Hej, jag vet inte om detta är ett ämne värt en tråd men jag tänker att det åtminstone är helt rätt forum för den här frågan. Lite bakgrund: Jag började spara/investera i januari 2021. Det var när jag var fick mitt första fasta arbete och jag visste att jag under pandemiåret och hemarbetet 2021 skulle ha möjlighet att spara en massa extra. (Jag läste en masterexamen innan dess) Hade redan en stor buffert, kapital och full a-kassa så det var ett perfekt tillfälle för mig. (Hade funderat på det redan tidigare) Nu efter 1,5 år är känslan: Jasså, var det inte svårare än såhär? Mitt grundsparande består av indexfonder primärt, lite guld och sedan en del aktier i en lekhink. I mitt månadssparande har jag två räntefonder, vilket är totalt ungefär 5%-6% av portföljen just nu. De är backat 1 % respektive 3% sedan start så de verkar klara fall rätt bra. Jag funderar på om det är läge att sälja dessa och stoppa in i indexfonderna (aktiefonder). Kan nämna att jag fortfarande har ungefär 4-5 månadslöner på sparkontot där jag också funderar på att hitta läge för att stoppa in kanske en extra månadslön. Sedan januari har jag även sett över så kallade passiva utgifter och minskat mina kostnader med ungefär totalt 10 000kr och det är väldiga enkla grejer som jag ändrat på. Ska i övrigt verkligen tacka Rikatillsammans-podden och forumet som fått igång mig, min kollega, min bror m.m. med fonder och aktier. Jag brukar lyssna på avsnitten under tiden som jag går promenader. Det var jag som ställde frågan om ombalansering i fråga-svar avsnittet. Svaren som jag fick var väldigt bra och det var rätt häftigt att min fråga var den första frågan i avsnittet.
Ja, lite långt och pladdrigt inlägg men ja jag vill gärna höra lite reflektioner.
Det har helt och hållet att göra med din risktolerans och sparmål, är väl det tråkiga svaret
Finns det en anledning till att du har månadssparat i räntefonder och hur du har satt upp din allokering i olika tillgångar? Eller har det bara varit för att diversifiera för sakens skull så att säga?
Ja, bland aktierna har jag 30 olika bolag och bland fonderna har jag faktiskt 16 olika så diversifierat är det. Räntefonderna var något som jag bara la in i början som en liten del i mitt månadssparande men har ju ändå blivit en summa på 1,5 år. Min risktolerans är nog rätt hög då jag inte behöver pengarna som är investerade. De ska ligga åtminstone en 8 år kanske längre. Jag månadssparar en ganska stor summa i månaden och sparar samtidigt även på sparkontot. (Spenderar också såklart)
Ja, jag sparar inte aktivt i 16 fonder utan i 10 fonder. Sen har jag några få som jag stoppade in pengar i från start och jag har bara låtit det ligga kvar. Till exempel en global indexfond som jag stoppade in pengar i början då jag hade allt på en annan bank de första 4 månaderna. Sen ändrade jag till andra i månadssparandet.