I ett sånt scenario blir ju frågan varför personen med 20k lön har satt sig i en situation med så stora utgifter, om dealen är 50-50.
Personligen tycker jag att så pass stora skillnader motiverar att den som tjänar mest betalar mer. Men om en tjänar 45k och den andra 30k så är det inte självklart att den med 45k ska stå för mer, när det finns icke gemensamma barn.
Nej, det sa jag inte. Men det är mycket som inte är “bara” med en skilsmässa. Tex köpa ut partnern från gemensam villa etc. Därav att det kan finnas behov för äktenskapsförord, för fler fall en det enda fallet du nämnde.
Vissa verkar ha glömt bort att vi har haft inflation, skenande rörliga räntor och vid försäljning har vissa bostäder tappat så mkt i värde att man inte vill eller det för den sakens skull knappt går att sälja. Självklart är vi många som inte borde satt oss i denna sits. Det är inte bara att köpa ut. Och en bostadköpare som köptes precis innan 2022 hade givetvis helt andra planer på hur bostads och hushållsekonomin skulle se ut idag.
Lite sent svar, men då har man för mycket utgifter.
Eventuellt i detta scenario så får den andra ta en större belastning ekonomiskt.
Filosofin bakom mitt tänk är att man ska kunna stå på egna ben alltså att inte bli beroende/avhängd på sin partner, blir man det så sitter man duktigt i skiten.