Sänka sin belåningsgrad och få bättre ränta. Hur ska jag räkna?

Hej,

Jag köpte hus för två år sedan och större delen av mitt bolån övergår till rörligt om några månader. När jag köpte huset hade jag ca 85% BG. Jag har sparat ihop en del sedan dess och tänkte betala ner lånet till 75% BG (bättre ränta under 75% BG) men jag vet inte hur mycket jag behöver betala. När man beräknar BG så ska man använda det amorteringsgrundande värdet på bostaden eller? Hur får jag fram detta värde? Är det köpeskillingen eller något annat?

Det är banken som bestämmer exakt vilket värde som gäller för belåningsgrad vid ränterabatt. Men det ska ju vara nuvarande marknadsvärde. Bäst är nog att höra med banken, de kan resonera lite olika hur de kommer fram till marknadsvärdet.

Gäller det inte det amorteringsgrundandets värde? :grimacing: eftersom det är ”låst” i fem år.

Det amorteringsgrundande värdet styr amortering i 5 år. Belåningsgraden idag baseras på aktuellt marknadsvärde och om det är två år sedan så är det värdet för gammalt så köpeskillingen kan inte användas som värde. Man brukar säga att en värdering är giltig i 1 år.Bäst att fråga banken hur mycket du skall amortera ned för att få bättre ränta? Intjäningen minskar ju för banken om du minskar lånet :slight_smile:

2 gillningar

Be en mäklare om en värdering. Framförallt kan du specifikt fråga om hen kan ge en värdering på exakt det som krävs för att nå 75% belåningsgrad. Ta det sen till banken och be om bättre ränta.