Låter likt mig och min partner! Här är några punkter som har funkat för oss, testa det som du tror passar er:
-
bestäm en lagom nivå att ha samsyn på. Jag hade helst velat att min man ville sitta och göra månadsbokslut med mig men det kommer liksom inte att hända. Det är okej att att det inte är så.
-
kompromissa, på riktigt och åt båda hållen. Som den mer ekonomiintresserade är det lätt att komma från ett ”jag vet mer och därmed bäst”-perspektiv. Det tjänar man ingenting på och du kommer bara bli besviken över att din partner inte är precis som du.
-
uppvärdera att ni är olika. Jag tycker det gör stor skillnad om båda uppvärderar varandras styrkor istället för att fokusera på att eliminera olikheterna. Ärligt talat hade jag inte velat ha en motpart som tänker exakt som jag i detta. Min man lyfter andra perspektiv och reducerar bias hos mig.
-
när ni är överens om de stora penseldragen (vad som är gemensamt vs enskilt, sparande, boende etc) så kan faktiskt den ena sköta det praktiska. Tänk att du får en strategi att exekvera på. Obs jätteviktigt att informera din partner, typ statusuppdateringar (”nu har vi tagit såhär mycket av bufferten, jag föreslår att vi riktar om en del av det långsiktiga sparandet för att återbygga reserven” osv)
Lycka till!