Sambo står helt utan ersättning

Nej, du missförstår mig här. Bo tillsammans i formell mening handlar det inte om. I praktiken är ju det scenario vi skissar på att “bli särbo”. Så kan man absolut leva.

Hej och välkommen till forumet.
Har varit i liknande situation men jag gick på A-kassa och sambon blev sjuk och fick gå på socialbidrag, hon var inte med i akassan sedan innan och hade inte heller SGI.
Socialen tyckte min A-kassa var “för hög” så de gav henne mindre pengar så det blev för knapert så vi flyttade isär tills jag fick jobb och hon började arbetsträna och till sist timanställning och då uppfylde arbetsvilkoren så hon kunde få lägsta A-kassan när hon inte hade timjobb. Var svin trist och skit jobbigt emotionellt men de var enda sättet.
Jag hade satt mig i dålig situation med blankolån och soc struntade i att räkna med dom som utgifter i hushållet då de inte var ett måste att betala enligt dom, så de drog ner sambons bidrag till långt under existensminum.

3 gillningar

Kom på!

Nu vet jag inte vilken diagnos som förhindrar arbete. Men om hen har vissa merkostnader för hjälpmedel, anpassningar, mediciner osv, så kolla upp FKs merkostnadsersättning. Kanske långsökt, men många vet inte ens att den finns.

Lever man på marginalen kan det bli ett välkommet tillskott.

4 gillningar

Det rimliga är naturligtvis att man som ogift, vuxen människa är ansvarig för sin egen försörjning eller brist på sådan - inte släktingar, någon man råkar bo ihop med etc. Då får man konstiga effekter som den du beskriver, eller kanske en skuldsatt/låginkomsttagare till släkting som kan erbjuda att du bor hos denne tills du kommer på fötter igen men inte klarar av att leva på existensminimum tillsammans med dig för den sakens skull - och därför tvingas neka dig tak över huvudet. Har även läst om exempel där kompisar av motsatt kön som bor tillsammans måste bevisa att de inte är ett par för att ena parten inte ska behöva försörja den andra.

Vi kan absolut gå tillbaka till ett system där familjerna får klara sig själva, men då ska skatterna sänkas till hälften av dagens. Man kan inte ta bort en stor del av människors inkomst och sedan komma med orimliga krav för att de ska få tillbaka småsmulor av den när de har det kämpigt.

4 gillningar

Det har hänt mina vänner som bott ihop, och det var bara vänner utan romantisk relation som pluggade och hade en studentlägenhet de delade på, planlösningen var till och med utformad som 2 studenrum med gemensamt kök.
Ena vännen fick inte jobb under sommaren under sommaruppehållet och ansökte om socialbidrag för att täcka hyran och lite mat och då tyckte de att min andra vän som hade lyckats få jobb även skulle försröja vän 1 då de var sambos. De var ett jäkla helvete och socialen vägrade tro på att två av varsit kön kunde bo ihop utan att nuppa. De fick tillslut ta till jurist…

Är man inte med i Arbetslöshetskassan, så får man - helt följdriktigt - ingen ersättning därifrån.

”Skyddar man inte sin SGI”, så får man - helt följdriktigt - ingen sjukpenning. Handlar det om ”svartjobb”?

Ibland får ta konsekvenserna. Våra gemensamma skattepengar, i form av socialbidrag, ska inte användas för att belöna dem, som inte själv ”försäkrat sig” mot sjukdom eller arbetslöshet.

Förslaget att flytta isär är nog riskabelt. Skattemyndigheterna jagar numera felaktiga folkbokföringar. Nuförtiden får myndigheterna samköra sina register. Ni skulle lätt ”falla ut” vid en sådan samkörning.

3 gillningar

Hur menar du? Om de genuint är särbos, omväxlande sover/äter/hänger hos den ena/andra/själva, separat ekonomi etc. finns det inte ett skit vare sig Skatteverket eller socialtjänsten kan göra. Vilka register skulle de poppa upp i ett sådant scenario?

2 gillningar

Antagligen finns angivet ”ej beviljats försörjningsstöd på grund av sambos försörjningsförmåga”i socialnämndens register över person X.

Ändrar X folkbokföringsaderss utan att X:s sambo samtidigt gör det, så kan en samkörning lätt visa att:

”X, som är utan sjukpenning och A-kassa, har vid förra ansökan ej beviljats försörjningsstöd p g a sambos försörjningsförmåga. Nu har X bytt adress (utan att sambon gjort det) och ansöker på nytt om försörjningsstöd”. Den myndighetsperson som inte blir ytterst misstänksam i ett sådant fall, finns inte.

Samkörning av register är oerhört kraftfullt.

1 gillning

Jag tycker att ni ska separera på riktigt. Och att du tar dig en funderare på om det här är rätt person för dig. Vad har du framtid att vänta med denna person? Utan denna person?

Ställer mig väldigt frågande till att du valt att bli sambo med någon som inte har grundkoll såsom A-kassa och denna skapade dramatik i bagaget. Bäddat för trubbel.

Låter hårt. Menar dock väl.

2 gillningar

Jag tycker det är upp till TS och sin sambo om förhållandet ska ta slut. Ekonomiska svårigheter går ofta lösa på lite sikt.

Sitter dom lite i :poop:en? Ja!

Men det som behöver lösas/besvaras är följande!

• Hur kan hushållets inkomst ökas?
• Kan hushållets utgifter minskas för att öka marginalerna?
• Är sambons diagnos livslång eller finns möjlighet till rehabilitering och återgång till arbetsmarknaden?

Om diagnosen och påverkan på arbetsförmåga är livslång, så tror jag man kan ansöka om sjukersättning trots avsaknad av SGI.

Om ni har stor villa och ni äger den, så kanske det går att hyra ut ett rum till inneboende? Eller dagtid som kontorsrum?

6 gillningar

Jag tänker det är väldigt svårt att bo ensam om man är 100% arbetsoförmögen. Hur ska man klara matlagning, städning osv.

1 gillning

Då har de möjlighet att göra hembesök hos den sökande och se att personen har ett eget hushåll, men de kan inte neka på de grunderna.

1 gillning

Det är svårt att få hjälp i er situation. Försörjningsstödet är utformat så att det är det sista som träder in, när försörjning inte kan ordnas på annat sätt. Det finns nackdelar med det, men det skulle också imo vara orimligt att tex Camilla Läckbergs sambo skulle kunna få försörjningsstöd medan hon åker första klass. Jag menar inte alls att låta hård, och har sympati för situation, men den är ett resultat av flera val din partner och du har gjort. Mitt råd är att hålla ut, om arbetsförmåga väntas kunna uppnås inom rimlig tid, om inte är mitt råd att hitta en lösning ni har råd med alt. separera. Hoppas det lättar för er snart iaf!

1 gillning

Och hur ska man få tag i en bostad för eget boende utan inkomst eller en massa pengar?

2 gillningar

Här är lite jag hittade om Sjukersättningens garantiersättning på FK hemsida.

Om du har haft låga inkomster eller inga alls

Om du inte har arbetat eller haft låga inkomster får du garantiersättning. Hur mycket du kan få i garantiersättning beror på din ålder och hur länge du har bott i Sverige.

Om du har hel ersättning och har fyllt:

• 19 år men inte 21 år får du 10 850 kronor före skatt i månaden
  • 21 år men inte 23 år får du 11 069 kronor före skatt i månaden
  • 23 år men inte 25 år får du 11 288 kronor före skatt i månaden
  • 25 år men inte 27 år får du 11 506 kronor före skatt i månaden
  • 27 år men inte 29 år får du 11 725 kronor före skatt i månaden
  • 29 år men inte 30 år får du 11 944 kronor före skatt i månaden
  • 30 år får du 12 163 kronor före skatt i månaden.

Beloppen är före skatt och gäller om du har bott i Sverige hela ditt liv. Det räknas om vid varje årsskifte för att följa prisutvecklingen i samhället.”

Det går även ansöka om sjukersättning på deltid, 25, 50, 75% om man har en begränsad arbetsförmåga.

Källa:
https://www.forsakringskassan.se/privatperson/sjuk/funktionsnedsattning-eller-langvarig-sjukdom/sjukersattning

5 gillningar

Så om ett förhållande tar slut hamnar man på gatan för att den förra sambon hade bättre lön än en själv? Eller man får inte göra slut när ena går på socialbidrag för då får inte den personen socialbidrag?
Att ekonomin inte håller ihop är väll rätt bra grunder för att göra slut också? Jag tror du är ute och cyklar här lite men det är bara jag.

3 gillningar

Det kanske skulle vara orimligt, men då är det ju samtidigt orimligt att hon inte får skattelättnader när hon tar över rollen som försörjare från staten.

1 gillning

Socialtjänsten gör bedömningar utifrån varje fall. Man tittar på vad personen själv har gjort för att lösa sin situation. Det egna ansvaret anses vara stort. Separerar man och därför behöver ett eget boende torde generera beviljat försörjningsstöd. Bestämmer man sig för att skaffa egen lägenhet i syfte att leva som särbos för att därför kunna lyfta bidrag… svårt att motivera inför handläggaren hur man själv har tagit ansvar för sin ekonomi och situation.

Fast ska en vuxen människa vara så pass beroende av en annan person? Jag hade aldrig accepterat att vare sig bli försörjd av eller försörja någon som jag inte har familj/är släkt med. Ryser bara jag tänker på att befinna mig i den situationen som mottagare.

5 gillningar

Man får självklart separera. Dock kan Socialtjänsten ibland ifrågasätta en isärflytt om man misstänks faktiskt inte bo isär. Men separera får man såklart.

1 gillning