innan den tid då kommunen skulle komma och byta mätare. Djävligt ujuste högt pris men dom var dom enda som tog jobbet på rätt dag och verkade vettiga och dom andra var inte mycket billigare.
  3. Ringde kommunen och beställde avstängning av vattnet i gatan samma dag som kranbytet då det var tight om tider. På morgonen kl 9. Jag skedade direkt ur typ en hink smuts och sand som samlats på kranen i gatan under locket under alla år vilket nog var bra( 45+ år gamla kranar ). ( Dom åkte dit och kollade att kranen funkade några dagar innan avstängningen sa dom, Min gjorde det men inte några grannars. Tog nån vecka att fixa för kommunen som grävde upp gatan för kommunens pengar och bytte kranarna i gatan, Vet inte om dom hade vattnet avtstängt då). Ibland servar en kran i gatan flera hus = struligt). Lätt att kolla, ett litet lock i järn med “V” på per fastighet hade vi på trottoaren.
  4. På rätt dag stängdes vattnet av kommunens röris => byttes kranarna i mitt hus => Ringde till kommunens röris och vattnet slogs på inom en kvart faktiskt (medan min röris var kvar) => inget läck => mätaren byttes sen av kommunens entrepenör samma dag. Klart!.
    Går förstås att byta vattenmätaren långt senare om man vill.
  5. kommunens röris skickade sen räkning på ca 3000 SEK för kranhanteringen i gatan som kom 3 månader senare.

Så tråkigt att mista föräldrar :disappointed_relieved: vi köpte ett liknande projekt 2009 som vi rev ut totalt invändigt. Det är mycket jobb, även om du skulle leja ut allt. Är du inte van med projekt av den här typen tror jag din hälsa mår bäst av att sälja i befintligt skick med tydlig friskrivningsklausul…

1 gillning

Som schablon brukar man väl räkna på en teknisk livslängd omkring 30 år för hus…och då huset kanske inte är så väl underhållet under den tiden så kan spannet minska…

Tills jag är färdig med mina unversitetsstudier och har landat mitt första jobb - minst!

Tråkigt med din pappa.

Jag sällar mig till övriga, sälj!¨

Att sköta om renoveringar i den omfattningen du nämner är ett stort projekt, och det kommer kosta mycket pengar. Väldigt mycket pengar. Du kommer inte ha råd att driva dessa iom banken är tveksam till att låna ut till dig då du är student. Och att göra detta parallellt med heltidsstudier… vill du vara student eller projektledare?

Bara det att du kan sälja huset och sedan få pengar till att köpa en lägenhet , som student , tycker jag är ett starkt argument. Då har du i praktiken ett arv kvar fast i en lägenhet.

Det sparar dig väldigt mycket huvudbry. Att hyra ut huset .well det kanske går jämnt upp. Men ju längre tiden går och du väntar på att priserna även för renoveringsobjekt skall stiga , desto större risker med att hyra ut ett hus med stora renoveringsbehov. Och de lägenheter du vill köpa är också en fråga om de inte stiger i pris samtidigt…