Sälja lägenheten och hyra i andra hand. Hur investera pengarna?

Jag och min partner köpte en lägenhet i Linköping våren 2021, dvs strax innan bostadspriserna nådde toppen. Nu några år senare har min partner fått jobb i Stockholm och vi planerar att sälja lägenheten och flytta dit. Vi är i 30-årsåldern och har ett barn och trots föräldraledighet lever vi ett behagligt liv där vi lyckas spara några tusen i månaden.

Då vi inte har tillräckligt mycket pengar i nuläget att köpa något vi faktiskt vill bo i på sikt har vi bestämt oss att hyra till att börja med. Ytterligare en anledning är att vi inte har så bra koll på Stockholm och vet inte var vi vill bo på sikt. Genom en vän till familjen har vi fått tag på en lägenhet att hyra till självkostnadspris det kommande året, med god chans till förlängning ett år i taget.

Nu till frågan, hur ska vi investera pengarna när vi inte vet exakt när vi kommer behöva dom? På något års sikt tänker vi att vi ska köpa ny bostad så vi vill inte ta allt för stora risker. Är det bara sparkonto som gäller då?

Jag har kollat in rikatillsammans-portföljen och har redan nu börjat spara enligt den modellen för pengarna som inte är låsta i lägenheten. Dvs, ha flera olika tillgångslag som bör minska volatiliteten i portföljen. Vore det jättedumt att investera pengarna från lägenheten på samma sätt eller är det fortfarande för stor risk?

Då vi med allra största sannolikhet kommer gå back på lägenheten (förhoppningsvis inte mer än 200 000) är ett alternativ att hyra ut lägenheten tills det att vi vill köpa ny bostad. Anledningar som talar emot detta är oro och krångel med uthyrning och att sälja den vid ett senare tillfälle. Sen är det väl inte mycket som talar för att bostadspriserna i Linköping kommer rusa kommande åren. I nuläget talar det mesta därför mot att vi bara kommer hyra ut ifall vi verkligen inte får den såld men vi har inte bestämt var smärtgränsen går.

Hur hade ni gjort i detta fall?
Tack på förhand!

1 gillning

Välkommen till forumet! :slight_smile:

Ja, det skulle jag tyvärr säga.

Skulle avråda från denna om man inte exakt vet vad man gör och varför man gör det. RT-portföljen / Allvädersportföljen är en oerhört komplex portfölj.

Bankkonto med insättningsgaranti. :slight_smile:

7 gillningar

Tack så mycket! Jag visste väl egentligen att det är sparkonto som gäller, men det är ju så tråkigt!

Skönt att få det bekräftat och påminnas om att inte ta onödigt stor risk.

Beroende på hur långsiktigt och hur mycket bättre jobbet är i Stockholm hade jag pendlat från Linköping inledningsvis.