Säng från Jysk eller Ikea?

Har ni någon säng från dessa ställena ni kan rekommendera? Det är en djungel…
Man vill ju inte den ska vara slut efter ett år…:upside_down_face:

Som med alla sängar så är det individuellt. Åk och provligg,välj en som knns bra för dig och du kommer med all sannolikhet kunna ha den 5-15år beroende på hur billig den är och hur du behandlar den.

Jag har en Ikea säng i ett av gästrummen och den är helt OK, framför allt med en lite bättre bäddmadrass som tillägg.
Men som med allt så får man vad man betalar för. Nu vet jag inte gur akut din situation är. Men jag försöker matcha köp av denna typ till rea. BF eller dylikt, kan bli ett antal tusen billigare

Jag och min make köpte för 15+ år sedan var sin sultan från Ikea - och har varit nöjd sedan dess. Nya bäddmadrasser har tillkommit sedan dess - men inte på grund av att de har gått sönder, utan mer att vi ville ha något nytt och fräscht.
Jag vet att Sultan har utgått, och ersätts av Skotterud - inget jag har någon erfarenhet av, men något vi definitivt skulle kunna tänka oss om våra sängar skulle gå sönder.

Jysk har jag tyvärr sämre erfarenheter av, inte just av sängar men andra möbler och varor med varierande kvalitet - vissa helt ok, andra sämre.

3 gillningar

Hade en Jysk säng (tror jag det var) från att jag var barn till vuxen, kanske 15 år. Funkade bra, men bäddmadrass byttes väl några gånger. skänkte bort den för att den var för liten för 2 personer. Har nu dubbelsäng från Ikea (fick den begagnad), köpte ny någon dyrare bäddmadrass från Ikea. Den är vi nöjd med.

Det finns ju någon guide på Ikeas hemsida där man fyller i vikt/hur man sover osv så får man rekommendationer. Om du ska köpa ny alltså. Använd den och åk sedan och känn efter vad som känns bra. Känns som det ska mycket till för att sängen ska gå sönder. Använd bäddmadrass och madrasskydd så håller det länge.

1 gillning

Jysk har väldigt bra skummadrasser med ofta 50-70% rabatter. Pratar om deras dyraste varianter då. Dessa kak du ha på vilken säng/stativ som helst och få en väldigt billig lösning…

IKEA har helt OK sängar, jag vill dock varna för deras bortforsling av gammal säng. Där verkar de inte ha pli på sina samarbetspartners och kan då inte schemalägga en ny tid för hämtning när döraren struntar i att dyka upp (hyfsat centralt i storstad).

Varför bara jämföra Jysk eller Ikea? Finns fler som säljer sängar. Vi har en från Mio och är supernöjda!

2 gillningar

Så sant! Jag hade tänkt köpa från Mio men det föll på min dåliga framförhållning, vid det tillfället var leveranstiden 6-8 veckor.

Förstår! Är det mer bråttom än så, så är det väl klokt med Jysk eller Ikea då de oftast har bra i lager enligt min erfarenhet.

2 gillningar

Kungsängen är också bra, där kan man dessutom måttbeställa bäddmadrass om man råkar ha en säng med andra mått än svensk standard.

3 gillningar

Jag är väldigt nöjd med min säng från IKEA. Köpt 2015 o kommer kunna hänga med flera år till. Sängbotten - Evenskjer, ”mellanmadrass” - Hesseng o bäddmadrass - Toröd. (Har säkert andra namn nu, men personalen brukar kunna plocka fram motsvarigheten).

2 gillningar

Samma tillverkare på Jysk och Mio. Jysk är betydligt billigare. Man betalar för att man kan anpassa sängen mer på Mio. Och det tycker jag inte är värt det när det är likadan säng.

2 gillningar

Funderar på denna då den fått väldigt bra resultat i tester. Finns många sängar som är sköna. Det jag oroar mig för är hur länge de håller…

2 gillningar

Det var billigt. Är det den prisklassen du söker så kan du nog bortse från mitt svar. Min erfarenhet är dock att man får det man betalar för. Tycker Jysk har helt ok sängar i budgetklass. Deras övriga möbelsortiment är jag extremt tveksam till.

Säkert 15-20 år. Min säng är 12-13 år gammal och jag sover gott i den. Har inte ens bytt bäddmadrass fast men tydligen ska göra det efter sju år.

Vill ändå slå ett slag för Ikeas sängar!

Har du begränsad budget? Vi har genom åren köpt flera sängar på Blocket av kända märken. Inte för alla kanske, vissa tycker det är snuskigt trots att de gärna sover i hotellsängar där all sköns folk gjort gudvetvad :see_no_evil: Vi har då aktivt letat efter sängar som använts i gästrum eller sommarstugor, de är ofta riktigt fräscha :+1:Naturligtvis kollar man på plats att det inte finns mystiska fläckar, märklig lukt och liknade. Man vill ju inte få hem vägglöss :see_no_evil: Ny bäddmadrass och saken är biff :+1:

1 gillning

Kan absolut betala mer. Men denna hade fått bra betyg. Men vi ska åka och testa.
Resårmadrass verkar vara rätt mycket billigare än kontinentalsängar. Får prata med dem på Ikea också .

Vi tänkte nog köpa ny, men håller med dig om att det inte är någon skillnad egentligen.

1 gillning

Skulle aldrig köpa begagnad säng, andra stoppade möbler eller kläder men förstår att det inte är helt logiskt då jag gärna bor på hotell.

Tycker ändå det är viss skillnad att ta hem en begagnad säng och sova i den nästan varje natt jämfört med att bo på hotell.

2 gillningar