Så länge ni inte har remote/hybridarbete med i anställningsavtalet, så är väl saken rätt enkel. Du som chef har alla möjligheter att arbetsleda de anställda. Det är inget konstigt alls (rent juridiskt) med att därmed kräva att en anställd då jobbar på plats. Det är inte helt ovanligt med, och exempelvis vi har, formuleringar i stil med att den anställdes stationeringsort är Orten, och att arbetsplatsen är kontoret på adress X eller Y, alternativt i kunds lokaler.
Möjligtvis kan ett litet bekymmer uppstå om någon (redan) de facto jobbar 100% remote och har gjort det ett bra tag med chefens tillåtelse. Då kan det anses vara så att arbetsplatsen faktiskt flyttats. För att skydda oss mot det fallet brukar vi skriva tilläggsavtal för de som vill jobba helt remote. Helt enkelt ett separat avtal som förtydligar att det är okej tillsvidare, men kan sägas upp med en X dagars varsel av båda parter.
Boka in ett möte med den anställde, förklara de problem du ser, och be personen jobba. på kontoret ett tag för att se om det förbättrar läget. Att vägra dyka upp på kontoret, däremot, skulle faktiskt kunna anses vara arbetsvägran = skäl för uppsägning.
Med det sagt så är väl ovan ett väldigt offensivt sätt att lösa det på. Börja med det där samtalet. Förklara problemen du ser, och om den anställde inte själv har en egen bättre lösning, så kommer nästa steg vara just att behöva jobba på kontoret.