Sälja ny elbil?

Vi köpte en Skoda Enyaq med leverans i höstas. Jag tokgillar bilen, men då vi fick ytterligare en ny elbil (min mans tjänstebil) och jag kör lite mindre i tjänsten ny så känns det onödigt lyxigt med två dyra bilar (även om laddningen är billig med solceller)

I maj får vi ut elbilsbonus och jag funderar nu å om man skulle sälja skodan och köpa något billigare. Frågan är hur timingen ser ut?

Vi betalde ca 590000 för den och det ser inte ut som att priserna har sjunkit så mycket sedan vi beställde den förra våren.

Hur vet man att det är rätt timing för att sälja och vad kan man köpa istället som är lite billigare men ändå en bra och säker bil. (Gärna elbil med hyfsad räckvidd)

Om kriteriet är elbil med hyfsad räckvidd så finns det ju inte så jättemycket att välja på i markant lägre prisklass. Kia e-Niro kanske. Behöver ni elbil alls, eller funkar det med en tio år gammal Toyota?

Nä, elbil är kanske inte nödvändigt. Dock vill jag gärna ha en som är max 5 år.
Jag hade en Audi A4 innan som jag gillade mycket. Frågan är om det blir billigare på totalen?

Alltså beror ju på hur mycket du kör och hur länge du tänker behålla bilen. Jag tror inte nödvändigtvis att en 5 år gammal A4 behöver bli särskilt mycket billigare att äga än en ny Skoda Enyaq som redan tappat en del av sitt nyvärde.
Ni har ju investerat i solceller och laddar billigt, men detta är trots allt den lilla delen. Värdeminskningen är och kommer att vara markant vad du än köper i den åldersklassen.

Jag leasar våran elbil på grund av osäkerheten i begagnatmarknaden och snabb utveckling av batterier såsom laddning och räckvidd.
Att stå med en 3-5år gammal ”uråldrig” elbil ville jag inte riskera. Det såg från början ut att vara en dålig affär då begagnatpriserna var skyhöga.
Det har nu börjat vända, och elbilarna är inte lika heta längre. Förmodligen på grund av slopad bonus samt höga elpriser.

Min nästa bil kommer jag nog vilja köpa, men det blir nog en laddhybrid istället.

Med det sagt och mina killgissningar hade jag sålt bilen. Jag tror ändå att lite äldre elbilar kommer bli mindre attraktiva fortare än en fossilbil.
Typ en Tiguan laddhybrid, den är väl som Skodan?

1 gillning