Hej rikatillsammans,
Jag sitter i en minst sagt pissigsituation på flera sätt då otrohet förstör förhållandet.
Jag och min (ex.)flickvän och vårt barn flyttade in i ett renoveringsobjekt för 1,5 år sen och har renoverat stora delar av huset men är långt ifrån klara.
Huset köptes för 5,8 m.kr och är belånad till 63% samt att vi lagt 1,4 m.kr på renovering.
Vi äger huset 50/50.
Det vi har gjort är
-ny el
-vattenledningar
ftxsystem,
-ett badrum,
-tvättstuga.
3 sovrum
-hall
Det som är kvar att göra
-färdigställa påbörjat kök.
lägga om taket som är gammalt.
vardagsrummet
2 rum på nedervåningen.
Vi har inte råd att köpa en liten etta för att barnet ska bo kvar i huset och att vi föräldrar växelbor första tiden.
Säljer vi huset kommer vi att gå bak en hel del eftersom det inte är klart.
Gör vi klart huset för att sälja sen kanske är bäst ekonomiskt men sämst för mitt mående.
Säljer vi kommer jag nog ha råd med en liten lägenhet men är osäker på om ja har råd att bo kvar i samma område i en liten lägenhet.
Ingen har råd att köpa ut den andra från huset då det kostar för mycket.
Är kluven till hur jag ska agera rent allmänt. Hur hade ni gjort kan ju tyvärr inte vara först med detta.
Förslag att boka möte med mäklare, förklara att ni sannolikt vill sälja i närtid och be om input på alternativen 1: Sälja i nuvarande skick, och 2: Sälja efter större arbete är färdigställt. Ett alternativ är att ta in extern hjälp för slutförande.
Du / ni kommer sannolikt få svårt att gå vidare innan boendefrågan är löst, så mitt förslag är att inte hålla fast i en otillfredsställande situation längre än nödvändigt.
Då är ju paret fortsatt fast i en situation där de tillsammans måste lägga in mkt pengar och tid för att färdigställa huset tillsammans. Att renovera hus är slitigt även i ett välfungerande äktenskap, jag skulle inte ens drömma om att göra en renovering ihop med någon som jag helst vill ha så lite som möjligt att göra med.
Följ rådet från @Submariner, och prata med banken också. Med 63% belåning kan ni kanske låna lite till, skaffa en hantverkare som gör resten mot fastpris, och sälja huset som ”under renovering, men allt betalt och färdigt vid inflytt om 6mån” eller liknande. Särskilt om ni har ett påskrivet köpekontrakt borde banken kunna släppa loss lite mer pengar. Detta är dock bara spekulationer från min sida.
Tyckande: Lägg bara om taket helt i ditt fall om det har defekter. Kostar en bra slant. Ex om det läcker in vid elak väderlek och det inte kan lappas och lagas hyfsat billigt…
Husen i vår kommun har ofta betongtegeltak från 70-talet . Ca 1/3 har nu lagt om dom kan man se.
Mitt råd är också att anlita någon att lägga om taket, yttre skalet på ett hus är alltid prio. Ta in offerter på köket och informera vid försäljning vad offerterna kommit in på.
En del som köper villa vill ändå renovera köket i sin stil och därmed kan de nya ägarna sätta sin prägel där.
Synd att en pissig människa ska ställa till det så. Jag själv skulle aldrig klara av det, men är dörren stängd för er del att försöka lösa saker i förhållandet?
Jsg beklagar sorgen och den beklämmande situationen.
Ni kommer behöva göra bodelning inom ett år på grund av sambolagen eftersom ni nu är separerade. Jag skulle satsa all tillgänglig energi på att hitta hyresrätt och flytta ut Förbered dig på att sälja. Och se för skjutsingen till att barnet är folkbokfört med dig när du flyttar ut! Så säger jag i all välmening, från en singelpappa till en annan.
I en perfekt ekonomi skulle ett pris på ett ofärdigt hus kosta lika mycket som ett färdigt hus minus kostnaden för att färdigställa.
Jag tror dock att många drar öronen åt sig av att köpa just ofärdiga saker, själv hade jag väl spontant tänkt ”varför är det inte färdigt? Måste säkert vara något typ av juridiskt krångel”
Fast åt andra hållet om någon säljer precis när
det är klart hade jag tänkt ”här är någon som bara byggt för spekulation och försöker ta ett överpris”
Kanske kan man göra någon deal med någon byggare att denna färdigställer och sedan får en viss procent av försäljningssumman på huset?
Färdigställ köket och sälj sedan.
Taket får nya ägaren fixa.
Övriga rum är väl bara ytskikt. Det är ju fixat på några dagar för en ny köpare. Det påverkar inget på priset.
Trist läge men ha en strategi och håll dig till den.
Att förlora pengarna är det inte värt och som många är inne på så kommer dom renoveringsbehov, tex som taket sticka ut, det sänker värdet.
Se det hela som en äffärsuppgörelse!
Jag tänkte bara dela med mig om att jag varit på en visning med en liknande historia. För ett hus i ett fint o.råde i Uppsala. Huset var renoverat till hälften ungefär. Mäklaren var öppen med att paret hade gått isär, vilket gjorde att eventuella spekulationer kring husets skick försvann.
Vi köpte inte huset, men det gick till ett relativt högt pris ändå.
5 gillningar
janbolmeson
(Jan Bolmeson)
delade upp denna diskussion i ett nytt ämne
13
När vi förr några år sen pratade mycket med mäklare i Stockholmsområdet var det väldigt vanligt med yngre par som köpte ett renoveringsobjekt då det var vad man hade råd med.
Sen körde paret stenhårt på med renoverings under 1-2 år som kostade på förhållandet. Som slutade med att huset såldes i nästan klart skick.
Så ni borde inte vara ett unikt fall men sen får man nog fråga mäklaren kring hur läget ser ut för denna typ av objekt nuförtiden.
Jag hade sålt tagit förlusten sedan tagit första bästa ettan helst en hyresetta sagt till barnet att drt kan bli lite trångbott nu ett tag till pappa kommer på fötter igen.
Barn är ej så kräsna vad gäller storlek på boende som man ofta tror speciellt småbarn det är när man blrjar få tonåringar de behöver sitt egna space.
Ta ansvar för situationen och gör det som är bäst för dig och ert barn. Om det innebär att bita ihop och ta hand om huset och ekonomin fast det är piss så kanske det ändå behöver bli så. Försök komma överens med exet och hantera situationen med barnet i åtanke och som en affärsuppgörelse mellan er. På något sätt kommer ni ändå behöva komma överens med varandra för ert barns skull.
Tycker ändå det är värt att lyfta det som ett alternativ. Det är väl inte första gången någon kommit över att endera parten varit otrogen i ett förhållande? Och med tanke på allt strul kring boendesituationen så finns det ju många problem som man skulle bli av med om förhållandet kunde lappas ihop.
Så det hade varit bra om TS kunde vara tydlig med om det alternativet helt är stängt. Räcker ju med ett enkelt ja eller nej om han så vill, så vet vi om vi ska släppa det spåret eller ej.
Tycker @emma.ring säger mycket klokt här som är väldigt relevant. Det är lätt att se världen svartvit när man är sårad och upprörd.
Oavsett val så är det klokt att inte göra beslut i affekt utan att prata igenom alternativen tillsammans med din medförälder (när ni är sams) och se till att ni tar gemensamma beslut. Om inte underlättar det för framtiden betydligt.