Sanningen om guld som investering

För svenska turismen?

USD/SEK:

1 gillning

Mycket läsvärd artikel av Larry Swedroe. Några höjdpunkter:

For example, in their 2019 update to “The Golden Constant,” they presented historical evidence that the wage of a Roman centurion (in gold) was approximately the same as the pay a U.S. Army captain earned today. They also showed that the price of bread (again in gold) thousands of years ago was about the same as we would pay today at an upscale bakery.

Men kanske viktigare:

Following is a summary of their key findings:

• Equities and gold jointly declined in 17 percent of the months. Conversely, equities were down, and gold was up in 19 percent of the months, roughly resonating with a 50/50 chance for gold to show negative returns in a given negative equity month—gold is not a perfect safe haven when evaluated at a one-month horizon.

• At the three-year horizon, gold would have served as a safe haven in about three-quarters of down markets for equities—again, not a perfect safe haven. In addition, the somewhat limited protection came at a clear cost because gold was down half of the times when equities were up.

Van Vliet and Lohre next examined the effectiveness of gold in lowering downside risk over the period 1975-2022. They found:

• The real returns for equities (CRSP total market), bonds (10-year Treasuries), and gold were 8.0 percent, 3.3 percent, and 1.5 percent, respectively.

• The risk of gold was high on a stand-alone basis—its downside volatility was 11.3 percent compared to 7.9 percent for equities and 5.3 percent for bonds.

• The Sortino ratio, which measures the return per unit of downside volatility, was 1.01 for equities, 0.62 for bonds, and only 0.13 for gold.

• Judging by the loss probability over a one-year horizon, gold was riskier (49.7 percent chance of loss) than both equities (24.9 percent chance of loss) and bonds (34.6 percent chance of loss). Notably, bonds had a greater probability of loss than equities, though lower than that of gold.

• Judging by the expected loss over a one-year horizon, gold was riskier (-6.1 percent) than both equities (-3.1 percent) and bonds (-2.5 percent).

• Judging by the minimum return over a one-year horizon, gold was riskier (-46.1 percent) than both equities (-42.2 percent) and bonds (-25.3 percent).

Kanske den viktigaste slutsatsen utifrån portföljperspektiv:

When van Vliet and Lohre examined adding an increasing allocation of gold to a traditional stock and bond portfolio (with annual rebalancing), they found very little evidence of any real net benefits.

For example, while adding a small allocation to gold (5-10 percent)

• slightly reduced downside volatility (from 3.9 percent to 3.7 percent),
  • slightly improved the Sortino ratio (from 1.56 to 1.61),
  • reduced the probability of loss (from 26.6 percent to 22.4 percent) and
  • reduced the expected loss (from 1.6 percent to 1.3 percent),
  • it also reduced the real return from 6.1 percent to 5.9 percent.

They also found that increasing the gold allocation to above 10 percent generally led to even lower real returns and increased downside risk as well.

Deras slutsats:

Their findings led van Vliet and Lohre to conclude: “Our empirical study corroborates that a portfolio’s loss probability, its expected loss, and downside volatility can be brought down with modest allocations (5-10%) to gold. However, hedging downside risk via gold investing comes at the cost of lower return.”

6 gillningar

Intressant studie! Guldet är svårt tycker jag, men har ändå landat i att hålla runt 5% i min långsiktiga portfölj (tillsammans med 5% råvaror) och runt 15% (+5% råvaror) i min mellanhink/allväders.

Hur tänker ni @janbolmeson i era modellportföljer framöver? Och när jag ändå frågar angående modellportföljerna, kommer ni ta in räntefonder igen istället för saldo på isk? :slight_smile:

1 gillning

Jag tänker att jag avvaktar publiceringen av avsnittet med Captor som vi spelade in igår, men förhansbeskedet är att jag lutar åt det hållet där @daniel_nilsson, @alec och @zino samt @AllSeasonsPortfolio gått länge - att förmodligen är långa räntor med låg kreditrisk ett bättre komplement till en aktieportfölj med hög aktieandel (än guld eller kort/mix-räntor)

6 gillningar

Okej! Den typen av räntor verkar ju även ha lägst korrelation till aktierna så låter ju vettigt. Warren Buffert vill jag minnas annars pratade om korta T-bills i hans förslag om 90/10-portfölj.

Själv kör jag hela höstacken även på räntesidan.

1 gillning

Ska bli intressant! Har haft lite dålig nattsömn med Captor Iris med tanke på den stora exponeringen mot bostadskrediter och derivaten så gick över till Storebrand Obligation för en tid sedan i min Mellanrisk. Men kanske avsnittet får mig på andra tankar igen :+1::joy:

3 gillningar

Definitivt bättre än kort/mixräntor, men bättre än guld vet jag inte om jag håller med om. För mig fyller tillgångsslagen olika syften. Varför välja när man kan kombinera alltihop? :slight_smile:

Ser fram emot avsnittet!

3 gillningar

:+1:. Tycker för övrigt att @Jonas-Opti förklarade det ganska bra i avsnittet häromsisten (på slutet har jag för mig) för de som tycker räntor är lite krångligt.

1 gillning

Äntligen, Jan. :pray:t2: :raised_hands:

Man kan inte lösa alla problem, risker eller rädslor utan att det påverkar ens avkastning.

Spara som en pessimist, investera som en optimist.

1 gillning

Många tror att man måste behålla sitt guld i evighet men så är inte fallet. Man kan ta hem vinster i perioder precis som i alla andra investeringar.

1 gillning

Problemet med att optimera portföljer mot så hög riskjusterad avkastning som möjligt är att man inte kan äta riskjusterad avkastning, det är den absoluta avkastningen som i slutändan spelar roll om man vill nå sina mål. Så beroende på vad man har för mål kan man vara tvungen att belåna för att nå önskad förväntad avkastning så som du också presenterat i din tråd om optimala allvädersportföljen, och det är långt från alla som är bekväma med det tänker jag :thinking:

2 gillningar

Ja, det finns teorier om hur “leverage aversion” påverkar marknaden och den riskjusterade avkastningen för olika tillgångar.

3 gillningar

Våra investeringar i guld de senaste åren har ju haft en bra utveckling.
Nu kan det vara ett utmärkt tillfälle att vi även börjar intressera oss för silver som med stor sannolikhet kan stiga betydligt de närmaste åren. De nya inköpen gör vi i en closed end fysisk silver fond istället för ETF:er och papperssilver då det kan ge oss en extra skjuts uppåt om allt går som planerat. Just nu är silverspot = USD 23.25/oz. Inget är ju hugget i sten och vad är silverspot om 3 år? USD 50/oz eller kanske USD100/oz?

Notera att antalet silver futures (papperssilver kontrakt) är ungefär 100 x vad det finns fysiskt silver tillgängligt. Om endast 10 eller kanske 20% av alla kontrakt omsätts till fysiskt silver så är vår lycka gjord.

1 gillning

Hah, minns när jag postade om detta för massa år sedan (baserat på observationer i MonteCarlo-körningar) och det drog igång de där kaninhålstrådarna :sweat_smile:

Jag sitter med 10% guld och 10% långa statsräntor med någon form av ambition att höja, men det tar verkligen emot. Känslan är att dessa räntor i kombo med guldet verkligen går helt i sidled, trots att båda rör sig mycket individuellt, och att de då tillsammans funkar som en bra stoppkloss när aktiefonderna röjer runt både uppåt och neråt.

1 gillning

Haha, ja, verkligen. Men jag upplever att i alla fall jag är på väg upp på andra sidan. Känner definitivt att jag - mycket tack vare er - har landat i dessa trådarna.

• Guld = lite sämre avkastning men lite stabilare portfölj

• Räntor (lång duration, låg kreditrisk) = bra komplement till en hög aktieandel

• Räntor (kort duration, låg kreditrisk) = komplement till bankkonto

• Räntor (HY) - istället för aktierisk

4 gillningar

Bra sammanfattning. High yield är en högrisktillgång. Många blandfonder eller fondrobottar har typ 10-15% av sina ränteinnehav i high yields. Sådan 60/40 beteer sig mera som 65/35 med tanke på risk.

1 gillning

För er som är intresserade av att investera långsiktigt i fysiska guld mynt.
Köp endast från en väl etablerad leverantör och se till att myntet uppfyller nedanstående fyra krav:

2 gillningar

Har precis jämfört priserna för 1 oz guldmynt mellan säljare i USA, Singapore och Sverige.
Priset för 1 oz Maple Leaf gold coin skiljer obetydligt just nu.
USA: USD 2045
Singapore: USD 2046
Sverige (Tavex): USD 2070 (fx kurs SEK10,82 / 1,00 USD)

1 gillning

Varför investera i guld?

Det förekommer som vanligt en rad olika anledningar till att investera i guld, såsom långsiktig köpkraft, diversifiering, inflation, fallande valutor, geopolitiska event osv. men jag har märkt att en ny anledning allt oftare nämns av de som investerar direkt i fysiskt guld och det är att de vill ha en del av sina tillgångar helt utanför det finansiella systemet. Kanske beror det på rädslan för CBDC, utmaningen från en ny BRICS valuta, det globala skuldberget eller kanske faktumet att många centralbanker köper guld som aldrig förr.

2 gillningar

Guldpriset har fallit tillbaka från rekordnivåer och verkar nu ha nått en nivå där privatpersoner börjat köpa fysiskt guld igen. Har återigen noterat en brist för vissa produkter, “Out of stock” och “Lock in price now and receive within x weeks”.