Sänkta bostadspriser gör det enklare att köpa första bostaden - inte lägre amorteringskrav

Här är några ödmjuka förslag:

  • Mer billiga hyresrätter. Så länge det är billigare/kostnadsneutralt/lättillgängligare att köpa än hyra så kommer folk vilja köpa och priserna alltså hållas uppe. Låt allmännyttan bygga och ta bort dess vinstkrav, om nu inte privata bolag klarar av det.
  • Förtäta, dvs vad man menar när man pratar om att “det finns för många regler”. Tillåt byggherrar slå upp billiga brutalistiska betongblock i Sovjetstil över hela Stockholms innerstad om de så önskar, de är väldigt platseffektiva.
  • Bygg om alla kontorslokaler på “fina adresser” till bostäder. Året är 2024, dags att inse att världen är digital. Alla chefer som prompt måste titta över axeln på sina anställda för att lita på att de arbetar kan väl göra det lika bra ute i något industriområde.
  • Ta bort ränteavdraget och återinför fastighetsskatten, så där som de flesta andra länder har det. Kommer hämma bostadspriserna bra.

Men det krävs massa jobbiga beslut, så det är nog bättre att behålla nuvarande status quo.

3 gillningar

Jag hade gärna sett att alla tvära vändningar på bostadsmarknaden slutade ske så att den kunde vara stabil som den är utan vare sig galna höjningar eller dropp.
I dessa diskussioner verkar det som att det finns två grupper:
1. De som köpt in sig 2010-2016 och gjort galna vinster
2. De som står utanför och har svårt att skaffa sin första bostad

Sen har vi dem som gått in 2016-2023 som enligt kalkyl har råd men tagit en fet risk. Ska droppen göra så att den gruppen (ink jag själv) blir fast i nuvarande boende då en försäljning skulle innebära förlust på hela egna insatsen plus restskuld hos banken. Då har vi en till grupp som inte kan “ta sig in” som dessutom har gjort personlig konkurs.

Nä fy fasen, priset på bostäder borde ha följt inflationen så hade hela den här politiska och ekonomiska fadäsen inte varit en grej. Sorry men unnar ingen deras bostadsvinster. Tjäna pengar via arbete och börsen istället.

1 gillning

Fast om det ska fjärrarbetas så behöver väl inte alla bo i Stockholm, utan de flesta kan flytta någonstans där bostäderna redan är billiga. Och då är problemet redan löst.

Jag valde att anta att folk faktiskt vill bo i Stockholm av någon anledning. Kanske är det utbud av varor och tjänster, eller en kärlek till tunnelbanan.

EDIT: Ödeshög är för övrigt inte så pjåkigt.

Kan alla som förespråkar pyspunka förklara hur den kan ske? Min uppfattning är att så länge lönerna stiger reellt kommer även bostadspriserna stiga reellt.

Det enklaste sättet att få till en pyspunka vore att höja fastighetsskatten. Ekonomiskt enkelt alltså – politiskt ser det knepigare ut.

1 gillning

Men vad har det isåfall med dina exempel med Tokyo och NYC att göra? Dina exempel bevisar väl istället motsatsen att det inte bara hänger på regleringar.

Jag har inte påstått att det bara hänger på regleringar. Regleringar är en viktig faktor som påverkar utbudssidan.

Jag tror inte på pyspunka men enda sättet det kan ske på är en kombination av minskad befolkning och ändrade preferenser. Man skulle tex kunna tänka sig att man gör det tillräckligt lönsamt och möjligt för människor att flytta från storstäderna. Men detta trodde jag skulle hända under covid, då hade vi den typen av radikalt omkastade förutsättningar. Men vad hände? Större bostäder i Sthlm gick upp rejält. Plötsligt hade >100m2 lägenheter samma pris per m2 som smålägenheter. Oväntat!! Om inte ens en pandemi kunde dämpa marknaden så undrar jag vad som kan.

1 gillning

Tycker du ska söka jobbet som bostadsminister!

(vill bara tillägga grupp 3 som gjort de ORDENTLIGA vinsterna: De som köpt in sig 1956-2009)

1 gillning

Ett statligt bostadsprogram som pytsar ut “behovet” över ett tiotal år för att råda bot på bostadsbristen. Won’t happen again, för många har för mycket att förlora på det nu.

Annonsen utlyses nog bara på en lapp inne på regeringskansliet, för jag har inte sett den på platsbanken iaf. Kommer den ut så söker jag!

3 gillningar

Ja hölle bostadsoriserna samma nominella och reala takt som lönerna över lång och medellång tid så vore det nog lungt. Eller att de åtminstone följde KPI. Efter ränterasen och borttagen fastighetsskatt är det min lilla uppfattning att bostäder ökar liiite snabbare än reala löner. Så för att komma i takt med löner bör de nog stå still åtminstone jämfört med reallönerna.

Hur det sedan ska åstadkommas får någon som är bättre på ekonomisk ingenjörskonst räkna ut.

Men att sänka amorteringskrav och kontantinsats lär inte bromsa prisutvecklingen särdeles mycket.

Om priserna främst påverkas av reala löner så varför inte också höja ränteavdragen rejält och låta staten garantera bolånen för lågt bemedlade när vi ändå är på det och försöker underlätta för förstagångsköpare? (ironi från gen X :wink:)

Instämmer i dina förslag förutom just förtätning. Såg precis SVT dokumentär om stress och just grönområden pekades ut som extremt viktiga för mental hälsa.

Men så får man ju välja var man vill bo med omsorg

3 gillningar

Mm, om du extrapolerar ditt resonemang; hade inte alla haft samma möjlighet att köpa billiga stora lägenheter i ditt scenario? Vilket i slutändan lett till att ni alla hade haft lika stora eller små möjligheter att köpa större.

1 gillning

John-Doe1, använder du logik mot mig? Va? :slight_smile:

Om jag haft en lösning hade jag redan varit bostadsminister. Men här står jag och tittar över innergården och drömmer istället.

Jag tycker man borde förbjuda budgivning vid bostadssköp. Det gör hela processen mer värdig och hämmar prisutvecklingen.

Budgivning är grunden till att många köpt över sin budget och att priserna stigit mer än de borde.

Alltså, tillåt bostäder annonseras för ett acceptpris. Den första som anger budet får bostaden. Gör bud över acceptpris förbjudet.

I praktiken betyder detta att intressenter normalt budar under men såpass bra att säljare och köpare kan enas.

Den svenska budmodellen gör många gånger bostadsaffärer till en ovärdig hetsupplevelse där tyvärr vissa förköper sig

I Frankrike tex är budgivning förbjudet.

Budgivning är ju snarare effektivt men det ska såklart fungera både upp och ner. Hur tänkte du att en bostad ska säljas om den har ett pris och mer än en köpare vill ha den? Först till kvarn?

Det enda som händer då är att det kommer bli fusk och pengar under bordet med köpare som betalar extra för att mäklaren ska säga att de var först, hade förtur osv. Budgivning med en lista på alla budgivare efter avslutad auktion är bra.

3 gillningar

Det som skulle hända är troligtvis detsamma som händer i länder som inte har budgivning: Bostaden annonseras för överpris. Köpare försöker pruta ner priset. Säljaren sänker annonspriset om inget acceptabelt bud inkommer.
Själv föredrar jag det svenska systemet med en snabb budgivning.

1 gillning