Jag skulle nog säga att det blev besvärligare än väntat med barn 2 (medan barn 1 var lättare än jag hade förväntat mig). Att ha båda barnen på samma skola/förskola hade nog underlättat men sån tur hade inte vi och är det en viss åldersskillnad kan det tyvärr bli så att man måste ha ungarna på olika ställen. Det har i sin tur lett till att vi har lämnat varsin unge eftersom det tar sån tid att lämna båda vilket i sin tur leder till att det blir problematiskt när man “bara” har en bil. Åldersskillnaden har dock inte gjort att man sluppit bråk mellan syskonen. Ånej, det bråkas och tjafsas ungefär hela tiden vilket är betydligt mer påfrestande än när man bara hade en unge. Förutom det vill barnen så klart helt olika saker vid varje givet tillfälle. Bara att få dem äta samma mat är svårt. Det går inte heller att låta den ena förälder vila medan den andra är med barnet. Eftersom det är två barn som vill helt olika saker är det svårt för en förälder att ha hand om båda barnen eftersom det är omöjligt att hitta på något som båda tycker om. Med detta vill jag få sagt att man inte ska underskatta den extra arbetsbördan som krävs med två ungar jämfört med en.
@litenapa
vad anser din partner?
Oavsett beslut, måste den tas gemensamt för att minska eventuella irritationer i framtiden.
Visar inte statistiken att män som har varit föräldralediga länge har högre inkomster senare i livet?
Samt att par som delar på bördan med föräldraskapet har större sannolikhet att hålla ihop.
Hon hittade ju fel på dig oavsett var du gjorde, så problemet var ju hon inte något annat.
Ett sätt att räkna är timmar från hemmet i stället för en teoretisk arbetstid. Då kan man lättare se vad en högre eller lägre lön faktiskt innebär.
Jag hade börjat med att gå ned i tid till 75% och utvärderat efter en tid om balansen blir bättre. Trots minskad arbetstids så skulle lönen vara högre än om du hade bytt. Ett nytt jobb garanterar inte heller mindre arbete framförallt inte om man jämför en 75%-tjänst mot en 100%-tjänst.
Jag är i en annan livssituation än du just nu, mina barn är stora, yngsta är 12. Jag har nyligen bytt jobb vilket gett typ 10K netto mindre, just för att vara närvarande mer hemma, trots att mina barn är stora!
I ditt läge skulle jag valt tid med familjen och lägre lön. Barnen är bara små en gång, men mer pengar kan du alltid tjäna senare.
Flera av de påståendena kan vara sanna samtidigt eftersom korrelation och kausalitet är två skiljda fenomen. T ex kanske låginkomstmän har mindre ekonomiska marginaler till att vara föräldralediga?
Välj jobbet med lägre lön! Småbarnsåren ÄR tuffa även då man är två ”närvarande” och låt sparandet gå på sparlåga tills barnen är större.
Det är utbrett och tyvärr inte bara ett personligt problem.
Du har fått många råd att byta till jobbet med lägre stress /mindre arbete och lägre lön. Många olika argument för att gå ner i tid och inkomst men huvudsakligen att mer tid med familjen går inte att ångra och välja till efteråt om du väljer att vara kvar med hög inkomst /mycket jobb /stress.
Ett av de bästa argumenten för att byta till lägre inkomst /mer tid med familjen gav du själv utan att du märkte det…
“nuvarande arbetsgivare har en kultur jag inte helt klickar med också.” lyssna på ditt eget hjärta!
“Tror jag kan ångra mig längre fram för att jag släppte guldägget” Du säger ju egentligen själv att det är allt annat än ett guldägg! Lyssna på dina egna argument!
Valet är givet! Välj familjen och barnen! Även om det mot förmodan blir en skilsmässa längre fram (vilket sannolikt är större risk om du väljer att vara kvar på jobbet med hög inkomst), kommer du att ha enorm glädje av att ha valt mer tid med barnen! Barnen kommer att ha glädje och nytta av det och en bättre förebild!
Våga släppa taget om tryggheten(den falska…?) som högre lön ger.
Lycka till!
Om du utgår från det omvända scenariot då? Ser inte att någon tagit upp det perspektivet.
Säg att du skulle ha ett jobb där du tjänar 50k för en 40h vecka i din stad. Du blir erbjuden en tjänst med 80k i lön, men den betyder mycket resande och borta från hemmet. Din sambo kommer behöva ta majoritet av vabb och ansvar för barnen.
Skulle du vara intresserad av att ta den tjänsten?
Det går inte riktigt att se det så eftersom vi är skapta till att känna mer smärtsamt att förlora pengar än det känns gött att “vinna” pengar.
Barn och sambo kan du väl bonda med längre fram, så länge barnen är små ska de ju bo hemma en himla massa år till. Verkar ju som att din sambo är nöjd med upplägget med “livspusslet” som det är också. Med en hög lön kan ni unna er trevligare semestrar, Aruba istället för Mallorca, så passa på att bonda då. Vem vet, kanske tycker övriga familjen att det är bättre med lite mer pengar att röra sig med än en till vuxen som dräller där hemma. Man ska komma ihåg att det är rätt jobbigt att vara ny på jobbet, tar ofta en tid att komma in i det. Och stort sparande är ju bra att prioritera.
OBS ironi, jag tycker inte så utan försökte mig på lite omvänd psykologi i all välmening
Om ovanstående kändes mitt i prick så har du ju ditt svar. Och om det skavde så säger det ju dig något också ![]()
Lite oväntat svar till en början. ![]()
Men håller med om att det är en bra metod
Jag skulle säga att det är klockrent att byta jobb av flera anledningar och tror de flesta redan har nämnts (inte läst hela tråden).
Ytterligare ett som kanske inte nämnts är att om du är slutkörd större delen av veckan så tar ju nuvarande jobb de facto mer tid av dig än vad du får betalt för.
Låt oss säga att du är slutkörd all vaken tid utan kanske söndag då du återhämtat dig lite. Då blir det att jobbet tar av din energi 96 h/v och 384h/mån (16 h/d mån-lör). Slå ut lönen på detta så blir det en timlön på 208-234 kr oräknat att du betalar högre skatt.
Låt oss ponera att du på nya jobbet kanske är påtagligt sliten 30 min efter jobb och behöver inte spendera stor del av helgen på att återhämta dig blir det en timlön på 294-353 kr.
Jag har själv bytt jobb just för att jobbet de facto tog mer av min tid och energi än vad jag fick betalt för. Har aldrig ångrat beslutet.
Hej!
Vill bara tacka för alla bra svar, baserat på dom och många diskussioner med nära å kära så börjar mitt nya lägre betalda jobb om några veckor! Mår bättre mentalt av bara tanken, tack för att ni delade med er av era erfarenheter!
Grattis till ny riktning i livet!![]()
Ja ju mer man tänker på det inser man att ha barn är nog egentligen inte förenat med att bägge föräldrar ska ha heltidsjobb. Definitivt inte riktigt krävande jobb åtminstone.
Jag tror du fattat rätt beslut TS.