Sälja Teslan och amortera istället?

Tack för ditt svar.

Mål är viktigt men tyvärr har jag svårt att formulera just det avseende ekonomin. Men i den diskussionen vi fört har vi inte planer på att jobba kortare men vill naturligtvis kunna leva ok hela livet. Ev dock köpa en stuga inom ungefär 15 år.

Avseende stresstester skulle detta kunna utvecklas och vid scenarion där inkomst försvinner/minskas kraftigt kombinerat med kraftigt högre ränta skulle detta ställa till med problem, utan att jag har räknat på det i detalj.

Teslan har vi inte lån till.
Men ja, som du säger finns billigare alternativ - din Prius som exempel. Det är en viktig aspekt.

Har liknande familjesituation men med lite lägre på både pengar och barnens ålder😂

Ger samma råd som jag brukar göra när det gäller bilar: Köp den billigaste bilen som möter dina krav, helst inte ny. En Tesla är ren lyxkonsumtion i sammanhanget. I din situation hade jag sett om jag inte kunde hitta en laddhybrid eller billigare elbil och lagt resten på amortering/buffert eller varför inte köpa på sig billiga fonder?

Men precis så är det ju.
Teslan är ett lyxigt val och vi skulle kunna klara oss på något billigare. Tex en hybrid. Förnuftet säger sälj men känslan säger att det är en perfekt bil för oss och den ger mycket tillbaka.

Sen var en av mina andra grundfrågor om jag egentligen borde amortera mer?

Jag hade bara fortsatt i samma takt som nu men passat på att investera mer på börsen.

En fråga av nyfikenhet, vad är det som gör att ni motiverar att ha en buffert på 500k? Hade det inte varit mer fördelaktigt att minska bufferten och investera istället för att låta pengarna bara tappa i värde?

Jag tycker att det är väldigt bra jobbat att gå runt på bara 30 000 kr givet allt ni har :slightly_smiling_face: Vi har samma inkomster som ni och typ samma utgifter, men bor i lägenhet värderad till knappt hälften av er bostad, nästan lika mycket lån, ingen bil och bara ett barn (5 månaders bebis).

Jag kan tycka att en med 500k i buffert och 500k på börsen samt belåningsgrad under 50% kan unna sig lite lyx. Gillar ni bilen kör på! Den har inte satt er i ekonomiskt trångmål på något sätt.

Det jag däremot skulle börja fundera på är om ni har mer långsiktiga ekonomiska mål? Är det värt ett mer målinriktat sparande eller är ni nöjda som det är?

1 gillning

Har ni dessutom ett bundet elavtal så behåll bilen!
Varje försäljning är väl en förlust.
Ni har ju rätt bra ekonomisk situation så om era lån är placerade eller rörlig vet vi inget om. Placerade så amortera på det dyraste. Just nu är det väl inte lätt att hitta något som går 10-20% upp i det närmaste.

Lyssnade på Gardell och vad han sa om när det vänder. Så skull som jag kommer ihåg 3 saker ske för att de skulle se en riktnings ändring i konjunkturen.

Tesla aktien skall ner ordentligt. Övervärderad.
BITCOIN likaså ner ordentligt. Orimligt värde.
En sak till, men fick inte den med mig??

Något som ökar i när något går ner.

Hade inte sålt Teslan, hade dock köpt Tesla aktier istället :slight_smile:

Räkna på:

1. Hur mycket minskar räntorna av att amortera 300 000? Säg 3 procent ränta och 30 procent skattereduktion… 300 0000,03(1-0,3)/12 = 525 kronor per månad. Räkna med 5 procent ränta och det blir 875 kronor per månad.

2. Hur mycket ökar driftkostnaderna av att byta till en bensindriven bil? Beror ju på vad det är för el du laddar Teslan med, hur bensintörstig bil du skulle ersätta den med, med mera. Anar att det blir mer än 875 per månad.

3. Räkna på differensen, och istället för att byta bil överväg att öka amorteringen med detta.

Egentligen bör man ju inkludera även värdeminskning av bilen. Där vet jag inte hur Teslan står sig mot den bil du överväger. Däremot har antagligen Teslan lägre servicekostnader, och lägre skatt.

Då har jag inte tagit hänsyn till det icke-monetära värdet i att köra runt i en bil du gillar och att slippa tanka bensin osv…

2 gillningar

Med en total avgift på 0,7%+?

Historisk avgift “garanterar” framtida avgift, så undvik tjänster och fonder med hög avgift. 0,20% för en globalfond exklusive transaktionsavgifter brukar vara bra. Vill man ta lägre risk kan man lägga in räntor, pengar på sparkonto i samband med globalfonden eller använda Lysa.

Som sagt en annan produkt. För pengar jag vill diversifiera tycker jag Opti gör skäl för avgiften. För privat pensionssparande väljer jag att köpa fonder själv.

Behåll Teslan om du kör så pass mycket som 2000 mil. Laddar du mestadels hemma är det inte dyrt att köra Tesla. Laddhybriden tycker jag är meningslös eftersom du har dubbla drivsystem och fortsätter med service etc. Sålde min två år gamla Tesla och totalkostnaden för 6500 mil var ca 30 kr.

30 kr/mil menar du?
Annars är det ju riktigt billigt! :smile:

Vad är det för diversifiering som du betalar 0,5% per år för som du inte kan få från lysa?

Se svar från Opti i annan tråd:

Så det är råvaror, frontier markets, globala realräntor, globala högavkastande obligationer och valutasäkring? Hur vet du att det är värt 0,50% högre i avgift per år (för det är vad det kostar dig)?

Jag vill ha lägre svängningar på just denna del av mitt sparande. Sedan försöker jag leta reda på rabatter. De brukar ge 0,25 % rabatt på avgiften med jämna mellanrum.

1 gillning

Hur mycket går det att sälja Teslan för? 500.000 kr? 600.000 kr? 700.000 kr? Ni skulle dubbla ränte- och buffertdelen (eller amortera) och få pengar över till en billigare bil. Det skulle jag lockas av.

Man kan tänka sig att det är värt ungefär ett år av sparande…

Hej.

Tack för svaren.
Jag tänker att vi skulle få minst 600 för Teslan. Så ett upplägg är amortera med hälften och resten till annan bil och investeringar.