Sålt boendet i en dyr ort för att flytta till en mindre och leva på kapitalet?

Hej,
Jag bor sedan många år utomlands, och har egentligen aldrig tänkt på vårt boende som en investering. Men vi köpte i rätt tid, och i rätt stad för 12 år sedan. Nu är vår lägenhet värd så pass mycket att om vi säljer den och flyttar till en mindre ort kan vi med råge leva på ränta och avkastning. Vi skulle ha långt mer än 15 miljoner SEK kvar efter alla lån är betalda. Ja, det är vansinne, men ibland har man tur… Är det ngn som gjort något liknande? Antar att det finns folk som sålt hus i fina områden i storstäder och flyttat till mindre ort.

1 gillning

Japp. Det jag hakar upp mig på i vår småort tror jag kallas för “anchoring”. Jag ser husets låga pris och värdeökning som ett hinder för större investeringar.

1 gillning

Ett tips är att vara försiktig och sälj lägenheten innan du köper något i Sverige.

Gör du det i fel ordning kommer skatteverket vilja ha sin del av kakan (30% vinstskatt).

Sitter i det läget själv där vi överväger om det är värt att sälja allt och bo utomlands under ett år för att slippa betala nån miljon i skatt.

2 gillningar

Jag sålde mitt hus i Stockholm nyligen och köpt hus på liten ort och får loss en hel del.
I eran situation är det väl inget att ens fundera över om ni nu kan tänka er att bo i mindre ort. Det är ju den avörande frågan. Men sen är det ju givetvis alltid möjligt att flytta till större stad igen om man inte trivs.

För egen del bytte jag förort till hus 100 m från stadens torg. Så jag är numera stadsmänniska och träffar och pratar med betydligt fler människor än tidigare. Lite lustigt faktiskt😄

3 gillningar