Sälja Teslan och amortera istället?

Hej.

Första inlägget här och skulle gärna ta lite feedback på framtiden ekonomiskt och hur jag bör göra. Alla inspel välkomnas.

Sambon, jag och våra två barn på 6 och 2 bor i hus sedan 2016 med en värdering runt 7 milj och bolån på 3,4. Amorterar inte.

Rent ekonomiskt har vi, enligt mig en stabil situation. 55 000 in varje månad, kostnader på knappt 30 000. Pengarna som blir över sparas dels i investmentbolag och läggs på renoveringar.

Sedan inköp har nästan hela vårt 30-talshus rustats upp för omkring 750 000 kr till något vi älskar - Allt ur egen ficka i takt med ekonomin tillåtit det (och vi orkat med barnen).

Tillgångsmässigt har vi ca 500 000 i börsen och ca 500 000 i buffert/oplacerat. Jag har sålt av en del under sommar och minskat risk.

Sammanfattningsvis är vi ganska pragmatiska - vi knegar på, renoverar på huset och håller barnen på banan.

Den udda fågeln i sammanhanget är då Teslan där känslan fick styra i våras. Nu sitter vi med denna skit dyra men helt fantastiska bil som dessutom är billig i drift. Vi kör 2000 mil per år och dessutom campar vi med bilen på semestern.

Även jag har ju drabbats av utvecklingen i ekonomin. Värdet på börsen har sjunkit mycket och räntorna drar och kommer väl dra ett bra tag till. Men som sagt, vår situation känns stabil. Ändå tänker jag mycket och kan bli lite orolig ibland.

En grundfråga är om ni anser att jag bör amortera på bolånet?

En annan mer känslomässig fråga är om jag bör sälja vår Tesla, amortera ner säg 300k på bolånen och köpa en mer pragmatisk bil som passar mim/vår självbild i övrigt?

Vi tycker som sagt verkligen om bilen och den ger mycket men viktigt att kunna ifrågasätta sig själv och våga ompröva sina beslut!

Tack på förhand för all feedback!

1 gillning

Ni går plus 25000 kr/månaden och funderar om det är rätt att leva livet som ni vill?

Personligen, hade jag behållit Teslan och kört på som vanligt. Ni har ekonomiska möjligheterna så varför offrar er själva för sparandes skull?

16 gillningar

Håller med föregående talare.
Kör på och sluta oroa er

2 gillningar

Gillar ni bilen så behåll den! :slightly_smiling_face:
Ni har ju stabil ekonomi säger du själv.

Sen om ni skulle sälja. Vad ska ni då köpa? Med 2000 mil/år är nog en elbil vettigt ekonomiskt även om det säkert finns billigare.

1 gillning

Tack för ditt och andras svar.
Det är en bra fråga. Kanske nån hybrid eller nån billig.

Min främsta anledning till att ifrågasätta köpet är väl självbilden. Vem fan tror jag att jag är och att det skulle vara mer “förnuftigt” att kliva ner, amortera och så.

När det gäller just att amortera mera så är jag fel person att få med på tåget då jag aldrig amorterat på mitt 26år gamla huslån. Det löser jag när jag säljer huset när det nu blir😉

Tycker du låter som helt rätt ägare av en Tesla. Om det är någon tröst börjar den ju bli lite av en folkbil numera. :blush:

I grunden är det väl alltid rationellt att sälja en dyr bil för att göra något klokare med pengarna. Men ni verkar redan ha goda marginaler?

Men om ni vill sälja bilen tänker jag att ytterligare amortering kommer göra ganska lite för er ekonomi och trygghetskänsla, ni är ju redan lågt belånade. Kanske en ökad buffert under några oroliga år både gör mer för själen och i praktiken blir mer användbart om det blir oroligt på riktigt?

Tack för din respons.
Jag har räknat på att sälja och amortera en del och det kommer ju göra ganska lite på månadskostnaden. Jag sparar nog egentligen mer på att ha en bil som har el som drivmedel.

Vid ekonomiska beslut är jag ofta sjukt rationell men Teslan var känslomässig och det är nästan så jag skäms över det nu.

Vi har goda marginaler generellt. Vi lever gott ändå men är helt enkelt medvetna vad vi lägger pengarna på.

Grattis till en bra ekonomisk situation i dessa tider! Det ni skulle kunna göra är att sätta er ner och gå igenom alla utgifter senaste kvartalet, för att få en klar bild över vad ni lägger pengar på. Därefter kan ni bestämma om det finns någon utgift som ger mer livsglädje, och kanske öka den. Är alltid en bra övning för att ompröva sig själv.

Gällande Teslan så hade jag behållt den, då ni redan ligger på cirka 50 procents belåning. Sedan hade jag tagit en mindre del av dom oplacerade pengarna och lagt in på Opti eller liknande.

Det låter ju som om ni har en ganska behaglig tillvaro. Känner du själv obehag inför din ekonomiska situation (det är ju självfallet subjektivt) och du känner att du inte behöver lyxen? Sälj bilen och köp en KIA.

Personligen är jag oroliga typen, jag hade sålt bilen, köpt en billig cykel och amorterat. Det är svårt att veta vad som händer i tider av räntehöjningar. :grin:

Tack!
Vi har faktiskt haft den diskussionen och kommit fram till att vi ska göra mer själva, typ spa-helger osv. För att få paus från barnen. Vi genomför detta nu och ska iväg i december på just spa.

I övrigt kan jag ibland känna viss oro över ekonomin och har till följd av det gjord en del stresstester av ekonomin och räknat på högre ränta. Dock noterar jag att det inte blir så dramatiskt.

Jag har även lagt en plan på utgifter vi kan börja skala i vid behov.

Teslan är nog väldigt mycket självkänsla och självbild. Jag är en grabb från Småland och mamma var ensamstående och hade det alltid tufft.

Rekommenderas Opti före tex Lysa?

Lysa brukar rekommenderas med anledning av deras låga avgifter. Jag föredrar Opti då deras portföljer innehåller råvaror och är lite bredare i de underliggande fondvalen.

Låter väldigt bra att ni föräldrar satsar på er relation och gör saker själva. Tror att sånt gynnar er i längden.

Att du stresstestar ekonomin trots en mycket bra sådan situation ser jag som en positiv sak. Tänker att den bottnar i din uppväxt som du nämnde i tidigare inlägg.

Ha som sagt kvar Teslan och njut av den som ett bevis på vad du har åstadkommit i livet. Det är viktigt att fira sina framgångar/milstolpar. Vissa gör det med bilar, andra klockor etc. Själv sparar jag långsiktigt till en klocksamling och en bucket-list för vildmarksresor.

Gällande Opti eller Lysa så ska det finnas en tråd på forumet om vilken som är bäst. Jag kör Opti och är nöjd med den.

1 gillning

Om du gillar investmentbolag kan du ju köpa investmentbolagsfonder. Spiltan har både för Sverige och globalt. Även Tellus, Kvartil och Kavaljer har sådana fonder. Sedan finns riskkapitalfonder som Carnegie Listed Private Equity om du vill fokusera just på onoterat (som jag tror egentligen är grejen med investmentbolag).

Teslan är ändå bara 2 års sparande.

Skulle du sälja den och köpa en Kia så är skillnaden ca 1 års sparande

Är det verkligen värt att grubbla så mycket kring 1 års sparande?

1 gillning

Där är alltid en kostnad samt en ökad risk med att byta bil. Du har full (eller varjefall hyffsad) koll på nuvarande bil. Nya bilen kan vara ett måndagsexemplar.
Satsa hellre på att underhålla bilen ordentligt så att du kan äga den i många år.
Är du orolig för kommande lågkonjunktur så sägs det ju att fredagblommor är den bästa investeringen i tuffa tider (dvs er spa-resan).
Däremot kanske ni kan fundera på om ni kan få upp era löner på sikt (kommer särskilt påverka era pensioner)? Rent generellt låter det dock som att ni är väl ekonomiskt rustade för framtiden.

Jag tror att du är någon som prioriterat en Tesla inom ramarna för din ekonomi. Oavsett vad du kanske anses ”ha råd” med eller vad du ”borde” göra för att anses duktig.

Ingen tar med sig ISK:t till graven och du gillar och utnyttjar ju uppenbarligen bilen ordentligt. Jag skulle behållit den :slight_smile:

1 gillning

Ni har en ekonomisk situation som få andra har. Njut av den. Sälj Teslan om det inte känns rätt. Än så länge vill folk ha dem.

1 gillning

Ingen som har reflekterat över att Teslan kanske kan vara bland det billigaste bilalternativet som finns?
Gör en enkel TCO-kalkyl så skulle jag inte bli helt förvånad om den ligger betydligt bättre till än många ”billigare” alternativ🤗

1 gillning

Det beror på. Svaret på vad man skall göra beror på vilka mål man har i livet och hur man ligger till där.

Om målet är trygghet: hur länge skulle ni klara er på säg 7% ränta på huset (allt mer sannolikt i en bank nära dig 2023), 9% på bilens lån och att en av er blir av med jobbet? Själv vill jag klara en lågkonjunktur i tre år där jag är arbetslös. Med 2.5m i lån, frugans inkomst som läkare, och en halvmille i lågrisk portfölj samt förlängd akassa skulle det gå utmärkt. Även utan båda våra inkomster. Har du faktiskt räknat på det själv och inte bara höftat?

Om det är ekonomisk frihet eller deltid vid åldern 55: time in the market beats timing the market vilket jag får lite vibbar på att du kanske inte riktigt håller dig till som princip. Min Prius är många tusenlappar billigare i månaden än din Tesla speciellt om du har lån eller förmånsbil. Jag skippade själv att köpa en Y även om jag har mer än de flesta i lön. Den lade till över ett år jag måste jobba för att nå mina FIRE mål, även om jag nog siktar på deltid vid 55. Vill du jobba till 70 så kanske du är on track eller möjligen kan dra ned vi 65?

Vad era mål är avgör ju vilka råd du får av forumet, eller man kan egentligen bara ge dig vettiga råd om man förstår vad ni vill uppnå till när. Generiska råd är bara folks egna mål de beskriver, och antagligen meningslösa för er.