Sänka förmånsvärdet på elbil från 2022?

Planerar att köpa en Tesla från 2022 registrerad innan 1a juli. Förmånsvärde enl skatteverket då 6300kr.

Diskuterade lite med kära chatgtp som säger att det ska vara möjligt att justera förmånsvärdet för miljöbilar registrerade innan 1a juli 2022 till annan jämförbar bensin/dieselbil. I detta fall tex xc60/bmw x3

Skulle då hamna på förmånsvärde 4700 kr istället. Dokumentation ska enbart behövas hos arbetsgivare (vilket är jag själv) , är detta något som någon här har tillämpat ? Stämmer detta?

Skatteverket har en tabell med vilken bil som motsvarar en viss miljöbil, och gör den justeringen åt dig redan i bilförmånsberäkningen när du väljer registrerad innan 1 juli 2022.

Exakt justering de gjort syns tydligare när du expanderar “Så har vi räknat” (långt ner på beräkningssidan).

Det finns en lista på ”jämförbara bilar” , men när man kollar på Tesla så finns ingen jämförbar bil ? Regeln är alltså inte tillämpad om jag tolkar detta rätt och då bör man kunna göra som jag skrev ovan ?

Enligt tabellen här Skatteverkets allmänna råd om värdering av bilförmån för beskattningsåret 2022 | Rättslig vägledning | Skatteverket sida 133 så har Tesla hanterats som samma modell men med en justering. Till exempel Model 3 LR AWD som justeras ner med 237 000 kr för att få en förmånsgrundande nybilspris på 382 900kr.

Hur får du förresten att en bensin/diesel BMW X3 skulle vara billigare om du skulle använda den som jämförelsebil? Snabbkoll av den såg ut att ha högre förmånsgrundande nybilspris än Tesla Model 3 och Y.