Som många hussäljare inser jag att marknadsvärdet på hus sjunker i en snabb takt.
Huset värderades 2021 6,5 milj men inser att det tappat värdet så det sannolikt inte är värt mer än 5,5 snart. Har bundna bra räntor på drygt 1% som löper ut tills 2026.
Inflationen äter upp vinsten som späder på förlusten. Att vänta ut marknaden 2-3 år känns inte lönsamt. Jag tänkte byta upp mig i boendet till ett bättre område, men kommer marknaden vända eller sjunka ännu mera?
Hur skulle ni gjort
Ska du köpa något annat spelar det ju mindre roll exakt hur marknaden står. Så länge både köp och sälj påverkas i ungefär samma grad upp eller ner…
Är väl perfekt läge för att byta upp sig faktiskt. Ha bara svängrum i kalkylen.
Jag skulle bo kvar för boendet i min värld är inte investering utan boende… Är de inte fel på huset eller otrevligt område så finns ingen anledning sälja
Nu låter det kanske som du köpte rätt nära nuvarande värdering men annars är väl en fördel med prisfallet att reavinsten minskar och därmed skatten på den. För många kanske det inte spelar någon roll numera när uppskovsräntan är borta, men har man mer än 3 miljoner i reavinst så får man som jag förstår det ändå betala skatt på det överskjutande.
(Förutsätter så klart att man köper något dyrare men så brukar det väl ofta vara)
Så är min tanke, att ha svängrum och prisdiffen minskar mot dyrare hus.
Mäklare talar om 2-3 års återhämtning.
För mig är huset en investering och boende, syfte att sälja senare för att bo lånefritt genom att amortera så mkt det går.
Att köpa och sälja i samma marknad balanserar generellt ut upplevd vinst / förlust. Kan du hantera dessa hjärnspöken samt klarar av det nya boendet rent ekonomiskt skulle jag se det större utbudet av bostäder på Hemnet som en bra möjlighet. Just nu klokt att sälja först och köpa sedan 
Är det verkligen så att allt på marknaden är lika trendkänsligt. Den som frågar tänkte byta till ”bättre” område och en känsla jag har är att bostäder i områden som anses vara bättre inte sjunker i värde på samma sätt som bostäder i mindre lyxigt område. Bytte själv upp mig för några år sedan i samma kommun och om jag jämför mitt gamla område med mitt nya känns priserna i nya området mycket mer stadigt.
Jag skulle främst förvänta mig att hus som är mer unika och inte ”utbytbara” minskar mindre i pris. Om det handlar om något område med ganska få äldre villor med stora tomter och (relativt) centralt läge så är det sannolikt att värdet står sig bättre. De kanske inte är ”prisvärda” egentligen men efterfrågan kommer alltid att vara stor. Handlar det om nyare områden där det också finns ”konkurrens” från nybyggnation är jag inte alls säker på att värdet står sig lika bra.
Tänker att rådet sälja och köpa på samma marknad inte förutsätter samma priskurva för objekten (t.ex -1,7% för villor i September). Även trygghet i, eller risk för att nå ett visst pris, sannolikheten för att budgivningen springer iväg och mängden tillgängliga objekt berörs av rådet att sälja och köpa på samma marknad.
Ja det är typ så jag tänker. Jag definierar bättre område som du, stora tomter och fina hus bra pendlings möjligheter. Folk har styckat sönder sina tomter på många håll så att hitta en stor tomt är nästan omöjligt. Men gör ts det så kommer den nog inte sjunkit i värde lika mycket som hens nuvarande.
Jag tänker precis tvärtemot, dyra hus är mer svårsålda. Hus i områden jag söker är osäljbara. Om man nu inte räknar exklusiva lägen för ränteokänsliga som verkar hålla sig relativt bra.
Så det beror på, idag säljs mkt mer med förbehåll och underhand. Det är minst sagt rörigt på marknaden.
Hur blev det till slut?
Huset såldes för 600000 mer än jag gav för det 2021, hade tur att jag hittade en köpare.
Idag i samma område, ligger liknande hus ute för samma belopp jag gav 2021 utan ett bud.
Ok, grattis! Har du köpt något nytt?
Jag vi köpte senare på samma marknad ett annat hus i ett sjukt dyrt område, ca 3 ggr dyrare på Falsterbonäset.
Tänker bo i detta 4-5 år, planerat att senare byta ner mig och bo utan skulder.
Men man vet aldrig hur det slutar, hatar vintrarna här nere.
Åh jävlar…well glöm inte att flytta därifrån innan vattnet tar er ![]()
Men det låter som en klok plan, särskilt om du fick det till ett bra pris. Och vintrar…sånt håller de väl inte på med i Skåne va? ![]()
Nej de är deprimerande vintrar, konstant November
.
Inga som har källare här nere ![]()