Hyr ut huset ett år och hitta separata lägenheter? Se hur känslor och saker utvecklar sig. Hittar du någon nyligen uppsagd snickare/hantverkare kanske hen kan färdigställa projektet mot gratis boende och en mindre slant?
Jag hade färdigställt det påbörjade köket, om det ser ut som fan just nu. Övrigt som tak, ytskikt etc hade jag låtit vara om det inte läcker eller sänker hela huset.
Lycka till och se till att synka med ditt ex så ni är hjälpligt överens om vad som ska göras även om du just nu helst inte vill ha några gemensamma projekt.
För övrigt har du fått en mängd relationskommentarer i denna tråd.
Om det inte är vad du söker så kan du ju nämna det så slipper alla hobbyterapeuter, moralgubbar och andra spekulera i detta, i en i övrigt intressant tråd.
Det här håller jag inte alls med om. Det blir helt klart påfrestande att barnet inte har eget rum från det att den vill ha kompisar hemma, dvs nånstans från 3-5 år. Man överlever förstås i en etta men ska man kunna ha någon form av hållbart familjeliv behöver man minst en tvåa.
Jag säger som flera sunda i tråden:
Prata med en mäklare om husets status, vad som eventuellt är klokt att göra för att få till en försäljning och sedan… sälj!
När det gäller relationen har jag med min historia läst inlägget som att detta antingen är upprepade gånger och/eller en längre parallellrelation och inte ett random fyllestrul i kopieringsrummet på jobbfesten. Då finns det i min värld få vägar tillbaka och man läker bättre och snabbare i sin nya roll som singelförälder.
När det gäller barnet och föräldraprojektet bör man göra vad man kan för att vara föräldern som inte tjafsar och hellre gör 51% av det som behövs än 49%. Men för den sakens skulle behöver man inte krypa och man ska akta sig för att låta eventuella kvarvarande kärlekskänslor för exet påverka, även om det är svårt.
Sist men inte minst: Det är intressant att man kan läsa första inlägget som att det lika gärna kan vara TS som varit ute på sologig. Nu tror jag inte det är så, men tanken slog mig åtminstone och då undrar jag om råden och reaktionerna blivit desamma.
Hoppas du hittar en väg framåt Anton. Det suger och det är en skitperiod du har framför dig. Men det går. Det är ljusare i andra änden av tunneln. Tro mig.
Oavsett vad TS väljer att göra med sin relation så är det inte att rekommendera att försöka hantera en sårig relation och ett stort renoveringsprojekt parallellt. Är det något som är påfrestande så är det att leva med/i ett bygge. Ska man dessutom ha pågående konflikter blir det helt outhärdligt.
Jag har sålt ett hus som krävde en specifik renovering, det gick jättebra. Vi tog in offert och denna låg framme på visningen. Skulle alltså inte tveka att sälja i TS läge oavsett relationsstatus.
En sak som ts absolut inte ska göra är att fixa taket.
Förenklat så är det som har högst värde att fixa ytskikt. Där har man positivt utfall oftast.
Sen kommer kök och badrum.
Negativt utfall har stora dyra saker som tak dränering el etc.
Sälja huset men i dessa tider kan det ta tid.
Skulle ändå rekommendera att ta in några mäklare.
Om ni köpte för 1,5 år sedan så har marknaden inte förändrats så kraftig.
Har ni diskuterat med banken, bo kvar under förbehåll om försäljning?
Rådgör med en seriös mäklare och prata med banken!
Det löser sig men du verkar vara i ett chocktillstånd? Så kanske prata med en hjärnskrynklare
Men herregud, gott folk!
Denna tråd handlar om att bygga klart eller inte bygga klart ett hus. Inte om fastställande av faderskap, huruvida man ska ta tillbaka otrogna partners eller något helt annat som inte TS efterfrågat råd om.
Vi får sluta att med livlig fantasi spinna vidare på förutsättningarna som om vi är en någon slags kollektiv telenovela.
Separerade för drygt 5 år sen,ingen hade råd att köpa ut… så hon bor kvar i vasastan med barnen,jag har hyrt istället
Nja, läcker taket eller om det är i dåligt skick. Så kan det bli ekonomiskt kostsamt att inte fixa det.
Ja på lång sikt dvs för den som köper. För den som säljer är det förmodligen - även om det står hinkar på vinden - mest ekonomiskt fördelaktigt att inte lägga de pengarna på taket.
Det kostar helt enkelt mer att fixa än vad slutpriset ökar.
Snälla, låt oss hjälpa TS med hans fråga och om man vill ha en diskussion kring otrohet, så går det utmärkt att starta en egen tråd. Nu har jag flyttat 44 av 75 inlägg då de var helt off-topic.
Beror som sagt på, läcker taket? Fixa!
Fuktskador kan leda till mögel, svamp och skadedjursangrepp om man inte snabbt åtgärdar varför vatten kommer in.
Är taket helt, så behövs såklart inte det bytas ut eller lagas.
Drar försäljningen ut på tiden och det har ett läckande tak, så kan det som sagt bli kostsamt och tidskrävande att fixa.
Men är det helt, så är den en onödig kostnad. Är man osäker på skick? Ta in en besiktningsman!
hyr rum nånstans eller liten stuga på nåms tomt. ta ut all semester du kan alt. obetalt ledighet o färdigställ. Sätt känslorna på noll o strunt i exet. det löser sig sen!
Du glömmer även “meck-faktorn”. Många orkar inte krånglet att flytta in i en byggarbetsplats även om det ekonomiskt går jämt ut i slutändan. Eventuellt så går det inte bo där fullt ut fören renoveringen är klar vilket också bidrar till “meck” och eventuellt ekonomiska konsekvenser.
Å andra sidan kanske någon som ändå tänkt riva ut alltihop inte bryr sig.
Inte för att vara kall men eftersom det finns ett barn med i bilden så bör ni fixa klart huset o sedan sälja det. Det är det mest logiska.
Ditt och hennes prio går efter barnets, barnets bästa är självklart att ni båda ska ha en så stabil ekonomi som möjligt framöver. Ni behöver också kunna umgås om det är gemensamt barn.
Kan ni inte bo ihop i nuläget så kommer ni troligtvis inte kunna samsas eller komma överens om eller i barnets framtid.
Känslor eller logik. Det är kallt sagt men 5,8 miljoner borde enbart vara logik.
Sov i ett tält i värsta fall. En miljonskuld kommer du ångra längre tid än husets färdigställande.
Du kan förlora 10 år av ett så stort ekonomiskt haveri.
Prata med en lokal mäklare som kan marknaden. Är det mest troligt att de som tittar på huset vill ha något inflyttningsklart eller själva få bestämma hur det ska se ut?
Jag hade tex aldrig betalat extra för ett färdigt kök, jag ville ju få bestämma det själv.
Gällande taket har jag också svårt att tro att ni får tillbaka den investeringen. De flesta som köper ett hus är idioter på den fronten tyvärr. Nödvändiga saker spelar ingen roll, bara tapeten är snygg. De som begriper vad som är viktigt kan många gånger tänka sig att fixa det själva så att de är säkra på att det blir bra gjort.
Tråkigt att höra om det som hänt. Jag håller med övriga om att bolla med mäklare.
Ett alternativ är ju också att först testa att sälja det som det är, får ni inget bud ni är villiga att ta återstår att vänta eller ta tag i renovering. Om det inte blir affär betalar ni väl inte mäklararvode utan bara fotograf/hemnet etc?
Auch, vilken jobbig situation du befinner dig i. Jag hade börjat om bara och sålt huset som det var även fast jag gått i förlust. Det är bara pengar, ditt mående är viktigare.
Och jag förstår det suger att gå i förlust efter att ha lagt in så mycket tid, pengar och energi, men ibland så är det den enda vägen att gå.
Jag känner en kar som var med om en liknande situation. Han hade lagt in alla sina besparingar i ett hus och så var det något som blev tokigt i förhållande vilket resultera sig i en tvist som hon inte ville ge in för även fast hon bara lagt in 10% av investeringen. Resultera i att hon fick pengarna och att han gick iväg tomhänt… Han fick börja om från ruta ett… Men idag mår han bra och är väl förmögen igen. Vad jag vill säga är att ibland så blir det fel och ibland så gör man dåliga ”affärer”. Tycker ju att den som varit otrogen ska ge bort sin andel då det är dennes fel.
Lycka till
Jag hade sålt huset som det är.
Ni köpte ju huset som ett renoveringsobjekt och säljer det nu som ett renoveringsobjekt men med mindre renoveringsbehov.
Fördelen med renoveringsobjekt är ju att köpare har möjlighet att sätta sin egna prägel på huset.
Alternativet är att du, om du kan och orkar, renoverar huset på din fritid och ser på det gratisarbetet som en framtida investering som betalar sig när huset säljs. När livet är skakigt kan det ibland vara skönt att ägna sig åt något praktiskt arbete istället för att hamna i grubblerier.
Handlar vägvalet om pengar versus mående hade jag valt måendet alla dagar i veckan.
Kanske ska man i vår tid krasst se på pengar och relationer som något som kommer och går.