Sälja tomtmark privat eller via ab

Hej!

Jag köpte 8500kvm tomtmark för 800000kr år 2018.
Tog lån på huset och köpte den privat.
Fick den billigt då kommun inte var klar med översiktsplan osv.

Nu är allt med kommun klart och jag har börjat planera för avstyckning och försäljning.
Jag kommer få ut sju tomter värda ca 1 200 000kr styck.

Säljer jag privat så räknas det som näringsfastighet och jag får betala 28% vinstskatt som jag förstår.

Det jag undrar är om det är lönsamt att starta ett aktiebolag som köper min mark för 800 000kr och sedan avstyckar och säljer de sju tomterna?

Har ingen aning om frågan men en ten-bagger på 4 år är inte illa :smiley: Grattis!

Jag tror att sälja det till AB under marknadsvärde på sättet du beskriver är olagligt. Någon får rätta mig om jag har fel.

I övrigt så är väl 28% skatt mindre än vad du får betala i bolagsskatt + skatt i utdelning skulle jag tro,

Ja, att sälja marken privat till ett eget AB till ett pris som ligger under marknadsvärdet kan ge dig stora problem till absolut ingen nytta.

När tomterna är avstyckade och det är klart att de är villatomter, är min bedömning att reavinsskatten blir 22 procent.

Reavinstskatten blir annars 27 procent, inte 28.

Dessutom är pengarna då inte dina utan bolagets. Det kostar att ta ut dem därifrån.

1 gillning

Tack för svar :+1::relaxed:

Känns så konstigt att det blir högre skatt om jag inte säljer till en närstående.
Hade min mor köpt en tomt så blir det lägre skatt än om någon annan köper.

Hur menar du nu? Reavinstskatten beräknas på försäljningspriset minus dina utlägg. Det spelar ingen roll om du säljer till din mor eller någon annan.

Jo det är skillnad om den säljs som privatbostadsfastighet eller näringsfastighet. Hittar följande på skatteverket

" * Har du sålt tomtmark som avstyckats och bildats samma år som försäljningen, eller sålt ännu inte avstyckad mark är tomten en privatbostadsfastighet om den säljs till en närstående (till exempel ditt barn), och den närstående har för avsikt att bygga en privatbostad på tomten.

• Om du säljer tomtmarken till någon som inte är närstående är det en näringsfastighet."

Vinst och förlust beskattas olika beroende på om tomtmarken räknas som en privatbostadsfastighet eller som en näringsfastighet.

eller har jag tolkat det fel?
Jag kan även få det till en privatbostadsfastighet om jag säljer samma år som jag styckar av?
Blir inte klok på det ialf :smiley:

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig men det måste väl vara värt att ta kontakt med något proffs som kan guida dig i detta? Även om det nu skulle kosta 10-20k att få hjälp med detta så är det ju värt det tänker jag :slight_smile:

Nu förstår jag vad du menar.

I praktiken:

Säljer du samma år till utomstående som när du styckat av tomterna blir det näringsverksamhet.

Säljer du året efter blir privatbostadsfastighet. Jag har gjort ett antal deklarationer efter denna modell, och jag har aldrig, upprepar aldrig fått någon invändning från Skatteverket. Då har det ibland varit två avstyckningar samma år.

Skulle du däremot sälja alla sju tomterna på en gång, så är det möjligt att Skatteverket har synpunkter på att det är näringsverksamhet. Om möjligt sälj inte alla samma år utan sälj först en för att se hur det går.

Detta låter klokt. Om det börjar byggas på en tomt tror jag att värdet på resterande kommer att stiga.

Byggbolag vill gärna köpa allt på en gång för att säkra sig om mark och kunna bygga effektivare. Säljer du själv direkt till privatpersoner kan du få bättre betalt, gissar jag.

Ok det låter bra!
Vi bor på annan ort än där denna marken ligger så tanken är att ta vinsten av detta och köpa mark där vi bor nu för att bygga eget på.
Kommun släpper upp till fem tomter utan att en ny detaljplan behövs.
Så först tänker jag sälja fem och senare de sista två.

Men du tror mer på att sälja två i stöten?
Säljer jag fem nu och råkar bli beskattad som näringsfastighet så blir det ju en hel del mer i skatt.
Men å andra sidan med tanke på de räntehöjningar som det flaggats för så kan jag ju förlora mer i värdeminskning än den skatten om jag avvaktar.

Om man säger att värdeminskningen för höjda räntor skulle gå jämt ut med den högre skatten så betalar jag ju hellre skatt. Dels för att jag får ut min vinst nu och dels för att skatten gör mer nytta för samhället (förhoppningsvis :D)

Jag delar din åsikt. Låt oss hoppas vi har rätt. Lycka till!

1 gillning

Jag säger bara vad som är min erfarenhet, några råd vill jag inte ge.

En tanke: Om du inte äger din nuvarande bostad och säljer en tomt som klassas som privatbostad, då borde du väl kunna skjuta upp reavinstskatten eftersom du skall bygga nytt?

¨Du kan sälja 14 tomter under en 10-årsperiod. När du säljer den 15:e betraktas det som näringsverksamhet. Alla tomter du säljer kommer betraktas som näringsfastigheter och vinsten kapitalbeskattas med 27% en relativt låg skattesats på de 14 första.

När säljer din 14:e tomt är det dags skapa ett AB innan du säljer den 15:e annars hämtar som vinsten som inkomst av näringsverksamhet och beskattas därefter vilket blir dyrt…