Sälja med förlust eller härda ut

Jag har gjort en riktigt dålig husaffär.
Hur skulle ni gjort i min situation?

Bakgrund. Jag är 44 år, ensamstående med 3 barn i tidiga tonåren, varannan vecka. Bor i medelstor stad. Får ut ca 33 000 efter skatt.
Har ett sparkapital på ca 200 000, investerat i fonder, nån aktie, samt en tredjedel just nu på sparkonto med 3.5 % ränta.
Jag skäms att jag inte lyckats spara ihop mer under livet, men pga usel timing har det blivit så här.

Jag köpte ut min sambo i somras, när priserna stod på topp. Gav 3,1 Mkr för huset, som jag uppskattar skulle vara möjligt att sälja för ca 2,6 Mkr idag. Lånet är på ca 2,6 Mkr. Med dagens räntor betalar jag ca 10000 kr i ränta + 4500 i amortering. Sen tillkommer vatten, värme, el, sophämtning, försäkring och tomträttsavgäld. Totalt sett ca 22000 i månaden i utgifter snittat på året. Fjärrvärme, så det är inga orimliga uppvärmningskostnader. Dvs finns inga investeringar att göra som skulle nämnvärt minska månadskostnaden.
Dum som jag är förstod jag inte att räntorna kunde komma upp till de här nivåerna, jag var naiv när jag budgeterade för husköpet. Hade jag vetat detta hade jag naturligtvis aldrig köpt huset.
Huset har också en del renoveringsbehov, skulle nog behöva lägga åtminstone 300k på rust, pengar som jag inte har, och inte skulle att gå att få tillbaka vid en försäljning.

Det anledning att jag bestämde mig för att bo kvar var för barnens skull, och för att tanken på att flytta kändes övermäktig för tillfället, av olika anledningar. Så här i efterhand inser jag hur dumt det var. Men lätt att vara efterklok. Jag har åtminstone lärt mig något.

Detta innebär en tajt budget i övrigt, lönen efter boendekostnaderna räcker precis till mat och det nödvändigaste. Jag har en gammal bil som är avbetald och billig i drift, så det går inte att spara in på den. Inga andra lån, förutom studielånet.

Jag sitter inte i akut knipa, men känslan att boendet dränerar ekonomin sakta men säkert är påtaglig, och känslan att alltid behöva snåla i vardagslivet.
Semester med barnen är bara att glömma. Vetskapen att det finns massor av saker som borde åtgärdas på huset tär på psyket också.

Säljer jag huset förlorar jag kontaktinsatsen till ett annat boende. Då blir det hyresrätt.
Bor jag kvar behöver räntorna gå ner, på sikt kanske det blir så, men svårt att sia om.

7 gillningar

Gäller inte detta fortfarande ?

2 gillningar

Beklagar situationen och stressen som jag fattar att det skapar. Saken är att det är omöjligt för någon att sia om framtiden.

Sedan skulle jag också säga att ha 200000 kr sparat är betydligt mer än vad de flesta har.

Det jag nog hade övervägt själv är att ta ut pengarna från aktier och ha dem i reserv / använda dem till att täcka eventuella hål på 0-2 års sikt om det är så att du vill bo kvar så länge som möjligt. 200.000 kr är ju ändå tex 5.000 kr i 40 månader eller 2500 i 80 månader.

På samma sätt vet man inte hur framtiden kan se ut, det kan komma räntesänkning nästa år som folk spekulerar i, du kanske träffar någon och delar på en del kostnader etc.

Jag tror inte det finns något rätt svar. Jag har nog försökt göra en slags känslighetsanalys på olika scenarion och sedan bestämma sig - tex nu bor jag kvar i 3 år så länge räntan är under X% och jag använder y pengar från kontot etc.

21 gillningar

Nja, det känns faktiskt som att det problemet är delvis borta. Nu när allt landat efter separation etc känns det som att en flytt skulle vara möjlig, både för mig och barnen.

3 gillningar

Sen är frågan vad alternativet är? Flytta till ett annat hus? Flytta till en hyresrätt? Vad är hyran?
Kommer villapriserna vara stabila/ticka uppåt på 1-5 års sikt kanske du får tillbaka dina 3,1 mkr inom rimlig tid?

Men köpte du huset sommaren 2023 efter en sådan värdering borde inte huset ha dippat en halv mille på några månader. Eller var det sommaren 2022?

3 gillningar

Jag tycker personligen att du ska lägga ut huset till ett pris du inte går back. Har du tur så får du den såld för det priset. Mäklare är mer än villig att ha objekt ute som “kommande”. Se hur marknanden ser ut. Kostar inget för dig. Skit i vad mäklaren säger stt du ska ha för pris säg bara att du vill sälja för 3.1 punkt.

10 gillningar

Är en inneboende en möjlighet?

4 gillningar

Trivs ni i övrigt i huset så skulle jag bo kvar. Det är bara härda ut 1-2 år till och se hur räntorna faller ut.

5 gillningar

Hej.

Jag och min fru sitter i exakt samma situation, vi köpte en villa i en mindre ort för 3,6 milj idag kanske vi kan få runt 3 milj om vi skulle lägga ut det till försäljning. Inget är i akut behov av renovering men finns investeringar att göra för att få ner energiförbrukningen så kanske investeringar på 50-100’ kan man göra men tror inte heller det påverkar försäljningspriset
.
Vi har ett sparkapital på ca 150’ och en gemensam månadsinkomst efter skatt på ca 50’.

Vi resonerar som du, om det är värt att sälja med för lust för att landa i en hyresrätt för att kunna leva mer rikt men i samma veva förlora hela kontantinsatsen.

Just nu har vi både stress och ångest över att vi köpte ett hus som inte är “drömhuset” för alla våra sparpengar och vi trivs inte särskilt bra i området där vi bor. (Störiga och tråkiga grannar enligt oss, men det är en annan sak)

Vi väntar åtminstone i ett år innan vi överväger att sälja iaf.

Delar mest detta för att berätta att du inte är ensam :slight_smile:

7 gillningar

Välkommen till forumet, trots det besvärliga läget.

Jag var nästan där du var. Jag köpte ut exet sent på hösten 2007 med två små barn på halvtid med allt vad det innebar. Jag kan ju inte bedöma ditt känsloliv, men jag valde att bo kvar, dra åt svångremmen, bita ihop och ta mig genom det eftersom omvärldsläget var lite skakigt då också. Jag har inte ångrat det en sekund och bor idag kvar trots att ett barn flugit ur boet och det förmodligen inte är så många år kvar till nästa.

Rusta det nödvändigaste och se över varje kostnad i detalj. Ofta finns det slantar att kapa när man väljer bort onödiga saker, väljer raggsockor framför shorts inomhus etc.

Som någon annan sa: Möjligheten att norpa lite på bufferten för att minska hur det svider nu är ju precis vad bufferten är till för.

Personligen skulle jag bo kvar. Att sälja nu och jaga lägenhet skulle bara mura in dig i ett hörn med få möjligheter. Inneboende och/eller extrajobb på tider då barnen är hos mamsen är alternativ. Är de inte hos mamsen på halvtid finns det ju underhåll att göra upp om.

Lycka till!

12 gillningar

200,000 är inget att skämmas för. Det är betydligt mer än vad gemene man har. Bra jobbat! Förövrigt ska man aldrig skämmas över hur mycket eller lite man har sparat ihop. Vi har olika livssiuationer och olika ekonomiska möjligheter. Titta inte på andra utan jämför dig själv mot dig själv för några år sedan.

Du har 11,000 efter boendet är betalt, det är borde vara helt ok. Gör en ordentlig budget och försök kapa alla kostnader så mycket. Speciellt mat kan spara mycket på.

Jag hade härdat ut om du gillar huset och planerar att bo där länge. Du kan också göra som någon skrev i tråden och lägga ut huset men säga att du inte säljer det för mindre än 3 miljoner tex. Godtar dom inte det så välj en ny mäklare sedan är det bara och härda ut tills någon köper huset.

8 gillningar

Vad bra du har 200 000. Det är e än buffert för när du behöver det.

Jag tycker du skall diskutera ev flytt med dina barn. Vill de ha mera pengar tillgängligt eller vill de bo kvar?

2 gillningar

200k är toppen!

Är det i villa du vill bo? Om du helt bortser från aspekten med förlorad kontantinsats hur känner du då? Bor du kvar i huset har du ändå inte tillgång till pengarna förrän den dagen du säljer det.

Jag tolkar det inte som att du bor kvar för barnens skull. Du bor kvar för pengarnas skull. Skall man välja boende för barnens skull så är det för att kunna vara en glad, närvarande förälder med mycket energi över.

Alla borde reflektera över hur mycket tid och energi de materiella sakerna i livet tar och om de ger tillräckligt mycket tillbaka för att skapa något mervärde.

Jag hade värderat att ha pengar och energi över i närtid innan barnen är vuxna högre.

3 gillningar

Säger som många andra, 200 000 är mer än de flesta har och inte alls ett misslyckande.

Ett hus har man inte för att tjäna pengar utan för att ha ett trevligt liv.
*Om du mår dåligt av ekonomisk oro och har svårt att sova om natten så är det inte värt det - sälj! (Det viktigaste för dina barn är att du mår bra.)
*Om du trivs med villalivet, så gör vad du kan för att bo kvar och försök landa i en nöjdhet med läget som det är just nu - det är många ensamstående föräldrar som överhuvudtaget inte skulle ha råd med hus.

Ta hand om dig!

2 gillningar

Du skulle vara stolt över att du har gjort något bra istället för att skämas.
Du har gjort den rätta och ingen visste att räntorna skall gå upp.
Sälj alla dina aktier och fonder plus lite av spar pengarna och gör en extra amortering.
Amortera som mycket som du kan varje månad.
Efter 10-15 år är du vinnare

1 gillning

Jag tycker det är viktigt att komma ihåg att du enligt dig själv sparar 4 500 i månaden genom amortering. Detta betyder att du kan ta 4 500 kr från ditt banksparande varje månad utan att minska din sparade summa - du bara flyttar pengarna från sparkontot till huslånet.

Detta kan du göra i mer än tre år innan pengarna på banken är slut. Ett alternativ skulle därför vara att vänta 2-3 år innan du tar ett beslut. Du har då inte minskar ditt sparande och situationen kan av olika anledningar se ljusare ut. Det är tex troligt att du har fått en viss reallöneökning under den tiden samtidigt som räntorna kanske sjunkit något - huslånet har också minskat med närmare 200 000. Situationen är då betydligt mer gynnsam än idag.

Kontentan är att du egentligen har 4 500 mer att röra dig med varje månad under mer än tre år, än vad du har utgått från. Därför är det nog inte riktigt så illa som du tror.

10 gillningar

Försök koppla bort det och tänk framåt.

Och det är väl ett bra motiv.

Du kanske kan göra en del själv. I och med att du har en tight ekonomisk situation så kan du inte kosta på dig några nämnvärda kostnader på fritiden. Och då är väl renovering en bra fritidsaktivitet.

Allt pekar på att inflationen störtdyker. Och det kommer räntesänkningar. Tror att du bara behöver härda ut en tid. Ett år kanske. Sedan dalar räntorna.

1 gillning

Vilken guldpoäng @Toh

Precis då har du ju 15,500 att röra dig med, speciellt om räntorna/elen/inflationen ökar så har du lite mer marginal fast utan egentligen minska ditt sparade kapital.

2 gillningar

Du är höginkomsttagare, så förutsättningarna finns för dig att hantera situationen trots ökade kostnader.

Gav du 1,55 MSEK för din sambos del, och hur länge hade ni bott i huset?

1 gillning

Man bör ju också ställa sig frågan om 3år av barnens tonår med snålande och ekonomisk oro är värt det? Hur vill man minnas denna tiden? Barnen är barn här och nu. Det går inte skjuta på framtiden.

1 gillning