Sälja hus som inte är färdigrenoverat pga separation

Det verkar som att TS har checkat ut från diskussionen, så tillåt mig att komma med mina jobbiga teoretiska resonemang.

Jag förstår inte varför detta skulle vara fallet. Varför skulle TS inte få ut motsvarande värdeökning för de renoveringar som redan är gjorda? Om jag köper en bil vars avgassystem och klimatanläggning måste fixas, kommer då försäljningspriset för bilen att vara lägre än inköpspriset plus reparationskostnaderna om jag bara fixar ett av dem, men högre om jag fixar båda?

Är vad TS kanske menar att marknaden har satt sig vilket gör att de gått back men att det finns en möjlighet att få hävstång på ytterligare renoveringar? Vad är den riskjusterade avkastningen på detta för tiden, arbetet och/eller pengarna som man behöver lägga ner? Är den mycket högre än andra projekt man kan ta sig för, typ ta ett extrajobb eller investera pengar i en globalfond? (Och varför har i sådana fall inte marknaden täppt till detta hål och gjort så att huspriserna gått upp ännu mer?) Det finns väl ingenting som säger att man måste tjäna tillbaka pengarna på samma projekt som man förlorade dem på?