Sälja till förlust eller avvakta?

Efterlyser kloka inspel från RT-nätverket då jag sitter i lite av ett dilemma. Som så ofta i gränslandet mellan Excel och emotions.

Jag har ett semesterboende som köptes 2021 för 4,7 msek. Av olika skäl använder vi det ytterst lite och skulle därför tycka det var skönt att bli av med det. Dvs. vi skulle inte tappa livskvalitet vid ett avyttrande. Vi hyr ut boendet till en nivå att ekvationen är i princip ±0 på årsbasis (intäkterna täcker driftskostnad och vår bolånekostnad för primärboendet). Dock skaver det att jag skulle kunna låta kapitalet jobba på i en fin globalfond om vi sålde, då vi inte har behov av pengarna (50% belåning = 4 msek på primärbostad som jag tycker är en bra nivå att ligga kvar på).

Marknaden har gått ner på orten sedan 2021 och jag tror att vi i dagsläget får max 4 msek för semesterbostaden. Det finns ett antal signaler på att marknaden är på återhämtning, vilket gör att vi kanske inom 2-3 år passerat inköpspris.

*Typiskt RT-logik är ju att dessa pengar jobbar på bättre med snitt 7% avkastning i en globalfond. Men det kräver att jag har the guts att pyttsa in hela beloppet i ett bräde på börsen (det har ju hänt att det går ner också :wink:

*Det är mentalt jobbigt att realisera en förlust på 700k

**Jag behöver inte pengarna idag. Det är endast girigheten kopplad till alternativkostnaden enligt ovan resonemang

Hur hade ni resonerat?

ps. Jag har en allmän plan att inom 3-4 år ha realiserat så mycket så möjligt från illikvida till likvida tillgångar då jag sitter i en hel del onoterat ( gamla och nya optionsprogram kopplat till mitt jobb). Så även om jag säljer bostaden till förlust är jag kvar med den del illikvida tillgångar ett antal år.
*

Spontant tänker jag att ett fritidsboende som betalar sig självt är en investering precis som en indexfond. Vilken som kommer gå bäst närmsta åren är omöjligt att säga. Men båda går nog bättre än att ha pengarna oinvesterade ifall du inte vågar investera dem.

Min tanke är att pengar mår bäst där man gillar att ta hand om dem. Gillar ni att fixa med fritidsboendet, hyra ut, göra förbättringar, mm. Så ha kvar det. Gillar ni det inte men gillar att ha investeringar, månadsinvestera, göra ev omfördelningar, mm. Flytta pengarna.

Vinst eller förlust är mindre viktigt. Det är var pengarna gör bäst nytta i ert liv framåt som räknas.

Mentalt jobbigt med förlust och mentalt jobbigt att va oinvesterad låter mer som mentalt jobbigt är det du behöver jobba med än själva beslutet. För det är inte livsavgörande. Du kommer ha bra ekonomi vilket som.

Gör de verkligen det? 4miljoner x 7% = 280 000. På två år har du 580000, tre år 900000. Så om lägenheten går upp till 4,7 igen på 2 år så har de inte jobbat bättre i en fond, men tar det tre år så har en globalfond varit bättre. Sen tillkommer bolånet på primärboendet, vinstskatt på fond samt förlustavdrag om du säljer med förlust. Men det verkar inte självklart att en globalfond är bättre, men kanske missar jag något, jag är inte så van att räkna på sånt här.

Tack för inspel och värdefulla reflektioner Jonas. Mycket uppskattat :folded_hands:

Anna, tack för att du tog dig tid att svara (och räkna :slight_smile: ) . Uppskattat :folded_hands:

1 gillning

Är det ett semesterboende i Spanien? Mycket tyder på att priserna på fastigheter i Spanien fortsätter att gå uppåt då bristen på lediga bostäder i områden som inte är oattraktiva fortsätter att öka.

Så täcker du kostnaderna med uthyrning så hade jag nog väntat i två år och sedan fattat nytt beslut.

Fjällbostad i Norge :grimacing:

1 gillning

Båda i Europa, men det är väl det enda som är gemensamt med en semesterbostad i Spanien…

Jag hade värderat friheten i att slippa ett hus högre än 700k förlust +rodda med hyresgäster

Det är en valid point. Vi har löst det med en förmedling så vi lyfter inte ett finger gällande uthyrning. Annars hade jag kastat in handduken för länge sen :grinning_face_with_smiling_eyes:. Adminmässigt så är dock deklarationskrånglet nästan ett skäl nog att avyttra :sweat_smile:

Det är nog svårt att räkna fram vad som är rätt ändå för det går ju inte att veta att en fond ger 7% just de närmsta åren eller att boendet går upp 700 papp.

Men något jag tänkte på var att många analytiker varnar för att kriget i Iran kan slunga oss in i en rejäl lågkonjunktur nästa år. I så fall gissar jag att sånt som semesterboenden är en av de första sakerna som drabbas. Så kanske är det ändå klokt att sälja nu och inte riskera att få svårt att få sålt om ett par år?

Svårt att resonera sig fram till rätt beslut. Önskar dig lycka till!