Sänka belåningsgrad eller amortera enligt plan?

Skulle vilja höra några andras tankar och synpunkter angående belåningsgrad och sparande. Läget är följande:

En familj med ett litet barn och vi bor idag i en bostadsrätt och har en belåningsgrad på 78%. Vi följer amorteringskravet på 2% per år, men mina tankar går åt att ta ut ca 250k från min portfölj för att sänka vår belåning till under 70% och därmed sänka månadsutgifterna på amortering och ränta, kan då få ner den rörliga räntan på bolånet en del också. Totalt skulle det sänka våra månadsutgifter i dagens läge med ca 3000kr.
De 250 000 som jag i så fall plockar ut skulle motsvara mitt sparande under två år.
Anledning är att jag funderar rätt mycket på räntor och bopriser framöver.

Jag gillar tanken på att hålla nere utgifterna för boendet, samtidigt som det inte kommer ge mig så mycket mer pengar att spara/investera per månad. Framöver planeras väl även ett till barn, men vi är inte i behov av större boende pga det. Vill som sagt höra andras tankar som kanske har haft liknande tankegångar. Tack och hej!

Generellt så avkastar säkert din portfölj rätt mycket mer än vad bolånet kostar. Men det intressanta ligger i “få ner den rörliga räntan på bolånet en del också”.

Hur mycket sänker du räntekostnaderna totalt om du amorterar ner till 70%? Både pga mindre lånebelopp och om banken sänker räntan för att du har lägre belåningsgrad. Det blir ju som en avkastning på de 250 000 kr du amorterar. Ställ det mot förväntad avkastning på 250 000kr i portföljen.

2 gillningar

Räkna inte med amorteringen i de sänkta månadsutgifterna, amorteringen är ju ett slags sparande. Ett sparande med låg avkastning just nu.
Eftersom du sparar så mycket som 10 000kr per månad så behöver ni inte tänka på att sänka månadsutgifterna. Bättre att fortsätta investera på börsen så länge den går bra… :grinning:

1 gillning

Tack för svar! Som du säger gör ju de tänkta pengarna sitt jobb där de ligger, och tillsammans med nyspar kan de ju arbeta på.

Skulle få ner räntekostnaden med 800kr per månad som det ser ut i dagens läge. Amorteringen är ju en typ av sparande, men ser det ändå som en ”utgift” som ska ut.

Det hela grundar sig i att jag vill säkra upp, och tänker man på eventuella framtida föräldrarledighet osv så kan ju en lägre månadsutgift kännas skönt. Kanske landar i ett mellanting där vi lägger undan endel varje månad för att sen kunna göra lite extra amorteringar så får de andra pengarna ligga kvar och arbeta som det varit tänkt.

800*12/250000 motsvarar ju 3,8% avkastning (före skatt/ränteavdrag). Historiskt lägre än börsen, men inte helt oattraktivt iom att det är rätt säker avkastning.

Pengar som är mer likvida (i portföljen) jmf. med att betala av lån kan ju också vara en säkerhet.

I slutändan handlar det ju om nivå på sparande och fördelning mellan amortering och “portföljen”. Om det känns bra att amortera lite mer så att ni kommer under 70% så kör på det. Kanske att det kostar några kronor i slutändan, men om det ökar er trygghet är det kanske värt det?

2 gillningar