Haha, känner igen mig totalt i det här. Finns ju en tråd på 700+ inlägg på mina känslor i exakt det här som slutade med en Model Y. Det jag har landat i är att njuta av det, det är en bra bil och nu har jag “provat” att ha en sådan bil. Om jag inte hade gjort det, så hade jag varit känslomässigt kvar där jag vara förra året med en otillfredsställd känsla.
Nu när den känslan är borta blir det lättare att fatta ett rationellt beslut. Vi har landat i att behålla Teslan även om den är dyr per månad, men den gör vår livskvalitet bättre. Inte minst när vi t.ex. i torsdags körde upp till Liseberg med barnen, det ösregnade och jag tänkte ändå, vi har typ den säkraste personbilen man kan ha. (Tän om man vänt på det - vi hamnade i en olycka och blev skadade, men hade som tur sparat 4 000 kr i månaden…
)
Avslutningsvis - pengar är en resurs till för att användas. Det glöms lätt bort i forumet där den implicita sanningen är:
- Ju mer pengar desto bättre
- Ju mindre kostnader desto bättre
Jag köper bara den ansatsen upp tills dess att man har en strategi för att nå sin mål. När man överleverar på sin strategi bör man använda pengarna till något som ger emotionellt värde i livet.